menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe korrel bij maïs

Ga naar meest recente reactie

Minnemal

Minnemal

Hoi,
Bij het zaaien van mijn maïs ben ik vergeten blauwe korrel toedienen.
Graag had ik geweten hoe ik dit nu verder kan oplossen?
Ik heb vernomen dat ik blauwe korrel bovenop de grond mag strooien zonder in te werken, klopt dit?
Zoja, moet die tussen de rijen gegoten worden van 50cm, of liever bij de voet van de plant?
En hoeveel gram per vierkante meter hanteer ik?

Alvast bedankt, Jonas
maandag 11 juni 2018 - 23:04
leerling

Leerling

Maïs gaat hier in wisselteelt gewoon de grond (vierkante meter bakken) in.
Jaarlijks voeg ik compost toe (behalve in de bak waar de snijbonen komen). De rest van de verzorging bestaat uit regelmatig water geven.

Nog geen problemen gehad met maïs.
dinsdag 12 juni 2018 - 00:36
Tuinprins

Tuinprins

Waarom zou je daar blauwe korrel bij doen? Blauwe korrel is een kunstmest soort met een hoog stikstofgehalte. Te veel stikstof leidt tot slappe groei en de kans dat planten bij veel wind omwaaien. Alleen als de planten er gelig uit zien of niet goed groeien zou ik er wat blauwe korrel bij doen anders is dat m.i. overbodig.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 12 juni 2018 - 05:49
Minnemal

Minnemal

Ok bedankt voor julie reacties, dan laat ik de blauwe korrel voor wat het is.
Mag blauwe korrel bij andere gewassen boven op de grond gestrooid worden?
Aan de voet van de plant?

Jonas
woensdag 13 juni 2018 - 09:06
Minnemal

Minnemal

Compost ben ik trouwens vergeten onder mengen vooraleer het zaaien van de mais, daarom ik dacht van blauwe korrel toe te dienen.

Jonas
woensdag 13 juni 2018 - 09:08
Polplastron

Polplastron

Compost heeft geheel andere eigenschappen dan eender welke kunstmest en dus kan je niet zomaar het ene door het andere vervangen. Het lijkt me het beste dat je eens een goed tuinboek haalt in de bib o.i.d. om je basis van het tuinieren wat bij te schaven. Het lijkt me dat we allemaal ongeveer op die manier ooit begonnen zijn ...
woensdag 13 juni 2018 - 16:49

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon