menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Welke is de 'struikigste Salvia ?

Ga naar meest recente reactie

weijandmari17

Weijandmari17

Op mijn eerste tuin -voordat ik ook maar Iets wist- stonden 3 houtige struikjes op n rijtje in de zon, die 'szomers verrukkelijk kruidig en zoet roken en veel insekten aantrokken. Donkerblauwe samengestelde bloemen. Ongeveer een meter hoog en zo'n 60 a 80 cm in de rondte. Iemand zei toen dat het een Salvia was.
Mijn vraag nu : wie kan me een verhoutende, stevig struikige Salvia aanraden die zo blauw mogelijk moet zijn graag, en heerlijk ruikt ? Als ze bestaat dan natuurlijk.
Ik kijk wel vaak plaatjes maar kom eigenlijk nooit bij echte kwekers omdat ik geen auto heb. Moet het met Intratuin doen dus, of met webwinkel. (Ben trouwens heel tevreden met deze. ) Maar ruiken lukt niet van internet. Ik houd me aanbevolen voor enthousiaste subjectieve aanbevelingen van jullie favoriet ! Bij voorbaat dank, Marina
vrijdag 13 april 2018 - 12:54
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Veel Salvia's ruiken - m.i. - heerlijk.

In onze tuin groeit Salvia officinalis, het keukenkruid, als vaste plant.
Daarnaast zaai ik wel eens Salvia farinacea, omdat ik de kleur van de bloemen zo mooi vind, die planten ook lang bloeien, en zowel bijen als vlinders ze apprecieren. Maar hier is die niet wintervast, en dus eerder een eenjarige.

Salvia nemorosa 'Sensation Deep Blue' staat ondertussen op mijn verlanglijstje. Die zou onze winters wel overleven. Maar die beantwoordt niet aan jouw wens, want die wordt maar een 30 tot 40cm hoog.

Heb je nog contact met de nieuwe bewoners van je vorige tuin? Salvia laat zich stekken. De slaagkans is niet echt groot, maar misschien toch de moeite om te proberen?
zondag 15 april 2018 - 23:18
satomi

Satomi

Marina, kijk hier eens: http://www.bastin.nl/webwinkel/salvia.html Heel veel Salvia's met beschrijving....o.a. de herfstsalies zijn struikvormig maar bij mijn weten is S. officinalis nog steeds de meest struikachtige als ze ouder wordt. Wel oppassen want ze is niet overal even winterhard.
maandag 16 april 2018 - 12:27
weijandmari17

Weijandmari17

Leerling : die eerste tuin heb ik 25 jaar geleden verlaten. Nee dus. Ik heb officinalis staan maar die wil niet bloeien tot mijn verdriet. Wel groeien; de pan uit. En laat zich makkelijk stekken dus staat in alle groentebedden maar denkt steeds dat ze die in dr eentje mag bewonen. (2×1 m). De 2 die je noemt zal ik bekijken. Dank voor je reactie. Marina
maandag 16 april 2018 - 22:07
weijandmari17

Weijandmari17

Satomi : ik ga nu je link bekijken. Dank, Marina
maandag 16 april 2018 - 22:08
weijandmari17

Weijandmari17

Hallo Satomi, gisteravond een voorlopige verlanglijst van 29 stuks gemaakt. Wat een luilekkerland die site ! Portemonnee noch oppervlakte tuin kan ze allemaal bergen.... Nu het zware denkwerk. Hartelijk dank. Marina
dinsdag 17 april 2018 - 10:54
Tuinprins

Tuinprins

Een van de blauwste is Salvia guaranitica Blue Enigma. Ik heb de plant al jaren in de tuin. Wordt hier 1.25--1.50 meter hoog. Helaas zijn de slakken dol op de jonge scheuten.

Gegroet de tuinprins

Bloemen & Planten

dinsdag 17 april 2018 - 21:33
weijandmari17

Weijandmari17

Zo dat is n mooie, Tuinprins ! En wel heeel blauw. Mooie foto, is dat die van jou ? Ik zag dat je geen foto's van je tuin deelt, dat is wel jammer als je nog meer van zulk fraais hebt...? Dank voor je reactie, Marina
dinsdag 17 april 2018 - 23:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon