menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken in mijn dahlias

Ga naar meest recente reactie

choekze6

Choekze6

Mijn laat geplantte dahlias begonnen net boven de grond te komen, toen er een vraatzuchtige slak langs gekomen is. Alle sprieten weer weg. Zal de plant nu nog nieuwe uitlopers gaan aanmaken of is voor mijn dahlias het seizoen voorbij?
zaterdag 25 mei 2019 - 21:23
Carib

Carib

Dat gebeurt hier met regelmaat en is geen probleem.
zaterdag 25 mei 2019 - 23:32
Tuinprins

Tuinprins

Bij mij is dat wel problematisch. In de borders plant ik daarom geen Dahlia's meer omdat die steeds worden kaal gevreten door de slakken (in mijn tuin zitten veel slakken). Dahlia's kunnen overigens prima in een pot worden gehouden en dan kun je die op een plek zitten waar weinig slakken komen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 26 mei 2019 - 07:21
choekze6

Choekze6

Deze had ik in een pot gezet aangezien de dahlias in de border het vorig jaar niet gered hebben, maar helaas was ik de slakken niet voor. Ik heb nu schelpen gestrooid over de potgrond en de potten in de lavendel border gezet en kijk het even aan. Als de ze niet meer aanslaan, kan ik ze dan nu al opgraven en opslaan zodat ik de pot voor iets anders kan gebruiken?
zondag 26 mei 2019 - 09:14
klaas25

Klaas25

loopt vanzelf weer uit ,is nog vroeg . slakkenkorrels of een schaaltje bier bij zetten.
zondag 26 mei 2019 - 13:52
choekze6

Choekze6

Inmiddels weer wat verder en ik kan vertellen dat alle dahlias alsnog opkomen na 3x weg gevreten te zijn. Ze staan inmiddels wel op de tuintafel, dus buiten eten gaat nog even met een bordje op schoot, tot dahlias nog iets groter zijn en beter bestand tegen het vraatzuchtige volkje.
vrijdag 21 juni 2019 - 19:25
Carib

Carib

Hier is het een relatief 'goed' slakkenjaar. De vraat is redelijk beperkt en als ik op jacht ga in het donker zie ik er ook relatief weinig. Nog een tip voor volgend jaar: de dahlia's eerst oppotten en pas uitplanten als ze zeker 25 cm hoog zijn, zeker met jonge knollen. Dan is de vraatschade minder erg. In een tuin met slakken ook nooit de dahlia's tussen andere planten zetten. Mijn dahlia's staan wel in de border, maar uitsluitend aan de rand van de border met voldoende afstand tot andere planten. Ik heb 1 keer een groep dahlia's midden in een border geplant, maar dat jaar hebben ze het amper overleefd en nauwelijks gebloeid.
Het lijkt een heel gedoe, maar als dahlia's eenmaal goed groeien, dan heb je er een topplant aan.
zaterdag 22 juni 2019 - 17:01
Tuinprins

Tuinprins

Bij mij is het ook een relatief 'goed' slakkenjaar. Volgens mij heeft dat te maken met de koude meimaand (vooral de nachttemperaturen waren onder normaal) waardoor uit de eitjes maar zeer langzaam slakken komen. De laatste weken zie ik er wel meer en ben benieuwd wat de hitte voor effect heeft.

Ik zette de Dahlia knollen in een pot (o.a. Bishop of llandalff en Claire de lune) en kweekte die op naar een hoogte van 40-50cm en plantte ze dan pas uit. In de meeste jaren werden ze helemaal kaal gevreten door de slakken. Ook bouwden mieren hun nesten in de kluiten (mieren houden om de een of andere reden van potgrond).


Gegroet, de tuinprins

zondag 23 juni 2019 - 09:20

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon