menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimhortensia op email steen

Ga naar meest recente reactie

nicolascha14

Nicolascha14

Hallo,

ik heb twee jaar geleden klimhortensia geplaatst tegen onze noordgevel maar hij is nu nog maar een halve meter hoog, sommige takken zijn zo'n 70cm. Is dat een normale snelheid? Hij lijkt ook erg moeilijk te hechten aan onze geëmailleerde gevelsteen. Zou ik beter een trellis installeren en hoe stevig moet die dan zijn? Bedoeling is om hem onze hele noordgevel te laten bedekken (9 meter lang, 8 meter hoog). Moet die trellis dan ook de hele gevel bedekken of kan de plant na twee meter zelf verder klimmen?
vrijdag 21 september 2018 - 10:00
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Een klimhortensia heeft vaak een moeilijk start. Dus geduldig afwachten. Maar als er eenmaal schot inzit, dan is hij niet te houden.
vrijdag 21 september 2018 - 10:36
minouke

Minouke

Hij staat hier ook al een jaar of 3 en pas nu begint hij goed te groeien.
vrijdag 21 september 2018 - 12:11
nicolascha14

Nicolascha14

Bedankt! Weten jullie ook of hij steun nodig heeft op een geëmailleerde gevelsteen en wat voor steun/hoe hoog?

vrijdag 21 september 2018 - 13:45
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ik heb in het begin wat spijkers in de muur geslagen om steun te geven. Normale stenen. En wat groene stokjes. Maar ik weet niet of dit zo maar kan in die speciale stenen.
vrijdag 21 september 2018 - 13:59
jdcoster

Jdcoster

Klimhortensia wortelt op de muur. Maar ik vind dat u, rekening houdend met die gladde muur, de opgaande hoofdtakken toch best zowat om de meter vast maakt door er een draadje over te spannen dat bijvoorbeeld vastgemaakt wordt aan twee oogvijzen langs weerszijden van de takken.
Eenmaal de groei goed op gang komt zullen er ook takken ontstaan die verder van de muur af komen. Door de hefboomfunctie daarvan kan de gehele plant vroeg of laat bij felle wind dan volledige van de muur loskomen.
Later, eenmaal de muur meer bedekt raakt, ieder jaar net na de bloei, die takken wat inkorten, zal ook nodig zijn.
vrijdag 21 september 2018 - 20:57
nicolascha14

Nicolascha14

Dank jullie wel voor de reacties!
zaterdag 22 september 2018 - 09:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon