menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Bolletjes/knolletjes verwijderen

Ga naar meest recente reactie

Desiree64

Desiree64

Hallo!
Op bijgevoegde foto kunt u een mooi bloemetje zien, helaas bloeien ze niet lang en blijven lange groene bladeren over, niet mooi! Het zijn knolletjes, de naam weet ik niet.
Ik wil ze verwijderen , ze komen overal uit!
Zelfs door grint waar worteldoek onder zit.
Elk jaar komen er meer uit.
Iemand enig idee hoe ik deze uit mijn tuin kan verwijderen, uitgraven is op sommige plekken niet mogelijk: door worteldoek kun je niet graven en zitten helemaal vermengd tussen maagdenpalm.
Bedankt voor uw reactie!
Desiree

Bloemen & Planten

zondag 25 maart 2018 - 18:18
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

zit er ook worteldoek onder de maagdenpalm ? ik vrees dat je het had moeten verwijderen voor je worteldoek plaatsten.nu is er misschien nog 1 kans aanstrijken met glyfosaat. er is roundup gel of concentraat verdunnen in een potje en met een penseel aanstrijken.maar zelfs dit is geen garantie op succes. want ik weet dat bv. muscari resistent is tegen glyfosaat.dus is er grote kans dat de onbekende knollen ook resistent zijn.normaal ben ik niet zo voor glyfosaat maar zou anders niet weten hoe je het onder worteldoek uitkrijgt

nu op de grint is het simpeler daar kan je de alternatieven voor glyfosaat wel toepassen.er is branden en er is azijn.branden heeft bij mij nooit goed gewerkt.azijn wel maar bloembollen zitten natuurlijk dieper dan onkruid dus weet niet of het daar goed op werkt.de manier waarop ik azijn deed was 4 liter azijn +2 liter water.dit al wandelend uitgieten met de broes.is enorm effectief stinkt enkel een dag of 3,4 zeer hard.best toepassen als ze een week droog weer geven dan kan het extra lang inwerken voor het wegspoelt.

zondag 25 maart 2018 - 19:43
Desiree64

Desiree64

Dank u wel voor de reactie, er is alleen worteldoek bij het grint, bij maagdenpalm niet.
Deze staat lekker dicht maar er komen steeds meer van de knollen ertussen. Heel zonde om de maagdenpalm om te moeten spitten.
Nogmaals dank voor uw antwoord!
zondag 25 maart 2018 - 21:11
Carib

Carib

Het is Ipheion, oftewel oude wijfjes. Persoonlijk vind ik het een prima bol en zeker niet kortbloeiend, maar dat ligt wellicht aan de standplaats.Hier staat hij in een grindpad op het zuiden. Dus zeer goed drainerend en warm. Hij komt boven de grond in het begin van de winter en bloeit hier maandenlang met tussenstops als het te koud is. Ik heb ze in verschillende kleuren.
Vandaag was het hier warm en zonnig en het hele pad geurde zoet. Hij zaait zich hier licht uit in het grind. Ik vind het positief en trek de jonge bolletjes eenvoudig los uit het grind om ze naar de randen te verplaatsen, anders worden ze platgelopen.

Maar goed, dit is geen antwoord op je vraag, want je wil er vanaf. Koop een lange onkruidsteker. Gif en zeker azijn (ook gif) lijkt me hier geen optie. Ik heb hetzelfde probleem met woekerende allium triquetrum en die steek ik ook consequent uit. De aanhouder wint!
En als je een bolletje heelhuids uitsteekt, dan kun je het wellicht eens proberen op een droge warme plek.
zondag 25 maart 2018 - 21:57
Desiree64

Desiree64

Dank u wel! Azijn werkte bij mij idd ook niet, een onkruidsteker is een goede tip! Als ik ze eruit trek blijft het bolletje meestal zitten.
Ik ga het proberen, dank!
zondag 25 maart 2018 - 22:05
renate67

Renate67

Sneeuwroem = voorjaarsster = ipheion (oude wijfjes kende ik niet)
Ik vind het schattige bloemetjes, ik moet er hier op 1 plekje waar ze het wel doen, goed voor zorgen anders verdwijnen ze hier.
Als je de bolletjes wilt kopen zijn ze serieus duur 5,5 tot 6 euro voor 25 bolletjes.
Weet je zeker dat je deze schatjes kwijt wilt??

Als je het zeker weet is misschien net na de bloei het loof bij de grond afsnijden of aftrekken en goede optie. Dan ben je op dat moment het blad wat jou blijkbaar hindert kwijt (volgens mij is het blad hier 4-6 weken na de bloei voor de rest van de zomer zowieso toch al afgestorven en verdwenen??) Zonder blad kan de bol niet opladen voor volgend jaar en dan zouden ze toch moeten verdwijnen (misschien niet in 1 jaar)
maandag 26 maart 2018 - 02:43
pplakke

Pplakke

in de maagdenpalm is de onkruidsteker een goede oplossing.maar onder het grint met worteldoek lijkt me dat onmogelijk.die bol krijg je nooit door die doek getrokken.of je moet het al gaan kapot steken maar dan krijg je weer meer ander onkruid.

hier is een foto met bol en al

branden dan toch misschien in het split maar dit moet je wel veel herhalen voor het werkt.de azijn heb je die vernevelt of zo als ik beschrijf met de gieter ?want dit maakt een groot verschil in resultaat.

maandag 26 maart 2018 - 05:09
Desiree64

Desiree64

Bedankt Renate, ik vin ze ook schattig, maar het worden er steeds meer, en ik stoor me idd aan het blad. Ik heb het blad vaker verwijderd en waar ik met bol en al kon uittrekken ook gedaan, maar ze komen steeds terug!

Bedankt PPlakke, dat zijn ze!
Ik heb zelfs uit ergernis wel eens pure azijn uit de fles erop gedaan.
Het groen werd bruin, ik dacht dat het gelukt was maar het jaar erna stond ze weer vrolijk te bloeien!! Ik ga glyfosaat proberen, waar koopt u dit?
Groetjes Desiree
maandag 26 maart 2018 - 08:30
pplakke

Pplakke

dit vind je in doe het zelf en tuin winkels tot zelfs in supermarkten. ook hier op de webshop van tuinadvies.de bekendste is round up maar er zijn nog merken en die zijn goedkoper.juist zien dat de werkzame stof glyfosaat is .want tegenwoordig zijn er veel producten op basis van azijn.en vreemd genoeg staat er van voor vaak enkel een verzonnen productnaam (die hen leuk lijkt te klinken ) + bestrijd onkruid.en op die manier weten veel mensen denk ik niet wat ze juist spuiten want die kleine lettertjes leest niemand.
maandag 26 maart 2018 - 15:02
Desiree64

Desiree64

Dank u wel, ik ga op pad! Groetjes Desiree
maandag 26 maart 2018 - 16:47
Carib

Carib

@Renate67: Sneeuwroem = Chionodoxa, een heel ander plantje dus. Ook blauw maar veel lager. Het blauw is ook veel feller. Ook een heel leuk bolletje, maar in mijn tuin ook een aardige uitzaaier, maar minder storend dan de Allium.
maandag 26 maart 2018 - 17:14
Desiree64

Desiree64

Dankuwel, Renate maar ik ben niet zo dol op bolletjes, die wat er nu staan waren van de vorige bewoners. Heb ze direct weggehaald , maar ze blijven terugkomen. Groetjes Desiree
dinsdag 27 maart 2018 - 09:57
leerling

Leerling

@Pplakke
Waarom raad je glyfosaat aan terwijl je weet dat het gebruik ervan verboden is in Vlaanderen?

@Desiree64
Vooral vermijden dat de bloempjes in 't zaad komen en zo snel mogelijk wieden. Het eerste voorkomt verder uitzaaien, het tweede zal de bollen die er nog zijn uitputten.

dinsdag 27 maart 2018 - 15:26
Desiree64

Desiree64

Dankuwel voor deze tip, Leerling!! Groetjes Desiree
dinsdag 27 maart 2018 - 18:05
pplakke

Pplakke

het is al een jaar verboden maar ligt nog steeds in de winkel.en ook er komen hier ook nederlanders ik weet niet waar desiree64 vandaan komt in nl mag het wel nog.
woensdag 28 maart 2018 - 05:21
Polplastron

Polplastron

Typisch Belgisch: je mag het nog verkopen, maar je mag het niet meer gebruiken ....
Weet wel dat als er iemand je dat ziet doen en die persoon is nogal strikt in zijn/haar principes (of wil jou eens iets lappen) dat je in principe een boete zou kunnen krijgen.

Op ecologisch vlak is azijn al niet veel beter hoor (ook al klinkt het "natuurlijker").

Wieden en blijven wieden of branden is volgens mij de "properste" oplossing. Overigens kan wieden en schoffelen een heel meditatieve bezigheid zijn ...
woensdag 28 maart 2018 - 09:16
Desiree64

Desiree64

Ik kom uit het mooie Limburg, het smalste stukje , 2 km van België en 2 km van Duitsland !
woensdag 28 maart 2018 - 13:17
pplakke

Pplakke

toen het gebruiksverbod uitkwam is er op tv aan de politie gevraagd wat ze gingen doen.en er is toen duidelijk gezegd dat het geen prioriteit is om spuiters te beboeten.

ik ben er zelf ook tegen maar wat kan je doen als de meerderheid blijft spuiten.het is hier dan ook de groente streek hier zie ik ze zelfs nog spuiten als er niets staat. vermoedelijk met zapper achtige (anti kieming) middeltjes die al sinds 2015 uit de handel zijn.

het kost mij nu al jaren heel veel extra werk en dan nog krijg ik niet echt weg .en als ik dan zie dat de buurman 2 uur spuit in het voorjaar en nog een uur in het najaar.dan vraag ik me toch steeds af waar ik mee bezig ben. uiteindelijk word het grondwater toch vervuilt of ik nu mee doe of niet.je hoort er ook totaal niets meer van ze gingen het uit de handel nemen maar er gebeurt juist niets.
woensdag 28 maart 2018 - 15:07
germain.

Germain.

Ik heb hetzelfde probleem met gevlekte aronskelk. Die bolletjes zitten enorm diep in de grond en vermeerderen dat het geen naam heeft.
Ze overgroeien de andere planten.

Mvg, germain

woensdag 28 maart 2018 - 16:30
Desiree64

Desiree64

Er staan een paar tips, Germain, succes ermee ! Groetjes Desiree
woensdag 28 maart 2018 - 19:15
pplakke

Pplakke

ik weet dat asarum italicum (italiaanse aronskelk ) ook resistent is aan glyfosaat.dus zit de kans er in dat gevlekte aronskelker er ook tegen kan.is denk ik iets typisch voor dit soort bol plantjes .maar je kan altijd proberen je weet maar nooit.


geofyt worden ze blijkbaar genoemd planten met bollen en wortelstokken .die tijdens ongunstige perioden van het jaar bovengronds afsterven.maar dus ook veel voedselreserve in hun ondergronds deel hebben steken.


https://nl.wikipedia.org/wiki/Geofyt
woensdag 28 maart 2018 - 21:05
EJM

EJM

Ik heb hier het zelfde probleem, maar dan met blauwe druifjes.
Ik ben ze er al zo lang ik hier woon ( 6 jaar) uit aan het graven.
Bij mij staan ze ook tussen mijn maagdenpalm.
Ik doe gewoon de takken van de maagdenpalm aan de kant, steek een klein tuinschepje helemaal tot het eind recht naar beneden vlak langs de blauwe druifjes en wip de boel omhoog, dan pluk ik met mijn hand de bollen eruit, en trek het schepje weer recht omhoog eruit, en het zand valt weer terug het gat in.
Een maagdenpalm is een sterke plant, en kan wel een stootje hebben hoor.
Een maagdenpalm maakt zelfs wortels aan hun stengels en wortel stekt zichzelf.
Als er dan wat takken met wortels los zijn gekomen van de grond, stop je de wortels gewoon weer onder de grond, en geef wat water, en het groeit gewoon weer aan.

Bij mij staat er al jaren 1 eenzame sneeuwroem, bij mij vermeerderd die dus helemaal niet, terwijl ik ze erg leuk vind, maar blauwe druifjes vermeerderen zich als een tierelier.
En ik vind blauwe druifjes ook wel leuk, maar niet ongecontroleerd door mijn hele tuin heen.

Wel apart dat er bij iedereen een ander bol gewas zich vermeerderd als een gek.
Zal wel aan het verschil in grondtype liggen denk ik.

zondag 15 april 2018 - 19:21
desireejan19

Desireejan19

Dankjewel , EJM voor je verhaal.
Het zijn er zoveel inmiddels, bij 20 opgehouden met tellen, ik laat de natuur maar zijn gang gaan! Wie weet overwoekerd de maagdenpalm deze knolletjes. Alleen in het grint gaan ze eraan!
Fijne dag nog, Groetjes Desiree
maandag 23 april 2018 - 11:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon