menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zon / schaduw

minijeffrey

Minijeffrey

Hallo all

Ik begin mijn terras wat aan te kleden. Het terras is Noord-Oost gelegen dus enkel in de vroege uurtjes is er wat zon. Ik probeer nu op goede hoop wat klimrozen te houden die 's ochtends wat zon krijgen en kort na de middag ook nog doordat ze in een hoek staan waar er ook nog wat zon komt piepen als de zon over de gebouwen heenkomt.

Het zijn rozen die het goed zouden moeten doen in halfschaduw, kan ik dus verwachten/hopen dat ze het goed zullen doen? Wat gebeurt er trouwens wanneer je een plant die van zon houdt niet in de zon zet? Gaat die dood of gaat die gewoon minder groeien en bloeien? En is er iets dat je kunt doen om een gebrek aan zon te compenseren (speciale voeding bv.)?

Bedankt voor jullie feedback!
donderdag 25 april 2019 - 13:36
Polplastron

Polplastron

Ik begin mijn terras wat aan te kleden. Het terras is Noord-Oost gelegen dus enkel in de vroege uurtjes is er wat zon. Ik probeer nu op goede hoop wat klimrozen te houden die 's ochtends wat zon krijgen en kort na de middag ook nog doordat ze in een hoek staan waar er ook nog wat zon komt piepen als de zon over de gebouwen heenkomt.


Ochtendzon is alvast een goed iets voor rozen; door deze vroege zon drogen ze goed na de nacht en dat zorgt dat schimmels minder kansen krijgen om de roos ziek te maken.
Veel hangt er nu wel vanaf hoeveel rechtstreekse zon er in totaal is, maar ook vooral hoe donker het is als de zon er niet rechtstreeks op schijnt. Een snel antwoord kan ik dus niet meteen geven als ik enkel op je uitleg af moet gaan.

Het zijn rozen die het goed zouden moeten doen in halfschaduw, kan ik dus verwachten/hopen dat ze het goed zullen doen?

Er zijn wel een aantal rozen die het enigszins goed doen met wat minder zon. Rosa 'Zephirine Drouhin' en Rosa 'Ghuislaine de Féligonde' zijn er bijvoorbeeld al twee waar ik meteen aan denk. Ook Rosa 'Amadis' doet het bij mij goed met enkel in de voormiddag wat zon, maar deze roos is wat moeilijker te vinden.

Wat gebeurt er trouwens wanneer je een plant die van zon houdt niet in de zon zet? Gaat die dood of gaat die gewoon minder groeien en bloeien? En is er iets dat je kunt doen om een gebrek aan zon te compenseren (speciale voeding bv.)?

Planten die te weinig licht krijgen naargelang hun behoefte, gaan nogal iel groeien en vaak blijft de bloei compleet achterwegen of is hij op z'n minst erg schaars. Met speciale voeding is dit niet te compenseren. Het is altijd beter om de planten aan te passen aan de omstandigheden i.p.v. de omstandigheden met allerlei kunstgrepen te proberen aan te passen aan de planten (ofwel; plant geen waterlelies in de woestijn en zet je cactussen niet in je vijver!).

Rozen hoeven niet duur te zijn als je ze met blote wortel koopt (in het najaar of vroege voorjaar) dus niets belet je om eens te experimenteren. Als de bloei en groei na een drietal jaren (en die tijd mag je écht wel geven!) nog niet ok is, kan je de roos nog altijd rooien hé!

Groeten,

Pol

P.S.: Met even googlen vond ik toevallig ook deze oude draadjes nog terug:
https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/61626/klimroos-in-schaduw
https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/15537/klimrozen-voor-de-schaduwtuin
donderdag 25 april 2019 - 16:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon