menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 3

Glad vingergras

Ga naar meest recente reactie

louise

Louise

Dit jaar vinden we in onze tuin een nieuw onkruid: glad vingergras. Nooit voordien gezien. In de volkstuintjes zijn er perceeltjes overwoekerd. Hoe worden de zaden verspreid? Omdat we het eerst vonden waar we vetbollen voor de vogels hangen, dachten we dat ze daarin verwerkt waren. Ik wied al heel de maand handmatig, gooi de aren niet op de composthoop... wat kan ik nog doen?
maandag 16 september 2019 - 16:08
Tuinprins

Tuinprins

Volgens mij is glad vingergras een andere benaming voor eenjarige hanenpoot. Komt van nature in heel West Europa voor. Het is een van de eerste onkruiden die verschijnt op omgeploegde akkers. Blijven wieden is het devies en vooral zorgen dat het onkruid niet in het zaad schiet.

Gegroet, de tuinprins
maandag 16 september 2019 - 17:14
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Het lijkt op hanepoot maar het is toch iets anders, maar beiden zijn symptomen van ontoereikend onkruidbeheer in de moestuin.
maandag 16 september 2019 - 17:41
louise

Louise

Hoe gebeurt de verspreiding? Wij hebben een ingesloten tuin in de dorpskom, geen andere tuinen in de omgeving. Wel veel vogels, soms egels en eekhoorntjes, en achter onze tuin een natuurgebiedje met veel bomen en bramen. We hebben takkenrillen aangelegd om onze tuin langs die kant af te bakenen. Wij gebruiken geen chemische middelen om onkruid te bestrijden, wieden heel regelmatig, maar tot nu toe hadden we dit onkruid niet. Wij composteren geen onkruid dat zaad bevat en gebruiken alleen gedroogd koemest als bemesting. We dachten aan de vetbollen voor de vogels, of de potgrond van de éénjarigen die we aangekocht hebben. Of het gedroogde koemest dat we in grote zakken in het tuincentrum kopen?
woensdag 18 september 2019 - 12:09
leerling

Leerling

Mogelijk wordt het gewoon meegevoerd met wind en regen.
woensdag 18 september 2019 - 21:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon