menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde wingerd vraag

Ga naar meest recente reactie

Ingeo

Ingeo

Zijn hier mensen die een Wilde Wingerd (parthenocissus quinquefolia) tegen een houten gevel hebben staan? Alle theorethische bezwaren daarover heb ik al uitvoerig gelezen, alleen wordt dat steeds weer gezegd door mensen die er zelf geen ervaring mee hebben, meer theorethische info dus. Ik heb van één persoon die die wingerd wél al jaren tegen een houten gevel had staan alleen maar positieve dingen gelezen (geen hout- of verfbeschadiging, niet ingroeien in spleten enz.), maar ja, één ervaring is wel erg weinig.

Dus ik hoop hier nog ervaringen daarover uit eerste hand te kunnen krijgen?
zaterdag 19 mei 2018 - 19:59
leerling

Tekst aangepast

Leerling

In onze vorige tuin groeide wingerd tegen de stenen gevel van de buren. (Sorry, geen hout, maar misschien heb je toch wat aan onze ervaring.)

Het tweede of derde jaar nadat we hem geplant hadden, merkten we dat de wingerd het dak op wilde klimmen en zich een weg zocht tussen de houders van de dakgoot en tussen de dakgoot en het dak. Niet echt een probleem, maar je wil niet dat die daar jaar na jaar blijft zitten: de ranken worden elk jaar wat dikker en ze zouden uiteindelijk verbindingen uit elkaar kunnen duwen.

Om problemen te vermijden knipten we de ranken door op ongeveer 1 meter hoogte (kan gerust ook lager), nadat de bladeren gevallen waren. We haalden daarna de ranken weg, snoeiden ze tot zo'n 40cm en gebruikten ze als bodembedekking op een tuinpad. (Als je de ranken wegtrekt zie je daarna wel de zuignapjes op de muur plakken en die plakken er jaren lang.)
Maar je kan de ranken ook laten hangen. Bij een houten gevel zou ik dat waarschijnlijk ook doen, want je moet echt wel serieus trekken om ze los te maken.

De gevel waar de wingerd tegenaan groeide was oud en en het voegsel was in niet te beste staat, maar ik heb nooit gemerkt dat de wingerd zich probeerde te wortelen in het voegsel (zoals klimop wel doet).

'k Vond het een prettig plant: zowat de helft van het jaar was een lelijke muur bedekt, er waren bijen in de zomer, bessen voor de vogels, in de herfst verkleurden de bladeren mooi rood, de bladeren waren gratis isolatiemateriaal voor de bakken waar vorstgevoelige plantjes in overwinterden en de ranken op het tuinpad zorgden ervoor dat we geen slijkvoeten kregen.

Toch ook meegeven dat je wingerd beter niet aanplant in de buurt van natuurgebieden, omdat hij daar voor problemen kan zorgen.
zondag 20 mei 2018 - 00:23
Ingeo

Ingeo

Ja, wat jij schrijft is zo ongeveer de teneur van wat ik te lezen krijg van het 'pro-camp' (wel op stenen, inderdaad) en waarom ik hem graag wil - het 'tegen-camp' komt met allerlei bezwaren van woekeren en niet in toom te houden enz. maar daar ben je toch zelf bij? Inderdaad, als hij bladloos is kan je toch perfect zien welke takken je weg wil halen?
Van die zuignapjes (en de sporen ervan) weet ik, daar zit ik niet zo mee.
Alleen blijft dus nog de vraag of het hout er sneller zou door rotten.
maandag 21 mei 2018 - 16:50
leerling

Leerling

Voor alle duidelijkheid: het is geen kwestie van welke takken je wil laten doorgroeien of niet. Tenzij je een hele hoge muur hebt.

De onze stond tegen een muur die uitkeek op het westen. Als we die terugsnoeide op 1 meter (alle takken), dan was die muur van zo'n 6 meter hoog (gelijkvloers + 1 verdieping) in de zomer terug volgegroeid.

Ik zie niet goed waarom wingerd invloed zou hebben op het al dan niet rotten van hout. Als er bladeren aan hangen, gaan die een flink deel van het water opvangen wanneer het regent. Als de wingerd kaal is, maakt het al helemaal geen verschil.



maandag 21 mei 2018 - 19:16
Ingeo

Ingeo

Waoww, dat is inderdaad supersnel (uiteraard met een al wat oudere en gevestigde plant).
Maar wat bedoelde je dan wel met je eerdere reactie? Qua kiezen welke takken laten doorgroeien of niet bedoelde ik dat ik hem zou 'stimuleren' om vanaf een bepaald punt horizontaal te gaan : ik heb een plat dak op ongeveer 3 meter hoog en zou vanaf dat punt alleen de takken verder laten groeien die het boeiboord bereikt hebben en van daaraf horizontaal verder gaan (en zijtakken naar beneden laten afhangen), heb in een filmpje waar hij een tuinschutting begroeit wel gezien dat hij horizontaal ook heel ver wil/kan gaan?

En wat dat hout betreft : dat ben ik dus wel met je eens en die ene ervaringsdeskundige ook, maar alle (nep)experten dus niet, alleen geven ze nergens een voorbeeld van wat en waarom het dan fout zou gaan.
dinsdag 22 mei 2018 - 17:27
leerling

Leerling

Niet zeker of je met 2 tot 3 jaar in het geval van wingerd van een oudere plant kan spreken.

3 meter is echt geen hoogte voor een wingerd. Mijn studentenkot keek uit op een blinde muur van een vijftal verdiepingen waar wingerd tegenaan groeide. Die werd niet gesnoeid en groeide tot over de dakrand.

Ook niet zeker of dat horizontaal leiden zou lukken. Bij ons groeide de wingerd tegen de muur van de buren, maar maakte die ook de bocht naar onze gevel waar hij (toen nog ongeremd) inderdaad horizontaal een heel eind doorgroeide onder de vensterbanken en de dakrand. Maar uiteindelijk zocht hij altijd een weg naar boven (zoals bv. tussen de dakrand en de dakgoot, waar hij niet gewenst was).

Hij gaat echt snel. Eerlijk gezegd weet ik niet of hij voor jouw project, met zo'n lage muur, de ideale plant is. Je gaat hem goed in 't oog moeten houden en er heel wat snoeiwerk aan hebben.

Misschien kan je beschrijven wat je wenst te bereiken en kan je hier andere ideeën sprokkelen?
(Best een andere topic openen dan.)
dinsdag 22 mei 2018 - 23:55
Ingeo

Ingeo

Oei, pas 3 jaar en al zo woest ? Ik zag hem ergens met ongeveer die leeftijd en hij was wel al een meter of 5 hoog maar nog maar met een paar 'sprietjes'.
En ja, met wat ik tot nu toe gelezen heb realiseer ik me ook dat het geen ideale plant is voor waar ik hem wil maar ik vind hem zoooo mooooi...... Het fijne frisgroene blad, de hangende takken, de manier waarop hij ook horizontale takken op de wand maakt, zijn herfstkleur, kortom, alles :/ . Ik heb wel een paar alternatieve klimplanten in mijn hoofd maar geen enkele kan voor wat ik op die plek wil tippen aan de quinquefolia.

Dit was overigens het filmpje waardoor ik ging denken dat die hoogte van 3 meter wel te doen zou zijn, als hij maar verder horizontaal kan (langs de boeiboord van een plat dak) :

https://www.youtube.com/watch?v=3L6FJEF1s-4
woensdag 23 mei 2018 - 18:47
Polplastron

Polplastron

Die 3 meter kan wel hoor, maar je zal moeten snoeien. Bij mijn moeder stond er vroeger een tegen een lelijke garagemuur en dat voldeed zeer goed. Tegen het "houtkot" ernaast groeide hij ook langs een draad (waar we zelf wat hielpen met vlechtwerk zoals bij klimop) en over het dak. Prachtig! In het najaar keek ik even na of er geen aandachtspunten waren zoals takken die hier of daar via een kier binnenkropen; even bijknippen en klaar. Niet zoals bij klimop waar je niet weet wat er achter die bladermassa gebeurt!

woensdag 23 mei 2018 - 20:27
Ingeo

Ingeo

Dat hoort er goed uit, Polplastron , ik denk dat ik het wel ga proberen. Het enige risico is dan dat - als het toch echt niet zou gaan (omdat de takken zich teveel onder/tussen de houten sidings zouden wurmen) ik met de plekjes van de 'voetjes' zit maar ja, dat risicootje moet ik dan maar nemen denk ik.
donderdag 24 mei 2018 - 09:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon