menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke clematis armadii

Ga naar meest recente reactie

Luizenmoeder

Luizenmoeder

Weet iemand waar deze aantasting in de clematis door veroorzaakt wordt. Het is volgens mij geen verwelkingsziekte. Maar wat wel. Soms zijn alle bladeren al van de plant

Bloemen & Planten

zondag 14 april 2019 - 20:06
jdcoster

Jdcoster

Ik vind dat ze niet zo heel goed winterhard zijn in die zin dat ze vaak met vorstschade uit de winter komen. Ze gaan er niet dood van maar worden minder mooi.
zondag 14 april 2019 - 23:27
Tuinprins

Tuinprins

Wat ik bij bovenstaande Clematis zie, is geen vorstschade maar een of andere bladvlekkenziekte. Diverse wintergroene planten zijn in een maritiem klimaat gevoelig voor bladvlekken. Verder is het zo dat ook wintergroene planten periodiek blad verliezen omdat een blad nu eenmaal niet het eeuwige leven heeft. Als je onder een hulst of struikklimop kijkt dan ligt daar ook een laag blad terwijl die planten toch wintergroen zijn.

Ik zou alle aangetaste bladeren eraf knippen en hopen dat de nieuwe bladeren vrij zijn van bladvlekken.


Gegroet, de tuinprins
maandag 15 april 2019 - 06:47
Luizenmoeder

Luizenmoeder

Dank voor jullie reacties, ik woon inderdaad niet ver van zee en er is sprake van veel wind, het nieuwe blad lijkt wel gezond. Kan ik bij een plant waarbij alle bladeren zijn aangetast ze allemaal verwijderen en de stengels net boven de grond volledig afknippen? Of is dat bij een jonge plant niet verstandig?
maandag 15 april 2019 - 21:45
hanninkj

Hanninkj

Als ik dit zie dan denk ik dat de plant te weinig water heeft gehad. Meestal is het wel dat de armandii tijdens de winter bruine bladeren krijgt vooral als hij op een te koude plek staat. Bruine bladeren zie ik altijd bij mijn armandii's, meyeniana, crassifolia en finitiana, maar nu beginnen zich al weer nieuwe te vormen.
zaterdag 20 april 2019 - 21:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon