menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vraat aan mij planten

Ga naar meest recente reactie

Jesse99

Jesse99

Aan mijn planten word gevreten, ik weet alleen niet door wat. Ze vreten aan mijn vlinderstruiken die ik pas heb aangeplant en aan de herfstasters en ook aan de Seringboompjes. Ik vermoed dat het de taxuskever is maar ik dacht dat die niet van deze planten hielden. Ik heb de dader nog niet gespot dus het kan goed iets anders zijn. Ze eten volgens mij snachts aan mijn planten want elke ochtend is er weer wat meer aangevreten.

Bloemen & Planten

zaterdag 26 mei 2018 - 11:25
EJM

Tekst aangepast

EJM

Yep, aardvlooien of volgens iemand anders een snuitkever.
Ga maar eens kijken als het donker is, dan zie je ze zitten.
Kleine kevertjes die snachts je planten opvreten.
Ik heb ze ook in de herfstaster.
zaterdag 26 mei 2018 - 11:45
EJM

EJM

Hier, deze op mijn herfstaster.

Bloemen & Planten

zaterdag 26 mei 2018 - 11:47
Jesse99

Tekst aangepast

Jesse99

@EJM,
Bedankt voor reactie,
Heb jij ze weg gekregen? of weet je een methode om ze weg te krijgen? Ik ga vanavond kijken of ik ze kan spotten.
zaterdag 26 mei 2018 - 17:58
EJM

EJM

Ik heb er niks aan gedaan.
Ondanks dat dit al de tweede aanval is op mijn herfstasters, hiervoor waren het slakken, groeien ze gewoon onverhinderd door.
Dus herfstaster kan er wel tegen.
Ik weet alleen niet of je andere planten er tegen kunnen.
En bij dit soort plagen, moet je precies weten welke aardvlo of snuitkever het is, om het te kunnen bestrijden.
En het is erg moeilijk al niet onmogelijk om ze op het oog te detineren.
Want er zijn er erg veel, die veel op elkaar lijken.

Dit is dan denk ik het enige wat je kunt proberen.
Het helpt tegen veel soorten insecten.
Maar het dood wel meer dan alleen je lastige insecten helaas.
Dit spul dood zo'n beetje alles.
Er staat wel biologisch op, en ja dat klopt ook, omdat het gemaakt is uit een stofje van een plant, wat voor veel levende wezens giftig is.
Het is dus biologisch afbreekbaar, maar niet dier vriendelijk.

http://www.intuinen.nl/luxan-pyrethrum-eco-vloeibaar-vretende-en-zuigende-insecten?gclid=CjwKCAjwrqnYBRB-EiwAthnBFlf1pplC3fD0Ngq3-6Z5yEAk10mqQ35KEIGbDjqMUdV_j8uUh2k-6xoC7CoQAvD_BwE
maandag 28 mei 2018 - 02:34
Carib

Carib

Volgens mij is het een taxuskever en pyrethrum werkt daar, dacht ik niet, niet op. Zijn kennelijk moeilijk dood te krijgen en de kever is ook niet grootste probleem, maar de larven. Ofwel aaltjes of bepaalde grond-met-schimmel helpen hier tegen.
maandag 28 mei 2018 - 16:59
EJM

EJM

Hier kan je de aaltjes kopen als je wil.

https://www.warentuin.nl/aaltjes-tegen-taxus-snuitkever-10m2-ecostyle?gclid=Cj0KCQjw0a7YBRDnARIsAJgsF3PlnHoGluH14GqP4UVyeGTf6D9j8QZx5XI3tuRne0tt-xr2Z-NSqYIaAs70EALw_wcB
maandag 28 mei 2018 - 18:19
Tuinprins

Tuinprins

Pyrethrum werkt echt niet tegen de taxuskever (was het maar waar!). In NL is er voor de particuliere tuinier geen middel beschikbaar tegen de taxuskever. Zelfs voor de professionele kwekers is het aantal middelen zeer beperkt. Ik weet niet wat er in België nog allemaal verkrijgbaar is maar ik vermoed dat de meeste middelen die echt werken tegen de taxuskever er ook niet voor gewone tuinier verkrijgbaar zijn.

Het enige wat rest is het inzitten van aaltjes / nematoden tegen de larven van de taxuskever. Dit doe je eind augustus/begin september. Ik heb hierover in het verleden het een en ander geschreven op dit forum.


Gegroet, de tuinprins
maandag 28 mei 2018 - 18:22
EJM

Tekst aangepast

EJM

Je zei dat je ze pas hebt aangeplant toch?
Wat je anders misschien kunt proberen is, ze rond augustus september uitgraven (bij koel weer), heel de wortelkluit uitspoelen met de tuinslang.
En de plek waar de planten hebben gestaan, kokend heet water op gooien (als er verder geen andere planten te dicht bij staan)
Ze even in een pot overwinteren op een niet te koude plek, en het voorjaar erop opnieuw planten.
En dan hopen dat het niet terug komt.
Die biologische roofdiertjes bestrijding is erg duur.
Niet iedereen heeft het zo breed, ik ook niet.
Dus is maar eventueel een alternatief.
maandag 28 mei 2018 - 18:49
Carib

Carib

Doe geen moeite. Ik heb larven van de taxuskever in potten met begonia's gehad vorig jaar. De potgrond heb ik geprobeerd te ontsmetten door liters en liters kokend water er op te gieten, de grond dagenlang onder water te zetten, de potten vervolgens buiten te laten staan in de vorst maar in het voorjaar kwamen er nog steeds levende larven in voor.
maandag 28 mei 2018 - 19:21
EJM

Tekst aangepast

EJM

Serieus Carid, WTF
Net zo taai als kakkerlakken dus.
En de potgrond in de oven gooien op de hoogste stand?
Ik ontsmet soms potgrond in de oven op 150 graden tegen rouwvliegjes, maar dat is een ander ongedierte.
Maar misschien op een hetere temperatuur in de oven voor de taxuskever larven?

Je zou dan denken dat ze niet in de grond zitten, maar misschien in de wortels van de plant, en tja, daar kun je geen kokend heet water over gooien, of in de oven stoppen.
Je zou toch zeggen dat ze bij zo'n extremen temperaturen zowel heet als koud dood moeten gaan.
En verzuipen werkt ook niet ooh mijn god!!!
maandag 28 mei 2018 - 20:39
EJM

EJM

Carib.
Houden die larven het dan bij de wortels van de plant opvreten, waar de ouders op zitten, of vreten ze gewoon alles op?
Als het bij de herfstaster blijft, kan ik er mee leven, maar niet mijn hele vlindertuin.
dinsdag 29 mei 2018 - 14:28
Carib

Carib

De larven vreten zich in de begoniaknollen of, bij heuchera's, in de stengel net boven de grond, waardoor de plant verwelkt en afsterft. De kever zelf eet hapjes uit bladranden, maar daar gaat geen plant aan dood. Ik heb zelf ook alleen last van de larven in de potten.
dinsdag 29 mei 2018 - 16:10
EJM

Tekst aangepast

EJM

Ik bedoel, de ouders zitten op de herfstaster, leggen waarschijnlijk daar hun eitjes op.
Als de larven geboren worden kruipen ze meteen de grond in op zoek naar ondergrondse plantdelen.
Vreten de larven dan alleen herfstaster ondergrondse delen, of gaan ze ook aan andere omringende planten ondergronds vreten?
Als alleen mijn herfstaster kapot gaat vind ik nog niet zo'n ramp, maar niet ook al de omringende planten of nog meer.
Zijn ze gebonden aan bepaalde planten om te eten?
Want ze heten taxuskever, maar ze zijn zeker niet gebonden aan taxus dus.
dinsdag 29 mei 2018 - 20:22
Tuinprins

Tuinprins

De taxuskever legt eitjes in de grond of in een pot met planten. Uit die eitjes komen larven die aan de wortels vreten. De larven zitten dus in de kluit van een plant en blijven daar in de regel tot dat het een kever wordt. De larven bewegen maar langzaam en het is niet zo dat ze eenvoudig van kluit naar kluit gaan (tenzij het een groepsbeplanting is waar de kluiten van planten zeer dicht bij elkaar staan).

De taxuskever vreet aan heel veel planten en legt zijn eitjes in de kluit van heel veel planten. Er zijn maar weinig plantensoorten die niet op het menu staan. Bij Buxus zul je niet snel vraat vinden of de larven aantreffen. Bij Magnolia heb ik nog nooit een larve van de taxuskever aangetroffen. Magnolia heeft aromatische wortels en waarschijnlijk vindt de larve die niet lekker (vraat aan de bladeren door de taxuskever is bij Magnolia echter wel te vinden).

Overigens vreet de taxuskever niet alleen aan het blad. Bij jonge rhododendrons (en ook bij Cornus en Aesculus) komt het voor dat er aan de stam vlak boven de grond wordt geknaagd. Als de stam flink te pakken wordt genomen gaat de planten kwijnen.


Gegroet, de tuinprins

woensdag 30 mei 2018 - 05:57
Jesse99

Tekst aangepast

Jesse99

Bedankt voor al jullie reacties,
Het waren inderdaad Taxuskevers, ik heb snachts er een stuk of 15 uitgeplukt en verwijderd.
Ik ga er voor nu verder niets aandoen, tenzij mijn planten er slapper bij gaan hangen of compleet kaal zijn gevreten. Tot nu toe is de schade te overzien alleen wel zuur dat ze bijna overal happen uit vreten. Alleen van de Buxus en van de Lavendel blijven ze af.....
woensdag 30 mei 2018 - 18:15
EJM

EJM

Daar in dat stuk tuin staan de planten dicht op elkaar, dus ik hoop dat de schade beperkt blijft.
woensdag 30 mei 2018 - 19:54
EJM

EJM

Anders misschien, als het klopt dat de larven in de wortels zitten, de plant uitgraven, en de kluit een uurtje in het water zetten.
De plant kan daar wel tegen, hopelijk verzuipen de larven dan wel.
woensdag 30 mei 2018 - 19:56
Jesse99

Jesse99

@EJM
De planten staan inderdaad tegen elkaar aan dus dat zou kunnen. Als de planten slapper worden zal ik deze methode is toepassen. Bedankt
donderdag 31 mei 2018 - 09:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon