menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verwelkingsziekte

choekze6

Choekze6

Mijn clematis naar alle waarschijnlijkheid ten prooi gevallen aan de verwelkingsziekte.
Aangezien wij een kleine tuin hebben, vind ik het zonde de plek leeg te laten na het snoeien van deze plant. Ik heb de clematis naar een leeg stuk verplaatst om te kijken of deze volgend jaar terug komt en de plek zo goed mogelijk uit gegraven. Echter krijg ik de plaats waar de plant stond nooit helemaal "schoon". Kan ik hier nu wel een andere plant plaatsen (bijvoorbeeld den akebia quinata) of zal elke plant op deze plek nu aangetast worden?
zaterdag 18 mei 2019 - 15:48
Tuinprins

Tuinprins

Verwelkingsziekte treft in de regel een beperkt aantal planten. Bekende slachtoffers zijn naast Clematis o.a. Japanse esdoorn, pruikenboom en fluweelboom.

Akebia is bij mijn weten niet gevoelig voor verwelkingsziekte. Deze plant heeft overigens wel een flinke groeikracht, dat is iets waar je rekening mee moet houden.

Overigens komen diverse Clematis cultivars goed terug als zij, na te zijn getroffen door verwelkingsziekte, ver worden teruggesnoeid. Ook zijn er Clematis soorten die weinig last hebben van verwelkingsziekte (o.a. cultivars van Clematis viticella).

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 18 mei 2019 - 18:10
choekze6

Choekze6

Dank voor het antwoord. We gaan het proberen met de akebia. De pergola is 5 meter breed, dus hij mag zijn best gaan doen. De clematis staat in een leeg stukje van de tuin om te kijken of het nog weer wat gaat worden.
woensdag 22 mei 2019 - 21:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon