menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwvarens laat bladeren los en voeding?

Ga naar meest recente reactie

saken

Saken

Hoi,
Mijn blauwvarens blue star laten de bladeren los.
Gekocht bij de AH . vervolgens met potgrond van de lidl overpot naar grotere pot.
Ik probeer nu om de posititie van de plant wat te veranderen naar een plek waar ik minder vaak tegen de plant aan loop.
Tevens plantenvoeding korrels bij de action gekocht, kan ik deze hiervoor gebruiken?
zaterdag 15 september 2018 - 13:25
Patrikc

Patrikc

Een varen heeft goed drainerende potgrond nodig, ik durf me inbeelden dat in de goedkope potgrond van het goedkope warenhuis veel compost zit om de prijs te drukken en dat die potgrond te goed watervasthoudend is en niet goed genoeg waterdoorlatend...

Zijn er draineergaten in de pot...

Een varen heeft niet veel meststof nodig, in een goede potgrond zit alles al in.
zaterdag 15 september 2018 - 21:39
saken

Saken

korte vraag; overleeft hij het wel?
zondag 16 september 2018 - 01:22
saken

Saken

Ik heb van die plantenvoeding korrels van de action gekocht..... is het raadzaam om er wat op te strooien?
zondag 16 september 2018 - 21:14
Carib

Tekst aangepast

Carib

Nee, een net verplante kamerplant heeft geen extra voeding nodig. Bovendien is de meeste plantenvoeding in korrelvorm beter geschikt voor tuinplanten. Kamerplantenvoeding is veelal vloeibaar. Die korrels zijn ook meestal om door de potgrond te mengen en niet om erbovenop te strooien.
zondag 16 september 2018 - 21:41
Polplastron

Polplastron

Er zijn zeer veel verschillende soorten varens waarvan er sommige echte rotsplanten zijn en andere net echte waterplanten die bijna het hele jaar door volledig met hun wortels in het water staan. Veel tuiniers en kamerplantenliefhebbers denken helaas dat elke varen hetzelfde is en dus dezelfde noden en verzorging nodig heeft. En dat zorgt nogal eens voor wat frustraties en teleurstellingen.

De Phlebodium- of blauwvaren-soort die hier als kamerplant gekweekt wordt, houdt niet van een (te) nat grondmengsel. Het is dus zaak om deze planten in een luchtige potgrond te zetten met eventueel wat perliet of steentjes er in om de drainage te verbeteren. Onderaan de pot zorg je bij deze planten zéker voor wat potscherven o.i.d. om te zorgen dat gietwater vlot weg kan lopen.
Afhankelijk van de luchtvochtigheid en warmte in je huis is het voldoende om deze planten om de twee à drie weken eens goed te gieten. De potgrond mag in tussentijd gerust een beetje uitdrogen.

De kruipende wortels mogen een beetje boven het mengsel uitsteken; dit voorkomt dat de aanzet van de bladeren gaat rotten.

Verder is deze varen zeer hard en kan hij goed tegen wisselende temperaturen en luchtvochtigheid. Wel merk ik dat deze varens beter voldoen in een grote pot waar ze rustig kunnen uitdijen en waar veel bladeren bij elkaar staat.

Groeten en succes,
Pol
maandag 17 september 2018 - 13:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon