menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hortensia, maar welke

Ga naar meest recente reactie

ode_ron

Ode_ron

Ik heb een kleine driehoek vooraan aan mijn tuin en daar plant ik sinds 2 jaar hortensia's op. Echter door de droge zomers zijn er telkens een paar verloren gegaan.
Welke hortensia is het meest geschikt, of een betere vraag , is een sterkere soort.
zondag 3 maart 2019 - 14:08
Roeli

Roeli

Hortensia's hebben heel veel water nodig.
Dus gewoon de gieter pakken en water geven.
zondag 3 maart 2019 - 15:35
Tuinprins

Tuinprins

De pluimhortensia (Hydrangea paniculata) heeft minder water nodig dan de boerenhortensia's (Hydrangea macrophylla soorten). De pluimhortensia kun je ieder sterk terugsnoeien want die bloeit op eenjarig hout. Voorkeur voor een meer zonnige standplaats dan de boerenhortensia's.

Van de pluimhortensia heb je diverse soorten. De cultivar 'Wim's Red' bevalt mij goed.


Gegroet, de tuinprins
zondag 3 maart 2019 - 17:15
ode_ron

Ode_ron

Roeli, dat klopt maar er was een periode zelfs een verbod op gieten. En misschien zijn er toch sterkere soorten, en dat is mijn vraag.
zondag 3 maart 2019 - 17:21
ode_ron

Ode_ron

Tuinprins, ik ga dat bekijken. Bedankt voor je advies.
zondag 3 maart 2019 - 17:33
Polplastron

Polplastron

Roeli, dat klopt maar er was een periode zelfs een verbod op gieten. En misschien zijn er toch sterkere soorten, en dat is mijn vraag.


Ik ben geen hortensia-expert, maar ik vermoed dat ook de "sterkste" soorten of variëteiten toch wel behoorlijk wat water nodig hebben. Is het eventueel niet een idee om eens aan een andere plantengroep te denken voor deze standplaats?

Hortensia's hebben heel veel water nodig. Dus gewoon de gieter pakken en water geven.

Met de watertekorten die we de komende jaren misschien wel vaker zullen hebben, ben ik zelf niet zo te vinden voor dit advies. Gieten bij jonge aanplant is misschien een noodzaak, maar als je tuin enkel met veel irrigatie kan gedijen, wordt het misschien toch tijd om de beplanting aan te passen aan de omstandigheden i.p.v. omgekeerd.
maandag 4 maart 2019 - 09:23
ode_ron

Ode_ron

Polplastron, een goed voorstel. Heb jij een idee wat een goede vervanger zou zijn. Als je weet dat ik hortensia's een mooie plant vind in al zijn variëteiten.
maandag 4 maart 2019 - 10:58
Polplastron

Polplastron

Misschien kan je wat meer info geven over je grondsoort, de standplaats (zon, halfschaduw, schaduw) en eventueel kan een foto ook interessant zijn om eens te zien wat past bij jouw plekje?
maandag 4 maart 2019 - 11:50
ode_ron

Ode_ron

Polplastron, ik heb een paar foto's gemaakt. Het is een kleine plek die ik graag mooi beplant

Bloemen & Planten

zondag 17 maart 2019 - 15:37
ode_ron

Ode_ron

Het te beplanten driehoekje

Bloemen & Planten

zondag 17 maart 2019 - 15:38
ode_ron

Ode_ron

Ik ben benieuwd. Iemand anders dan polplastron mag ook reageren.
zondag 17 maart 2019 - 15:40
Patrikc

Patrikc

Een driehoekje lavendel, is altijd mooi.
zondag 17 maart 2019 - 16:37
ode_ron

Ode_ron

Patrick, maar lavendel bloeit niet lang, en dat is eens uitgebloeid niet zo een mooie plant.
zondag 17 maart 2019 - 18:52
Dany

Tekst aangepast

Dany

Eventueel enkele zonneroosjes (helianthemum) bloeit een hele zomer en je hebt ze in verschillende kleuren, hebben minder water nodig dan hortensia maar worden niet zo hoog.
Je kan ze ook zelf zaaien, zijn winterhard en je kan ze bijknippen en dan groeien en bloeien ze verder.
maandag 18 maart 2019 - 09:54
Polplastron

Polplastron

Kan je nog even de grondsoort meedelen en vertellen hoeveel zon er op dit plekje komt en op welke momenten van de dag?
maandag 18 maart 2019 - 12:14
Roeli

Roeli

Misschien een skimmia of / en pieris. Blijven groen, bloeien mooi.
maandag 18 maart 2019 - 14:54
ode_ron

Ode_ron

Dany, ik ben meteen gaan kijken naar helianthemum, en dat ziet er een goed voorstel uit. Zal ik zeker in overweging nemen.
Thanks voor de tip.
dinsdag 19 maart 2019 - 14:21
ode_ron

Ode_ron

polplastron, gewone bruine aarde, wel zuidgericht, dus er staat veel zon op, geen beschutting daar, moet een beetje een sterke plant zijn.
dinsdag 19 maart 2019 - 14:25
ode_ron

Ode_ron

Roeli, ook geen slecht voorstel.
Maar de zonneroosjes lijken mij geschikter.
dinsdag 19 maart 2019 - 14:28
Roeli

Roeli

Maar als helianthen uitgebloeid zijn is het mooie er af.
dinsdag 19 maart 2019 - 21:05
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Misschien zou een polyantharoos hier interessant kunnen zijn zoals bijvoorbeeld Rosa 'Marie Pavié' (ook wel als 'Marie Pavic' aangeboden) of bijvoorbeeld R. 'Cécile Brunner', R. 'Little White Pet', R. 'Mme. Norbert Levavasseur', R. 'Yvonne Rabier'.
Het voordeel van polyantharozen (tegenover de rest van de trosrozen of andere rozen) is dat ze weinig onderhoud vragen, goed her-of doorbloeien en dat ze over het algemeen ook een mooie struikvorm hebben met mooi en gezond blad. Bovendien zijn ze over het algemeen ook minder stekelig...

De zonnige standplaats is voor deze planten enkel een voordeel en over het algemeen zijn rozen niet al te kieskeurig wat de grondsoort betreft..

Groeten,
Pol

P. S. : de hier genoemde planten zal je niet zo snel in een standaard tuincentrum vinden, maar verschillende rozenkwekerijen bieden ze wel online aan of je kan ze op de kwekerij gaan afhalen. Ik heb goede ervaringen met verschillende kwekers.
woensdag 20 maart 2019 - 10:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon