menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke vuurdoorn?

TuinmanBart

TuinmanBart

In mijn tuin heb ik 2 mooie vuurdoorns waarvan er eentje er slecht uit ziet. De meeste bladeren hangen slap en er zit een witte wollige substantie op de bladeren. Na een zoektocht op het internet kwam ik tot de conclusie dat het waarschijnlijk de wollige dopluis is. Deze heb ik gister bespoten met een biologisch middel tegen luizen. Echter zie ik vandaag nog geen resultaat.

Wat kan ik het beste doen om deze vuurdoorn te redden? Moet ik hem snoeien of extra bemesten?

Bloemen & Planten

woensdag 26 juni 2019 - 21:03
TuinmanBart

TuinmanBart

Zoals je wellicht ziet heb ik het terras opnieuw gelegd waarbij de bovenste wortels iets bloot zijn komen te liggen. Om die reden geef ik hem dagelijks 2 keer met de tuinslang water.

Daarnaast heb ik nog een foto bijgevoegd van dichtbij

Bloemen & Planten

woensdag 26 juni 2019 - 21:06
Tuinprins

Tuinprins

Perenvuur, ook bekend als bacterievuur.

Vuurdoorn is hier gevoelig voor. In sommige streken is het een meldingsplichtige plantenziekte. Aangetaste planten moeten verwijderd en vernietigd worden. Dit om te voorkomen dat de ziekte overslaat naar professionele boomgaarden waar ze grote schade kunnen veroorzaken.

Bacterievuur is een schimmelziekte die vooral toeslaat tijdens warme en vochtige periodes en treft vooral leden van de rozenfamilie (naast vuurdoorn m.n. ook peren, dwergkeepeer en cotoneaster). Kenmerkend is dat de koppen van de aangetaste takken gaan hangen. Soms (maar lang niet altijd) is er wat slijm te zien. Bij een lichte aantasting kun je de betroffen tak verwijderen. Bij een zware aantasting is het beter de plant te verwijderen (hierbij hygiënisch werken en het snoeigereedschap na iedere knip ontsmetten).

Gegroet, de tuinprins
donderdag 27 juni 2019 - 06:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon