menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies gevraagd reuze bloempot

Ga naar meest recente reactie

MdP

MdP

Hallo allen

Wij hebben een grote bloepot gekocht (diameter 120cm, hoogte 110cm)
In eerste instantie zouden we er bamboe in plaatsen met rondom een lage (hangende) beplanting. Maar daar twijfelen we nu aan.
Door het gewicht van de pot, (leeg +200KG) is het uiteraard onmogelijk om deze binnen te zetten tijdens de winter, het moeten dus winterharde planten zijn.
Een of ander boompje is ook altijd leuk...
zondag 25 maart 2018 - 20:23
renate67

Renate67

Wat is het probleem? Er zijn veel bamboesoorten die prima winterhard zijn, naar mijn mening soort onkruid, (sorry ik ben geen fan, ik probeer het al 20 jaar uit een hoek van de tuin te krijgen, vorige bewoners hadden een woekerende soort in de volle grond staan)
maandag 26 maart 2018 - 02:27
MdP

MdP

Die bamboe is inderdaad een vorstbestendig, maar net zoals u ben ik ook niet overtuigd van zijn schoonheid. Vandaar dat ik op zoek ben naar eventuele alternatieven.
Zal een blauwe regen op stam, die mooi bloeit maar weet niet of deze geschikt is om in een pot te planten?
maandag 26 maart 2018 - 13:40
leerling

Leerling

In zo'n pot is heel veel mogelijk. Je zou er zelfs een vijvertje in kunnen maken. (Ik ben dol op minivijvertjes. )

Waarom heb je hem gekocht? Waarom wilde je er bamboe in planten?

Wil je graag hogere planten? Eerder iets dat lang in boei staat? Iets eetbaars? ...

Waar wil je die bloempot zettten? (Uren zon. Beschut van wind of niet. Al dan niet drukke straatkant. Zilte zeelucht...)

Misschien helpt het ook nog als je aangeeft in welke regio je woont?
woensdag 28 maart 2018 - 01:20
Polplastron

Polplastron

Een mooie Japanse esdoorn kan een blikvanger zijn als de pot tenminste niet de volle dag in de zon staat.

Op een zonnige plaats kan een mooie struik- of stamroos ook heel mooi zijn. Ik denk bijvoorbeeld aan Rosa "Jacques Cartier", Rosa "Roseraie de l'Haye", Rosa "Jacqueline du Pré" o.i.d. Eventueel zou je dit kunnen afwerken met een lage Geranium-variëteit eronder.

Of als de pot in de schaduw komt te staan zou je kunnen denken aan een of meerdere grote varens zoals Osmanda regalis of Dryopteris clintoniana.

Mogelijkheden genoeg dus ... Maar bedenk eerst op welke plek je de pot gaat zetten: schaduw, zon, halfschaduw, ...
woensdag 28 maart 2018 - 09:22
Dany

Dany

Olijfboom, vijgenboom of winterharde palmboom enz... er zijn heel veel dingen mogelijk
woensdag 28 maart 2018 - 11:38
MdP

MdP

Bedankt voor de tips!
De pot zal op ons terras komen te staan, zuid-west gericht. Wij wonen landelijk tussen de velden, regio Hertsberge.
Het kan er behoorlijk waaien, had paar jaar terug een grote datura staan maar deze ging kapot door de trek.

Mijn plantenkennis is niet optimaal, daarom dat ik jullie hulp inroep.
De bamboe heb ik hier in de tuin staan, maar denk dat de tip met rozenstruik en geraniums wat meer kleur zal brengen.

Ik kwam ook een blauwe regen op stam tegen, die ook zeer mooi bloeit, maar kan deze tegen de wind?
woensdag 28 maart 2018 - 15:33
MdP

MdP

Het is deze pot die er komt te staan.

Bloemen & Planten

woensdag 28 maart 2018 - 15:35
Patrikc

Patrikc

die waait om als je daar iets inzet dat een beetje hoog wordt.
woensdag 28 maart 2018 - 15:51
MdP

MdP

Leeggewicht= +300kg, omwaaien zal niet snel gebeuren denk ik????
woensdag 28 maart 2018 - 16:35
Polplastron

Polplastron

Leeggewicht= +300kg, omwaaien zal niet snel gebeuren denk ik????

Is dat niet erg veel?
woensdag 28 maart 2018 - 16:55
MdP

MdP

Het is inderdaad een zwaar ding. Handgemaakt uit klei, heb er al enkele van deze firma en ze wegen loodzwaar, achteraf ff verplaatsen is geen optie
donderdag 29 maart 2018 - 12:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon