menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stervende Azalea's

Ga naar meest recente reactie

Djm008

Tekst aangepast

Djm008

Normaliter heb ik ieder jaar prachtige bloemen in mijn Azalea's. Helaas komen er geen bloemen en takjes lijken bruin te worden/af te sterven.

Dit was al in het voorjaar zo. Bij een enkele plant vorig jaar herfst. Bij sommige plantjes heb ik het idee dat het nog wat zou kunnen worden...maar ik ben ongerust.

Tuin is 2 jaar geleden aangelegd met goede teelaarde.

Wat kan ik (nog) doen?

Bloemen & Planten

zaterdag 18 augustus 2018 - 17:38
Djm008

Djm008

Nog een foto

Bloemen & Planten

zaterdag 18 augustus 2018 - 17:39
Djm008

Djm008

Foto 3

Bloemen & Planten

zaterdag 18 augustus 2018 - 17:41
Djm008

Djm008

Deze leek veel op de rest en heb ik expres zonder resultaat teruggesnoeid.

Bloemen & Planten

zaterdag 18 augustus 2018 - 17:42
Roeli

Roeli

Gewoon..verbrand.. En nu maar hopen dat de wortels nog in orde zijn.
Dus...afwachten.
zaterdag 18 augustus 2018 - 18:52
Djm008

Djm008

Gewoon verbrand...door de zon? Dit proces speelde al voor de extreme droogte periode.

Kunnen we in het geval van verbranding nog iets doen?
zaterdag 18 augustus 2018 - 20:58
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

De planten die er al voor de droogte beroerd uitzagen hebben hoogstwaarschijnlijk last van phytophtora. Dit is een bodemschimmel die de wortels aantast waardoor de plant problemen krijgt met de wateropname. Phytophtora bij rhododendrons en azalea's treedt vooral op als de plant te nat staat. Deze plantenziekte zien we m.n. in regenrijke periodes of als de drainage matig tot slecht is.

Tegen phytophtora is in principe weinig te doen. Er is geen middel dat een aangetaste plant kan genezen. Bovendien blijft de phytophtora-schimmel een x-aantal jaren in de grond zitten dus als je daar opnieuw een azalea plant is de kans op herbesmetting groot.

De plant op foto 3 lijkt mij last te hebben van de droogte. Hier is geen sprake van verbranding maar van verdroging. De plant kan onvoldoende water opnemen en de bladeren verdrogen dan. Azalea's en rhododendrons wortelen oppervlakkig en hebben al snel last van droogte. Water geven in droge periodes is noodzakelijk.
Indien de plant op foto 3 geen last heeft van een sluimerende phytophtora aantasting dan moet deze zich kunnen herstellen. Verwacht echter geen bloemen het volgend voorjaar want daarvoor heeft de plant te veel moeten afzien.


Gegroet, de tuinprins
zondag 19 augustus 2018 - 07:47
Dunya

Dunya

Ik heb er ook zo een en het is begonnen na die plotse winterkou in maart - april. Zou de strenge nachtvorst de oorzaak zijn?
zondag 19 augustus 2018 - 08:59
Tuinprins

Tuinprins

Dat zou kunnen. Bij Japanse Azalea's is er een duidelijk verschil in winterhardheid tussen de verschillende cultivars te bespeuren. Ook de standplaats (beschut/onbeschut) speelt een rol.

In de regel herstelt vorstschade aan het blad zich: bevroren bladeren worden bruin en vallen dan af, nieuwe bladeren komen te voorschijn. Bij vorstschade aan de punten van de takken zie je vaak van onder aan de takken weer nieuwe groei te voorschijn komen. De plant moet dan natuurlijk wel in een goede conditie verkeren want een kwijnende plant heeft moeite om zich te herstellen.


Gegroet, de tuinprins



zondag 19 augustus 2018 - 10:44
Wannus

Wannus

Daar Azalea's en Rodo's oppervlakkig wortelen is het raadzaam te mulchen ( schors , houtshaksel , bladeren , enz...…)
zondag 19 augustus 2018 - 11:18
Karina2

Karina2

Wij hebben ook azalea's (mollis - roze) staan en ze leven nog steeds maar bloeien niet uitbundig, hebben ze nooit gedaan, want ze hadden al gauw last van korstmossen. Ja, ik zeg last, want in tegenstelling tot wat ze zeggen - dat deze enkel voorkomen in streken met gezonden lucht en de planten er geen last (mogen) van hebben - , verliezen onze azalea's er wel hun bladjes door. Ik knip de dorre takken dan weg.

Bij ons staan ze in de halfschaduw, zoals voorgeschreven.
Maar ik merk wel dat azalea's die in volle zon staan (in onze gemeente) blijkbaar toch gezonder zijn (en dan ook weelderiger bloeien). Het zal hem wellicht enkel zitten in de samenstelling van de grond en niet zozeer hun standplaats in schaduw of zon.
maandag 20 augustus 2018 - 00:44
Tuinprins

Tuinprins

Het is een fabeltje dat korstmossen alleen voorkomen op plekken waar de lucht gezond is. Langs de snelweg A2 tussen Den Bosch en Eindhoven zitten op de bomen talrijke korstmossen en ik kan me niet voorstellen dat de lucht daar gezond is gezien de vele uitlaatgassen.

Naar mijn mening zijn er een aantal planten die inderdaad last kunnen hebben van korstmossen. Dat zijn bijv. Azalea's en hibiscussen. De vraag of planten meer last hebben van korstmossen als ze in een matige conditie verkeren is nog steeds niet echt opgelost.

Azalea's maken op een zonnige standplaats meer bloemknoppen aan maar dan moet de grond niet te droog zijn. De grond mag echter ook niet te nat zijn want dan krijgen azalea's last van phytophtora.

Mulchen van azalea's om uitdroging tegen te gaan is zeker aan te raden (fijne schors vind ik hier bij uitstek geschikt voor) maar veel mensen schijnen toch 'blote grond' te prefereren.


Gegroet, de tuinprins
maandag 20 augustus 2018 - 07:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon