menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sproeimiddelen

Ga naar meest recente reactie

Langemolen

Langemolen

Beste allemaal,
Ik heb zelf enkele oleanders in mijn tuin. Regelmatig hoor ik de waarschuwing dat het sap van deze plant giftig is en in sommige gevallen zelfs dodelijk kan zijn! Ik vraag mij nu af of sproeien met een aftreksel op basis van bvb het snoeiafval van deze plant kan gebruikt worden tegen rupsen, witte vlieg, bladluizen, buxusrups, enz... Iemand een antwoord??
Dank.
woensdag 19 juni 2019 - 10:24
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

De giftige stoffen in oleander belemmeren de goede werking van het hart. Insecten hebben iets wat functioneel vergelijkbaar is met ons hart maar toch een beetje anders. Ik weet niet of het zou werken, maar ik durf wel zeggen dat het geen goed idee is om jezelf daar aan bloot te stellen, tenzij je suïcidale neigingen hebt.
woensdag 19 juni 2019 - 10:43
LT

LT

Maar wat je ook spuit...Het resultaat zien we om ons heen...Bijna geen insectenleven meer. Waarom denk je, dat we hier juichen als er een vlinder voorbij komt...
woensdag 19 juni 2019 - 14:52
Tuinprins

Tuinprins

Ik zie hier nog genoeg insectenleven ... het is lang geleden dat ik zoveel luizen heb gezien. Eikenbomen in de straat zitten vol met eikenprocessierupsen, dat zijn straks weer honderdduizenden eikenprocessiemotten. De buxusmot fladdert ook nog steeds rond. Mieren worden er ook ieder jaar meer. En stinkwantsen waren afgelopen voorjaar ook aan een echte invasie bezig. Kortom: nog genoeg insectenleven anno 2019

Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 juni 2019 - 06:12
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Tuinprins

Het is niet omdat een aantal insecten tijdelijk meer opvalt dan anders dat er niet minder insecten zijn. Wetenschappers sloegen een paar maand geleden nog alarm: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/11/zijn-er-nog-insecten-over-honderd-jaar-niet-meer-als-ze-in-hetz/
donderdag 20 juni 2019 - 23:12
LT

LT

Leerling, goede link. Dat bedoelde ik nou
donderdag 20 juni 2019 - 23:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon