menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wolluis

groengroentje

Groengroentje

Mijn magnolia zit volledig onder de wolluis.
Ik las ergens dat het hardnekkige beestjes zijn en je best alle bladeren van de plant verwijderd om ze kwijt te raken... Want kunnen ook overgaan op hortensia ... En daar 1,5m verder.
Kan je de bladeren van magnolia verwijderen. Is geen grote. 2 m hoog.
Herpakt hij zich dan? En ben ik dan van die wolluis af?
maandag 18 juni 2018 - 18:26
Pouketie01

Pouketie01

EN PLAGEN WOLLUIS VOORKOMEN EN BESTRIJDEN
Wolluis voorkomen en bestrijden

Kleine insecten met een witte poederlaag op houtige en groene plantendelen gevonden? Wolluis is waarschijnlijk de oorzaak. We geven je graag tips hoe je van de plaagbeesten af kunt komen.

Het probleem
Op houtige en groene plantendelen bevinden zich vaak verstopte kleine, met witte was bepoederde insecten die ovaalronde eieren afzetten. De dieren hebben qua uiterlijk wat weg van een pissebedden en beschadigen de plant door te zuigen. Door het zuigen aan de plantdelen zal de plant langzamerhand verzwakken. In tegenstelling tot de grijze pissebed is een volwassen witte wolluis echter maar zo'n 0,3 tot 0,6 cm lang. Tijdens zijn verblijf scheidt de wolluis op de plant een stof af genaamd honingdauw, waarop zich weer roetdauw ontwikkelt. De plant ziet er daardoor minder fraai uit en zal steeds meer achteruitgaan.

Populaire waardplanten
Wolluis kan zowel bij tuinplanten als bij kamerplanten een ware plaag vormen. Ze worden veel gezien bij kamerplanten zoals bromelia's, orchideeën, cyclamen, cactussen, croton, Kaaps viooltje, crassula en Sint jozefplant. In de tuin vind je ze vaak op planten zoals passiebloemen, hibiscus, varens, druiven, bamboe, olijfbomen en citrusbomen.

Bestrijding van wolluis
Spuit de luizen en eitjes zelf van de plant af door middel van een krachtige plantenspuit met water. Spuit elke dag tot de wolluizen verdwenen zijn.
Een ander huis- tuin- en keukenmiddeltje is het gebruik van spiritus. Ook hierbij is dagelijks gebruik gewenst voor effectieve behandeling.
Voorkom dat je planten op de tocht staan, dit trekt sneller wolluis aan.
Zelf vorm je vaak het grootste verspreidingsgevaar doordat je ongemerkt fungeert als transportmiddel van de wolluis. De luizen verspreiden zichzelf namelijk niet gemakkelijk, maar hoppen vaak van je kleding naar een andere plant.
Is de plaag zo hardnekkig dat je er met de bovenstaande tips nog niet van af bent gekomen? Er zijn verschillende methodes toepasbaar en producten verkrijgbaar bij o.a. tuincentra om dit te bestrijden.


maandag 18 juni 2018 - 18:45
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik heb een paar jaar terug van drie middelgrote Hortensia’s de bladeren met wolluis afgehaald.
Waar niet op zat heb ik laten zitten.
Van de stelen heb ik het eraf gewreven.
Daarna behandeld tegen wolluis.
Mijn struiken staan nu nog mooi te wezen.
Ik ben blij dat ik dat geduld heb want nu kan ik nog steeds van ze genieten.

Ze staan hier tussen de twee Prunussen.

Bloemen & Planten

dinsdag 19 juni 2018 - 07:28
satomi

Satomi

Insmeren met plantaardige olie of idd. spiritus helpt uitstekend.
dinsdag 19 juni 2018 - 14:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon