menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Beestjes op mijn bloemen?

Ga naar meest recente reactie

Elanora

Elanora

Hoi allemaal,
Laatste kreeg ik een mooie bloem van iemand.
Nu viel mij een paar dagen geleden op dat er allemaal minuscule kleine witte beestjes op zitten. Ook op de onderkant van de bladeren zie je witte spikjes (normaal kun je ze zien op de foto). Weet iemand misschien wat voor beestjes dit kunnen zijn en wat ik er misschien aan kan doen zodat ze weggaan? Ik wil namelijk niet gans mijn bloemen naar de vaantjes helpen. Van de beestjes zelf heb ik nog geen foto kunnen nemen.


Alvast bedankt!
Groetjes

Bloemen & Planten

zaterdag 16 juni 2018 - 19:05
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik vermoed dat het witte vlieg is.
Er is bestrijdingsmiddel voor, als je dat niet wilt gebruiken kun je misschien de onderkant van het blad een flinke douche geven.
Dit een paar keer herhalen.
En je kunt ze proberen dood te knijpen.
zaterdag 16 juni 2018 - 19:24
c j de k

C j de k

Is idd witte vlieg en is helaas moeilijk te bestrijden.
Een waterstraal helpt wel maar binnen de kortste keren komen ze terug .
Dood knijpen is een optie maar je beschadigt dan al snel het blad .
Calypso is een middel wat behoorlijk afdoende werkt maar ik weet niet of het nog aan particulieren verkocht mag worden .
Bovendien is het een behoorlijk zwaar middel met een heel breed spectrum zodat er veel andere insecten er ook aan dood gaan .
Je plant zal door witte vlieg niet snel dood gaan maar door de honingdauw kan de plant wel lelijk worden en als het heel erg is toch schade ondervinden.
De enige manier is de plant als het mogelijk is op de wind zetten of hangen net naar gelang wat voor plant het is .
Succes
zaterdag 16 juni 2018 - 21:11
Roeli

Roeli

Admire is een middel dat helpt.
Ik heb geen idee of het giftig is.
zaterdag 16 juni 2018 - 21:50
Elanora

Elanora

Hoi,
Oké bedankt voor de tips! ik ga wat info opzoeken over de bestrijdingsmiddelen die jullie vernoemd hebben. Zal morgen de tuinslang alvast eens proberen.
Nu maar hopen dat het werkt
zaterdag 16 juni 2018 - 22:40
satomi

Satomi

In plaats van met gif te werken, kan je ook een extract van rabarberblad maken:

Rabarberblad (extract): Pluk 1 kilo blad, snijd in repen en kook 20 minuten in 2 liter water. Laat afkoelen, zeven en voeg 1 eetlepel zachte zeep toe. Verdun 1 op 4 liter water, vernevelen op bewolkste dagen. Van Rabarber kun je trouwens ook een gier maken die je bij de wortels van planten giet, algemeen plantversterkend.

Voor meer plantaardige middelen zie: https://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/milieuvriendelijke-bestrijdingsmiddelen/

Er staan ook minder (bij)vriendelijke producten tussen, zoals pyrethrum maar die moet je gewoon niet gebruiken.
maandag 18 juni 2018 - 15:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon