menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Wat is er aan de hand?

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Molleke32

Zo was em eerst...

Bloemen & Planten

zaterdag 20 april 2019 - 21:52
molleke32

Molleke32

En zo nu

Bloemen & Planten

zaterdag 20 april 2019 - 21:55
molleke32
zaterdag 20 april 2019 - 21:55
LT

LT

Geen idee... Hopelijk komt dat weer goed...
zaterdag 20 april 2019 - 23:03
Tuinprins

Tuinprins

Leucothoe is familie van rhododendron en azalea en stelt tamelijk hoge eisen aan de grond. Die moet humusrijk en zuur zijn (dus niet geschikt voor aanplant op kleigrond), en gelijkmatig vochtig dus niet te nat en niet te droog. Een open en zonnige standplaats is wenselijk.

Verder is Leucothoe gevoelig voor diverse aantasting zoals taksterfte en bladvlekken. Dat is een beetje eigen aan deze plant en op kwekerijen wordt preventief gespoten met diverse middelen om deze aantastingen te voorkomen (daarom staan ze er op het tuincentrum ook zo goed bij!). Deze middelen zijn niet beschikbaar voor de gewone consument, alleen voor de professionals.

Verder vraag ik mij af want de invloed is van die laag blauwe grind op de gesteldheid van de plant. In het vak staat een bedekking van de grond met grind bekend als 'halfverharding' en het is bekend dat diverse plantensoorten daar niet goed tegen kunnen. Of Leucothoe 'halfverharding' verdraagt zou ik niet weten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 21 april 2019 - 06:40
molleke32

Molleke32

hoi tuinprins,

eerst lag er houtschors onder, omdat ik besef dat het zuurminnende planten zijn. maar omdat er dagelijks planten werden uitgegraven door katten (volledige planten uit de grond, takken afgebroken) heb ik er kiezelsteentjes ondergedaan. ik besef dat die veel kalk bevatten maar ik wist niet dadelijk een andere oplossing. zou meststof voor zuurminnende planten helpen? ze staan trouwens heel de dag in de zon..

alvast bedankt voor het meedenken
groetjes vicky
zondag 21 april 2019 - 11:13
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik weet niet of die blauwe grind kalk bevat. Waar ik op doelde is of deze plant 'halfverharding' verdraagt. Sommige planten kunnen daar niet goed tegen. Van den Berk uit St. Oedenrode geeft op zijn website aan of de bomen die zij in hun assortiment hebben tegen 'verharding' of 'halfverharding' kunnen. Er zijn nogal wat bomen die hier niet tegen kunnen en dus weinig geschikt zijn als straatboom die in een trottoir staat. Voor struiken ken ik geen website die hiervoor een goed (uitgebreid!) overzicht biedt.

Leucothoe is gevoelig voor bladvlekken en taksterfte. Deze aantastingen worden veroorzaakt door diverse schimmels en ontstaan vooral als de planten / het blad lang nat blijven. Ik merk op dat jouw planten behoorlijk dicht/bossig zijn waardoor het hart van de plant minder snel opdroogt. De kweker streeft ernaar om bossige planten (dat toont beter, vind ikzelf ook) te hebben dus worden deze 1 of 2 maal gesnoeid om vertakking te bevorderen. Of er worden meerdere stekken in een pot gezet. Nadeel van deze dichte, bossige planten is dat zij vooral binnenin minder snel opdrogen. Hierdoor kunnen schimmels hun slag slaan, met name bij planten die hier gevoelig voor zijn.

Belangrijk is het om als je de planten water geeft dit 's morgens te doen en niet 's avonds.

Wat geschikte mest geven kan nooit kwaad maar mest is geen geneesmiddel. Als jij griep hebt en ik zet jou een stevige maaltijd voor dan wordt je daar ook niet beter van.


Gegroet, de tuinprins
maandag 22 april 2019 - 07:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon