menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Streptocarpus saxorum stekken

Ga naar meest recente reactie

Ninaerik

Ninaerik

In het voorjaar heb ik stekjes gesneden van mijn grote Streptocarpus saxorum en ze laten wortelen op water.
Toen ze goed geworteld waren heb ik ze in bakken met potgrond gepakt en ze buiten gezet. De planten vormen nauwelijks bloemen en vertakken zich ook amper.
Wat heb ik fout gedaan? Had ik ze eerder moeten stekken?
zondag 14 juli 2019 - 15:15
LT

LT

Nog even geduld....Hier beginnen de jonge stekplanten ook pas knop te vormen.
zondag 14 juli 2019 - 20:35
danny2

Danny2

Het laten wortelen op water kan er bij mij nog steeds niet goed in.
Natuurlijk is dit makkelijk...maar waterwortels sterven in de grond terug af en je plantjes moeten opnieuw bewortelen en beginnen aldus van voor af aan.
Hier in februari gestekt en ze staan best mooi in bloei en groei.

groetjes danny
zondag 14 juli 2019 - 20:59
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Ik stek ze altijd op water en dat gaat prima, maar altijd in het najaar, als de planten naar binnen gaan. Dan zet ik ze in flesjes water op de vensterbank, boven een muurkacheltje dat de kamer op zo'n 12 graden houdt. Wanneer ze worteltjes hebben gaan ze in potgrond en dan terug op de vensterbank, Daar blijven ze staan tot in het voorjaar al de kuipplanten naar buiten gaan en dan bloeien de meesten al. Voor ze naar buiten gaan zet ik ze met meerdere in grotere "hang"
potten. Natuurlijk sneuvelen er meerdere, maar er zijn er dan zo veel dat ik het hele dorp wel kan voorzien van planten.
maandag 15 juli 2019 - 07:28
Ninaerik

Ninaerik

Bedankt voor jullie reactie.
Volgende keer begin ik met stekken als ik de plant in het najaar naar binnen haal en wacht nu geduldig op de bloemen.
dinsdag 16 juli 2019 - 09:14
LT

LT

De stekjes niet beneden circa 16 graden door de winter helpen. Wel graag veel (geen direct zonlicht) licht.
dinsdag 16 juli 2019 - 09:25
Roeli

Roeli

Daarom zet ik ze op de vensterbank boven het kacheltje. Daarbij, het is een houten vensterbank dus is ook een beetje warm. Ook stekken van andere planten zet ik daar en dat gaat , over het algemeen, heel goed. Ik heb daar extra planken voor het raam, dus 3 verdiepingen.
dinsdag 16 juli 2019 - 10:26
LT

LT

Ja Roeli, dat is bekend hier bij mij. Ook drie planken voor een klein raam aan de noord west kant van ons huisje.
dinsdag 16 juli 2019 - 10:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon