menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Buxus mot

Ga naar meest recente reactie

sunjet

Tekst aangepast

Sunjet

hoe kan ik op een ecologische manier de buxus mot bestrijden
ik zou de buxus zeer graag willen behouden
zaterdag 12 mei 2018 - 20:42
LT

LT

Zonder troep te gebruiken, héél moeilijk! Regelmatig controleren en de nesten met rupsen vernietigen...
zondag 13 mei 2018 - 00:10
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ik weet niet waarom je je buxus wil houden. Als het om emotionele redenen is, kan je misschien een aantal stekjes nemen en er een binnenplant van maken.

Buxus wordt momenteel belaagd door buxusmot en een aantal schimmels (Calonectria pseudonaviculata (ook gekend als Cylindrocladium buxicola), Calonectria henricotiae en Volutella buxi).
Dit maar om duidelijk te maken dat als je de mot al onder controle zou kunnen houden, de kans groot is dat je buxus alsnog geveld wordt door de schimmels.

Voor zover ik weet zijn er momenteel 3 methodes om buxusmot ecologisch te bestrijden:
- zoals LT al aangaf: handmatig wegplukken van de rupsen (arbeidsintensief)
- feromoonvallen zetten (duur en alleen effectief als de hele buurt mee doet)
- fijnmazige netten aanbrengen rond de buxus, om te vermijden dat de vlinders er hun eieren op afzetten
zondag 13 mei 2018 - 00:40
groengroentje

Groengroentje

Een vriend van mij heeft de mot met een ecologisch product bestreden. Moest wel om de 3 weken de buxus besproeien ermee maar zijn buxus is nu terug rupsvrij zegt hij.
Kan eens vragen welk product hij gebruikt heeft.
zondag 13 mei 2018 - 10:47
Carib

Carib

Wat beschouw je als ' ecologisch product' . Pyrethrine is een middel om rupsen te bestrijden van natuurlijke oorsprong, maar het doodt meer dan alleen rupsen. Is dat ecologisch? Ikzelf heb vorig jaar bacteriën gebruikt tegen de rupsen en dat werkt ook prima, maar is dat ecologisch. Heb je er bovendien zin in om jarenlang driewekelijks een plant te gaan bespuiten? Ik vind dat zelf verbazend in een tijd dat mensen nauwelijks tijd lijken te hebben voor tuinieren, nog afgezien van de kosten.
Ik ben zelf een gepassioneerd tuinier die veel tijd in de tuin steekt, maar dat spuiten stuit me tegen de borst. Ik heb eerst honderden meters buxushagen verloren aan de schimmel en de laatste vrijstaande exemplaren rooi ik nu een voor een. Groot pluspunt: scheelt weer uren snoeien.

Het enige echt ecologische middel lijkt me stofzuigen. Lijkt me trouwens niet helemaal onmogelijk.
zondag 13 mei 2018 - 11:57
Dunya

Dunya

Wat bedoel je met stofzuigen. De bladruimer erop?
maandag 14 mei 2018 - 08:27
EJM

Tekst aangepast

EJM

Vogels naar je buxus lokken misschien?
Hier in de wijk zitten veel kauwen, en die zie ik nu bij iedereen die buxus in de tuin heeft, in de buxus haag zitten, en lekker te smikkelen.
Misschien een vogelvoederhuisje boven je buxus hangen.
Een paar rupsen uit de buxus halen, en in het voederhuisje leggen, om ze te lokken, en dan vinden ze de rest in de buxus vanzelf.
En meesjes zijn er natuurlijk ook gek op, en nu in het broedseizoen, hebben ze veel eten nodig voor hun jongen.
maandag 14 mei 2018 - 10:29
Carib

Carib

Als je met bladruimer een bladblazer bedoelt die kan zuigen, dan ja. Of gewoon een stofzuiger voor binnen maar dan zou ik daarna wel de bak schoonmaken of zak verwijderen Hier zie ik alleen mussen de rupsen eten, terwijl er toch genoeg andere vogels zitten.
maandag 14 mei 2018 - 18:56
leerling

Leerling

Er zijn weinig vogels die buxusrupsen eten. Dat is de reden waarom er zoveel van zijn: ze hebben hier nauwelijks natuurlijke vijanden.
Volgens https://echt.groei.nl/index.php?id=87932 zijn ze te alkalisch en spuwen vogels ze terug uit.
maandag 14 mei 2018 - 19:39
EJM

EJM

De kauwen hier eten ze in ieder geval wel, voor de eerste keer sinds 6 jaar dat ik hier woon zie ik ze in de buxus hagen in tuinen pikken.
maandag 14 mei 2018 - 21:32
leerling

Leerling

@EJM
Dat komt overeen met de bevindingen van Natuurpunt: https://www.natuurpunt.be/pagina/buxusmot
Daar schrijven ze ook nog dat buxusmotten een voorkeur hebben voor compacte struiken. Losse struiken zouden minder worden belaagd. Misschien omdat compacte struiken minder toegankelijk zijn voor roofdieren?
maandag 14 mei 2018 - 22:33
EJM

EJM

Ik heb hier nog een flinke buxus stek in een pot staan, maar daar zitten ze niet in nee.
Is denk ik ook te weinig eten voor zo veel rupsen.
En maar 1 plant, weinig plek om te schuilen.

Ik had een grote bol buxus, maar die heb ik vorig jaar opgeruimd, precies op tijd dus
En gelukkig heb ik een liguster haag.
maandag 14 mei 2018 - 22:39
Carib

Carib

Dat van die compacte struiken is absoluut niet mijn ervaring. Vorig jaar was de eerste aantasting door de buxusrups in mijn tuin en het betrof juist 2 grote ongesnoeide, dus losgroeiende exemplaren van buxus. Alle gesnoeide, compacte struiken werden pas veel later aangevreten.
dinsdag 15 mei 2018 - 18:42
Roeli

Roeli

Toevallig zat ik net het Plus Magazin te lezen en daarin werd gezegd dat naaktslakken gek zijn op die rupsen.
Bij toeval ontdekt. Steeds Rupsen in de buxus en toen op een morgen een stuk of 10 naaktslakken en geen rups meer te bekennen.
Ik heb geen buxus dus kan het zelf niet uitproberen.
Wie weet. Baat het niet, het schaadt volgens mij ook niet.
dinsdag 15 mei 2018 - 18:58
EJM

Tekst aangepast

EJM

Als je nog geen last hebt van slakken, dan ruil je het ene probleem in voor het andere.
Een paar slakken zullen nog niet veel kwaad doen, maar die beestjes gaan zich ook voortplanten.
En dan heb je dadelijk een slakken plaag, die niet je buxus opvreet, maar al je andere planten.
Ik heb niet zo veel verstand van slakken, maar ik dacht dat slakken alleen planten vraten.

Als je toch al slakken hebt, raap er een paar en zet ze in de buxus, je kunt het proberen.
dinsdag 15 mei 2018 - 20:17
Roeli

Roeli

Dat bedoel ik dus. En heb je geen slakken, je kan bij mij ophalen zoveel als je wil.
dinsdag 15 mei 2018 - 20:52
EJM

EJM

Ik vond mijn idee om vogels te lokken toch iets beter
dinsdag 15 mei 2018 - 22:28
leerling

Leerling

@EJM
Je hebt slakken en huisjesslakken in alle soorten en maten. Veel landslakken eten inderdaad (zacht) plantaardig materiaal, maar niet al die slaken eten van levende planten. Je hebt er net zo goed die dood materiaal (plantaardig en dierlijk) opruimen en zo je bodem helpen verrijken. Er zijn er die eieren van naaktslakken op het menu hebben staan. Of die schimmels eten.

Zoals al te dikwijls verpesten een paar soorten de boel voor de rest.
En helaas hebben we ook een paar invasieve exoten geïmporteerd, wat niet meteen helpt.

Weinig mensen troosten zich de moeite om even verder te kijken dan 'er zit een gaatje in mijn blad' en halen meteen de slakkenkorrels boven.

In Nederland zijn 41 van de 93 soorten inheemse landslakken bedreigd.
In België zijn minstens 23 van de 120 soorten bedreigd of al verdwenen.

En nee, ik wil ook geen slakken die de jonge plantjes in mijn moestuin opvreten. Daar worden slakken ook grondig gewied. De kadavers laat ik liggen, om natuurlijke vijanden aan te trekken en misschien een handje te helpen (in de hoop dat er dan meer van die beestjes komen).
dinsdag 15 mei 2018 - 23:52
PeterC

PeterC

Ik heb al meerdere keren gelezen dat de inheemse natuurlijke vijanden van rupsen stilaan de buxuxrups beginnen te ontdekken en die mogelijk aan hun menu zullen toevoegen.

Voorlopig laten wij onze buxushaag professioneel behandelen. Een tuinaanleg en -onderhoudsbedrijf hier uit de buurt doet dan de ronde langs alle tuinen die zich hebben ingeschreven. Twee keer per jaar komen zij langs en ze wachten tot het het juiste moment is om de behandeling uit te voeren. De eerste keer is nu net geweest en de tweede is ergens in de zomer. Hoe ze dat moment juist kiezen is me niet bekend, in ieder geval heb ik niet één rups gezien en ook die typische spinragstructuren zijn niet te vinden in de buxus.

Maar als het bevestigd wordt dat de inheemse natuurlijke vijanden de buxusrups ontdekt hebben dan kunnen we daar mee stoppen. Zij zullen ervoor zorgen dat de rups hier in evenwicht wordt gehouden en niet langer tot een plaag uitgroeit.
vrijdag 25 mei 2018 - 22:05
Dunya

Dunya

Het zou verkeerd zijn van de buxus volledig uit onze tuinen te bannen daar de buxusmot bij gebrek aan buxus eventueel zich tegoed zou doen aan andere planten en dat wordt dan nog een grotere ramp.
zaterdag 26 mei 2018 - 08:31
JM anita

JM anita

We hebben dit jaar een BUXUSMOT LOKDOOS gekocht dat de mannelijke motten lokt. Hangt nu een maand en al ongeveer 100 stuks gevangen. Werkt 3 maanden, dan de gel vervangen. werk- en sproeimiddelbesparend, ideaal!
donderdag 7 juni 2018 - 19:19
leerling

Leerling

'k Lees graag over bestrijdingsmiddelen die echt selectief te werk gaan en alleen de soort treffen die men ermee wil treffen.

Tegelijk stel ik me toch vragen bij dit type vallen. Je hebt maar 1 mannelijke mot nodig om meerdere vrouwtjes te bevruchten. M.i. bereik je met het wegvangen van een aantal mannetjes alleen dat de overblijvende mannetjes minder concurrentie zullen ondervinden.

Zolang je niet vrijwel alle mannetjes vangt voor ze de vrouwtjes hebben bevrucht, heeft dit type val m.i. geen zin en wordt - alweer - alleen de facbricant er beter van.

Als ik mij vergis, dan verneem ik het graag.
donderdag 7 juni 2018 - 19:37
LT

LT

Leerling
donderdag 7 juni 2018 - 22:19
Sam95

Sam95

Hallo Buxusvrienden,

Ik heb hét middel tegen het bestrijden van de buxusrups en mot en het is 100% milieu vriendelijk! Er wordt NIET GESPOTEN MET GIF!!!! De tuin behoudt zijn biologische ecosysteem en er sterven geen andere vlinders, bijen, spinnen, lieve heersbeestjes, wanten, libelles etc........... niets, ALLEEN DE Chinese BUXUSRUPS, POP en MOT. Eerst begin ik met het plaatsen v.d Buxustrap, dit is de val met het vrouwelijke Feromoon, wat het buxus mannetje aantrekt en vervolgens in de val lokt. De eerste nacht vang je gemakkelijk 20 tot 30 motten per val!!!! Het aantal vallen hangt natuurlijk van de grootte van je tuin af, maar beter 1 val meer dan 1 te weinig! Eerst ontdoe ik de buxushaag of bol op een speciale manier zo véél als kan, v.d. rups en eitjes.
Vervolgens krijgen de hagen of bollen een behandeling met een speciale kalk, deze breng ik aan met een fijnmazige zeef. Door de fijnmazige zeef komt er ook kalk rond de wortels te liggen en geeft de buxus een enorme boost. Als het droog weer is blijft het middel als een dekentje over de blaadjes liggen. De rupsen vreten dit op en komen door verstikking om het leven! Als het regent blijft er een coating achter waar ze niet van houden, want ze houden alleen van SUPER VERSE BLAADJES!
Het bepoederen mag 4 x per jaar, zo ongeveer in feb-mei-juli-sept-oktober, dit gaat vrij snel en geeft DÉ perfecte bemesting en is betaalbaar! In Oktober legt de mot zijn laatste eitjes, deze overwinteren en komen in het voorjaar weer te voorschijn, niet dus als je de buxus van een nieuw laagje kalk voorziet!!!
Een mooie bijkomstigheid is dat dit speciale kalk zowel de BUXUSSCHIMMEL als RUPS bestrijdt en tevens een bijzonder goede voeding geeft aan de BUXUS wortel en BLAADJES en écht 100% natuurlijk is, ER IS HOOP VOOR ONZE PRACHTIGE BUXUS.
Zegt het voort zegt het voort
[email protected]
maandag 24 september 2018 - 15:24
Dunya

Dunya

Bedoel je dan kalkpoeder?
dinsdag 25 september 2018 - 08:29
Sam95

Sam95

Zie op bekend portaal, daar staat meer info.
dinsdag 25 september 2018 - 13:09
Tuinprins

Tuinprins

Welk bekend portaal?

Is het niet eenvoudiger gewoon hier de naam van die kalk neer te zetten, scheelt een hoop gezoek en geklik.
dinsdag 25 september 2018 - 20:09
Sam95

Sam95

Marktplaats, tuin terras, Buxusmot-rups bestrijding zonder gif

woensdag 26 september 2018 - 00:15
Dunya

Dunya

Nu ben ik nog niet wijzer geworden!
woensdag 26 september 2018 - 08:28
Sam95

Sam95

Klopt LT
woensdag 26 september 2018 - 11:21
Sam95

Sam95

Vandaag weer eens flink aan de slag geweest met het bepoederen buxushaag. De rupsen waren flink aan het vreten van de blaadjes, maar na deze behandeling niet meer Het algenkalk gedoseerd over en tussen de buxus gewerkt met een zeef. Het ziet er even uit alsof het gesneeuwd heeft, maar door wind en regen wordt dit vanzelf minder.

Bloemen & Planten

woensdag 26 september 2018 - 17:36
Sam95

Sam95

Het poeder ligt als een deken over de blaadjes

Bloemen & Planten

woensdag 26 september 2018 - 17:41
Carib

Carib

Als het zo fantastisch werkt, zou ik toch verwachten dat de buxus er beter uit zou zien. Dit vind ik geen sieraad voor de tuin met al die kale takken. Maar ieder zijn smaak.
woensdag 26 september 2018 - 18:05
Sam95

Sam95

En als je denkt dat er geen rups meer is, tuinslang erover en met een fijne straal de kalk van de buxus sproeien. Vervolgens doet het zijn werk als super bemester!
woensdag 26 september 2018 - 18:09
Sam95

Sam95

Carib, dit is de eerste behandeling! Deze buxus zat dan ook vol met rupsen en spinsel en eieren, in het voorjaar loopt deze weer uit.Je moet wel even geduld hebben, dan worden het weer prachtige sieraden in de tuin.
woensdag 26 september 2018 - 18:14
Carib

Tekst aangepast

Carib

Je wekte anders de indruk dat je er veel ervaring mee had. Succes met de buxus. Ik vind een tuin zonder buxus momenteel erg plezierig. Geen moment spijt dat ik alles eruit gegooid heb.
woensdag 26 september 2018 - 19:18
Sam95

Sam95

Ja heel veel ervaring, hier was ik aan het werk bij iemand anders.

Een hoop mensen zijn te snel begonnen met het rooien v.d. buxus, met deze eenvoudige behandeling is dat niet meer nodig.
woensdag 26 september 2018 - 19:48
Tuinprins

Tuinprins

Sorry, maar het ziet er niet uit. Lijkt net of de buxus een ernstige vorm van meeldauw heeft. Een sieraad in de tuin ziet er m.i. toch echt anders uit!

En je moet dat meerdere malen per jaar doen en dat jaar na jaar na jaar na jaar....

Buxus is verleden tijd, de handel en de hoveniers stappen massaal over op ilex crenata soorten.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 26 september 2018 - 21:55
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Even tellen, uitgaand van een stadstuin van een 200m2.

Je zou 1 val per 50m2 moeten plaatsen. Laat ons ervan uit gaan dat ze 4 jaar meegaan. Initiele aankoop = 50 EUR.
Feromonen: minstens 3 keer per jaar toe te passen, want 9 maanden nodig en maar 3 maanden houdbaar: 7,50 EUR x 4 vallen x 3 keer per jaar = 90 EUR.
Kalk: niet duidelijk hoeveel je precies nodig hebt. Ik ga er gemakshalve even vanuit dat 1 doos van 25 kg goed is voor 4 jaar. Initiele aankoop = 40 EUR.

Het eerste jaar betaal je dus 180 EUR. De volgende 3 jaar 90 EUR per jaar. Dan terug 180 EUR (of wat die spullen daartegen ook mogen kosten).

De feromonenvallen zijn, wat mij betreft, geldklopperij. Feromonenvallen vangen een deel van de mannetjes weg, maar je hebt maar één mannetje nodig die wat vrouwtjes bevrucht, om de volgende generatie buxusetertjes te waarborgen. Zelfs als dat mannetje daarna in je val terechtkomt, is zijn nageslacht verzekerd.

Geen idee of de kalk helpt bij de bestrijding van de rupsen of de schimmels. Zoals anderen al aanhaalden: het verfraait je tuin niet meteen.
En even terzijde en ongetwijfeld afhankelijk van je type grond, na hoeveel beurten wordt de grond te kalkrijk, zelfs voor je buxus?

Voor veel liefhebbers van buxus is Ilex crenata een heel aanvaardbaar alternatief.
Voor 184 EUR koop je hier op de webshop 20 planten Ilex crenata 'Convexa' in 4 liter pot. Kleinere plantjes koop je er al voor 1,30 EUR (dat zijn 138 plantjes voor 179,40 EUR).
Lijkt me meer dan voldoende voor een tuin van 200m2.
Een eenmalige investering.

En als je echt milieuvriendelijk wil zijn, bekijk dan eens hoe je met inheemse planten een tuin kan ontwerpen die mooi en biodivers is en geen of nauwelijks hulpmiddelen nodig heeft.

Planten deden het miljarden jaren goed zonder mensen.

Sam95, voor mij ruiken jouw posts tot nog toe alleen maar naar reclame.
Voor wiens winkel?
donderdag 27 september 2018 - 00:54
Dunya

Dunya

Ik heb heel wat mooie buxus maar als ze eenmaal aangetast worden vliegen ze eruit en komen er geen struiken meer om te snoeien
Liever iets bij- en vlinder vriendelijk planten
donderdag 27 september 2018 - 08:15
leerling
donderdag 27 september 2018 - 08:41
Sam95

Sam95

Klopt, het ziet er een paar dagen niet fraai uit, maar zoals ik aangaf kun je de buxus door ze af te spuiten er wel weer uit te laten zien.

In principe is alleen algenkalk voldoende, de rups sterft immers en er komen geen nieuwe motten.


donderdag 27 september 2018 - 08:46
LT

LT

Het wordt tijd, dat we ook in de tuin wat natuurvriendelijker worden....Weg met al die troep....Vroeger spoot ik ook tegen van alles...Wat het nu, om welke reden dan ook, bij mij niet goed doet, vliegt er gewoon uit. Heb nu wel veel meer vogels en insecten. Dat is voor ons allemaal veel beter.
donderdag 27 september 2018 - 09:02
babsieNancy

BabsieNancy

Mensen tis niet de bedoeling om hier ruzie te maken ,maar elkaar te helpen,tips te geven en wie daarmee geholpen is zoveel te beter.
Ik hou het ook liever op natuurlijk wijze.
Ik zou er nu persoonlijk gn problemen mee hebben moest ik een witte laag over mijn buxus hebben.In het najaar zie je daar toch nie veel van .
Tis vroeg donker en proberen waard .
Veel succes iedereen die zijn buxus wil behouden
donderdag 27 september 2018 - 11:51
Carib

Carib

De reclame is voor Sam95 zelf, gezien de link naar marktplaats. Iedereen moet zelf weten waar men geld aan uitgeeft, maar gelet op de reacties en ervaringen uit andere landen is dit zeker geen 100% oplossing. Als je heel graag wil blijven sukkelen met buxus, dan zou ik voor het ook biologische middel Xentari kiezen. Dat geeft meer zekerheid en is in ieder geval niet lelijk. En mijn advies voor de tuin op foto: onmiddellijk die buxus eruit en vervangen door iets wat minder saai is. De handen van iedere tuinliefhebber moeten hier toch van gaan jeuken om een plantplan te maken.
donderdag 27 september 2018 - 16:54
Sam95

Sam95

Deze behandeling is puur natuur en zeker geen troep!
Ik heb in mijn leven niet tegen van alles en nog wat gespoten, hebben er veel teveel gedaan LT. Het is zeker ook niet mijn bedoeling om ruzie te maken of uit te lokken, ik kom alleen met een vrij nieuwe ontdekking wat voor onze Buxus vrienden de redding kan zijn. Niet meer en niet minder, en zoals BabsieNancy verteld, wat maakt het uit of er een paar dagen een witte laag overheen ligt, dit gaat door een regenbui of tuinsproeier wel weer weg
donderdag 27 september 2018 - 17:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon