menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe regen zaaien

Ga naar meest recente reactie

EJM

EJM

Ik had vorig jaar geprobeerd Blauwe regen te zaaien, maar geen 1 zaadje heeft iets gedaan.
Nou had ik nieuwe gekocht, en daarna ging ik naar intratuin, en daar zeggen ze dat het heel moeilijk is om ze te zaaien.
Maar nu ik toch weer zaden heb, wil ik het nog eens proberen, ik ga ze natuurlijk niet weggooien.

Iemand die weet hoe je die zaden gekiemd krijgt, trucjes enz.

Bloemen & Planten

zaterdag 28 april 2018 - 17:00
Tuinprins

Tuinprins

Voor je eraan begint: het kan jaren duren (10--20 jaar) aleer de plant voor het eerst gaat bloeien. Wil je daar op wachten?

Blauwe regen wordt in de regel geënt op een onderstam. Ze bloeien dan na 1-3 jaar na het enten.

Wil je toch zaaien:

Zaden 24 uur laten weken in warm/lauw water. Het zaad moet zwellen. Je kunt het zaad ook tussen 2 vellen schuurpapier leggen en dan even 'schuren' en dan 24 uur in water laten weken. Je kunt ook heet water over de zaden gieten en het geheel langzaam laten afkoelen.

Dan het zaad zaaien. Als het goed is kiemt het zaad redelijk snel (2 tot 4 weken).


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 28 april 2018 - 19:13
EJM

EJM

Ja ik weet dat het lang duurt voordat ze bloeien.
De normale blauwe regen die ze verkopen bij intratuin, in de zelfde potjes als ze clematis verkopen, zijn ook gezaaide blauwe regen, en ze zeiden dat die nog 7 jaar moeten, voor ze bloeien.
De geënte vorm hadden ze ook staan, maar die zijn al redelijk prijzig, en ze zijn te lang om in mijn fietskar mee te nemen, en laten bezorgen komt er nog 10 euro bovenop.
En ik heb toch de zaden, dus ik wou het nog eens proberen.
zaterdag 28 april 2018 - 19:26
EJM

EJM

En hier verkopen ze hem ook, maar aan de maten te zien, zijn dat ook geen geënte soorten volgens mij.
Of wel, iemand die dat weet, anders koop ik er een hier op tuinadvies.
Bezorging is gratis bij 35 euro.
zaterdag 28 april 2018 - 19:32
minouke

Minouke

@EJM

tegen volgende week, nà 1mei weet ik of de Blauwe regen van Tuinadvies een gezaaide of geënte exemplaar is.
Van zodra laat ik iets weten.

zaterdag 28 april 2018 - 21:45
EJM

EJM

O.k bedankt Minouke
zondag 29 april 2018 - 01:01
minouke

Minouke

EJM, ik heb al nieuws gekregen Het zijn geënte planten.
maandag 30 april 2018 - 11:11
EJM

EJM

yes mooi, 25 mei ga ik die bestellen.
Iemand nog raad welke soort het mooiste en beste is?
maandag 30 april 2018 - 12:17
minouke

Minouke

Ik had vroeger een Wisteria floribunda 'Issai' maar vond de kleur te flets.
maandag 30 april 2018 - 12:25
EJM

EJM

Ze hebben hier alleen Wisteria sinensis ´Prolific´, tenminste dat is de enige blauwe.
Dus geen andere keus, maar dat maakt niet uit.
Bij intratuin hadden ze ook alleen deze in geënte vorm staan.
maandag 30 april 2018 - 13:03
minouke

Tekst aangepast

Minouke

oei, de andere zijn roze of wit
maandag 30 april 2018 - 13:08
EJM

Tekst aangepast

EJM

Iemand die weet wat de kiemtemperatuur is van Wisteria zaden?
Op het zakje staat zaaien onder glas in februari maart of oktober november.
Maar ze zeggen er niet bij of dat binnen of buiten moet.
Maar als het in die maanden is, dan denk ik dat er een koude periode overheen moet, en buiten.
Maar dat is een gok.
De beschrijvingen op zakjes zaad zijn altijd zo beknopt.
En op het internet kan ik ook niks vinden.
dinsdag 1 mei 2018 - 19:28
Tuinprins

Tuinprins

Vlinderbloemigen (Wisteria behoort tot deze familie, Fabaceae in het Latijn) hebben zelden een koudeperiode nodig. Zaaien op kamertemperatuur en het zaad kiemt in 2 tot 4 weken (zie mijn aanwijzingen hierboven).

Als je zoekt in het Engels met 'germination' en 'Wisteria' vind je genoeg over het zaaien van Wisteria, incl. filmpjes op YouTube.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 1 mei 2018 - 21:48
Carib

Carib

Er staat 'zaaien onder glas' en dat betekent in een kas of binnenshuis, dus gewone kamertemperatuur.
dinsdag 1 mei 2018 - 21:52
Luk vm

Luk vm

Is er iemand die weet onder welke breedtegraad je de wisteria buiten kan zaaien ?
Dankjewel, Luck
vrijdag 4 september 2020 - 11:34
MarijkeB

MarijkeB

Ik heb al een paar jaar een blauwe regen in de tuin. Na de bloei verzamel ik de peulen en doe de zaadjes gewoon in heel vochtige grond (in een emmer oid). De plantjes komen elk jaar op, ik heb al verschillende vrienden van stekken voorzien. Of ze ook in bloei komen? Geen idee, daarvoor zijn ze nog te jong.
zaterdag 26 september 2020 - 13:40
Tuinprins

Tuinprins

Die komen wel ooit in bloei, als je maar lang genoeg wacht (10--20 jaar).
zondag 27 september 2020 - 12:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon