menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goeie vervanger voor lupine

Ga naar meest recente reactie

Eryngium

Eryngium

Hallo ik heb in mijn tuin een lupine staan een paarse. Die staat vanachter in de tuin waar ik ligte klei grond heb maar zou graag in mijn voortuin waar ik zanderig grond heb ook een plant willen die er op lijkt. Maar ik twijfel dus tussen Aconitum, Delphinium of Baptisia. Dus men vraag is nu welke plant het best zou groeien op droge grond en ook een gemakkelijk plant is voor in de tuin?
donderdag 3 mei 2018 - 21:15
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou kiezen voor Baptisia. Die plant doet er weliswaar een aantal jaren over om rijk te gaan bloeien maar Delphinium is extreem gevoelig voor slakkenvraat (m.n. nieuwe groei) en moet gesteund worden. Aconitum is serieus giftig. Ik ben niet bang van giftige planten maar Aconitum is een plant waar je mee op moet passen.

Hier een foto van Baptisia australis var. minor in mijn tuin. Deze ondersoort blijft lager dan de gewone Baptisia. Na de bloei vormen zich zaadpeulen die langzaam opvallend zwart verkleuren.

Bloemen & Planten

vrijdag 4 mei 2018 - 06:20
Tuinprins

Tuinprins

En de zaadpeulen:

Bloemen & Planten

vrijdag 4 mei 2018 - 06:20
minouke

Minouke

Ben van dezelfde mening als Tuinprins. Ik zou ook Baptisia kiezen.
Zelf heb ik Baptisia australis en Baptisia australis 'DECADENCE Dutch Chocolate' staan.
vrijdag 4 mei 2018 - 15:24
Eryngium

Eryngium

Bedankt voor de reacties. Ik twijfelde het meest tussen Aconitum en Baptisia. Ik wist dat Aconitum giftig was maar heb der nu wat over opgezocht en wist niet da deze plant zo heel giftig. Ik ga dan Baptisia nemen maar word deze plant redelijk oud? Want ik weet dat lupine best geregeld is worden verdeeld om de plant te verjongen.
vrijdag 4 mei 2018 - 18:07
minouke

Minouke

Jawel, hier staat die al 10 jaar maar ze houden niet van verplanten.
vrijdag 4 mei 2018 - 18:09
Eryngium

Eryngium

Oke dankt en kan je die dan gemakkelijk zaaien als je die zou willen vermeerderen?
vrijdag 4 mei 2018 - 18:13
minouke

Minouke

Ik heb het nog nooit geprobeerd maar las ergens dat het niet gemakkelijk is voor de Baptisia.
vrijdag 4 mei 2018 - 19:10
Carib

Carib

Ik heb hem ooit gezaaid en tot een volwassen plant opgekweekt (kan me niet herinneren dat het moeilijk was). Later heb ik een cultivar gekocht en die bleek veel mooier van kleur, steviger en langbloeiender dan de gezaaide plant dus de zaailing heb ik toen weggedaan.
vrijdag 4 mei 2018 - 19:14
Eryngium

Eryngium

Oke dan zal ik maar beter nie zaaien. Bedankt allemaal voor het advies.
vrijdag 4 mei 2018 - 21:11
yvdv32

Yvdv32

Goedemiddag,

Ik heb een vraag over de bloeitijd van de Baptisia. Ik heb ze sinds 2018 in de tuin staan en wist dat ze tijd nodig hebben om tot goede omvang te komen. Dit gebeurt nu heel stilaan: 2 planten beginnen omvang te krijgen, terwijl de andere 4 er nog altijd heel magertjes uitzien. Sinds vorig jaar heb ik bloemen op de 2 grotere planten maar alles is na een tweetal weken uitgebloeid. Is dat normaal want dat zou ik wel jammer vinden. Ik had ze nl gekozen om toch ook een aantal weken bloemplezier te hebben.


Yves
vrijdag 18 juni 2021 - 12:34
Tuinprins

Tuinprins

Ja, bloeien 2 tot 3 weken, afhankelijk van het weer en of de bloemen bestoven worden door insecten. Dus korter dan lupine maar Baptisia is een langlevende tuinplant die weinig last heeft van ziektes en plagen, iets wat je van lupine niet kunt zeggen.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 19 juni 2021 - 05:37
minouke

Minouke

De soort zelf, Baptisia australis bloeit het langst, hier begin mei begonnen en staat nog altijd in bloei.
Baptisia australis 'DECADENCE Dutch Chocolate' is begin juni begonnen en is nu al aan het uitbloeien.
zaterdag 19 juni 2021 - 06:50
yvdv32

Yvdv32

Bedankt voor de reacties.
Ik heb ook Baptisia Australis dus zal wat geduld moeten hebben. Lupine plant ik niet meer, idd te veel last mee. Er zijn nog zo een paar planten die ik vroeger geplant had maar die ik na enkele jaren verwijderd heb wegens te veel last van ongedierte etc. Of te weinig mooi resultaat.
zaterdag 19 juni 2021 - 18:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon