menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk snoeien

StefanF

StefanF

Hallo,
Ik heb haagbeuk in de tuin staan.
deze heb ik begin juni teruggesnoeid aan de zijkanten en ook de bovenkanten.
Ik wil dat de haagbeuk nog flink groeit, zeker nog 0.5m boven het hekwerk uit waar hij nu tegen aan staat geplant (zie foto). Ik vind op het internet tegenstrijdig advies over het snoeien; de een zegt je moet de bovenkanten niet knippen tot de gewenste hoogte is bereikt, de ander zegt je moet de bovenkanten telkens erafhalen zodat de beuk sneller dichtgroeit en niet alle ' kracht' alleen naar boven gaat (met andere woorden, ik zou nu wederom de bovenkanten op de foto eraf moeten snoeien), wat is jullie advies/kennis hierin?

Bloemen & Planten

woensdag 18 juli 2018 - 20:48
leerling

Leerling

In onze vorige tuin wilden we ook zo snel mogelijk een hoge haag, om inkijk tegen te gaan. We snoeiden de bovenkant wat gelijk, maar lieten hem verder de hoogte in gaan tot hij de gewenste hoogte had.

Na een paar jaar snoeien op die gewenste hoogte, merkten we dat een haag zich vertakt op een snoeiplaats. De haag was in de breedte en diepte niet echt dik vertakt, terwijl ze dat bovenaan wel was. Niet echt mooi.
We hebben het wat recht gekregen door zijwaardse takken ook te snoeien, maar dat was een heel traag proces.

Hier hebben we ervoor gekozen om de haag langzaam te laten opschieten. Elk jaar mag er een 10 cm bij komen. Het gaat traag, maar de haag is wel voller en oogt mooier.
woensdag 18 juli 2018 - 23:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon