menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Rotstuintje

Ga naar meest recente reactie

Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

Ik heb overlaats wat plantjes gekocht en twee der van waren plantjes die het goed zouden doen in een rotstuin. En nu zat ik met het idee om dat ik hier een kleine stene koets heb om daar een rots tuin in te maken. Maar nu is de vraag hoe maak je dat het best zo een rots tuin en welke bloeiende plantjes kunnen daar nog bij? Ik heb hier nog zo oude verpulverde stabilisé en scherpzand kan ik dat dan menge met aarde en da der in doen voor in te planten?
maandag 19 maart 2018 - 20:06
LT

LT

Ga eens kijken op bijgaande link van Jan Tholhuizen:
https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/tuinfotos/93618/jan-tholhuijsen
maandag 19 maart 2018 - 23:23
Roeli

Roeli

Wordt vast erg mooi.
Heeft die een afwatering ?
dinsdag 20 maart 2018 - 14:04
Eryngium

Eryngium

Ja die heeft gaten in de bodem en dit is die koets.

Bloemen & Planten

dinsdag 20 maart 2018 - 14:36
Roeli

Roeli

Ik vind het een heel leuk idee.
dinsdag 20 maart 2018 - 15:47
LT
dinsdag 20 maart 2018 - 16:41
Eryngium

Eryngium

Heb er al vandaag wat aan gewerkt en al wat plantjes in geplant.
dinsdag 20 maart 2018 - 16:59
Eryngium
dinsdag 20 maart 2018 - 17:01
Eryngium

Eryngium

Wat vinden jullie der van der staat nu Sempervivum in en ook lewisia cotyledon elise en delosperma sutherlandii misschien ga ik is kijken nog in de winkel voor iets anders van plantjes.
dinsdag 20 maart 2018 - 17:04
LT

LT

Ik zou hem helemaal gevuld hebben met stenen en grond (drainage). Daar dan bovenop de plantjes tussen leuke stenen.
dinsdag 20 maart 2018 - 17:05
Eryngium

Eryngium

Aah ja zal is kijken of ik da nog wa kan veranderen
dinsdag 20 maart 2018 - 17:07
Eryngium
dinsdag 20 maart 2018 - 17:20
Eryngium

Eryngium

En drainage zal die wel genoeg hebben want helemaal beneden zitten om de gaten stukken van potten en heb dan allemaal gevuld met 3 grote emmers zand gemengd met een oude stabilisé en dan 1 emmer aarde.
dinsdag 20 maart 2018 - 17:23
Roeli

Tekst aangepast

Roeli

Die ronde keien zijn ook mooi in een rotstuintje.
Kan je daar niet wat van krijgen ?
dinsdag 20 maart 2018 - 22:02
Eryngium

Eryngium

Sorry roeli ma ik heb der niemeer zo veel en wil ze graag zelf gebruiken voor een berg te maken.
woensdag 21 maart 2018 - 09:32
jdcoster

Jdcoster

Ik zou ook die bak vullen tot gelijk met de rand en in de bovenste 10 cm tot 70% steenpuin of grint vermengen. Wat rotsplanten nodig hebben is een groeisubstraat dat stenig is met een zeer goede drainage, en niet een normale tuingrond waar er een steen op ligt.
woensdag 21 maart 2018 - 09:40
Polplastron

Polplastron

In zo'n kar zou het zelfs mooi zijn als het substraat bovenaan een beetje een bergje vormt. Voor de rotsplanten zal dat alvast geen probleem zijn. Met stenen kan je het een ander dan wat vorm geven.

Overigens zou je in zo'n bak ook een aantal botanische tulpjes kunnen zetten (op voorwaarde dat de bak lekker in de zon komt).
woensdag 21 maart 2018 - 10:31
Eryngium

Eryngium

Zal hem dan nog wa op vullen jdcoster. En Pol welke soorten tulpen zouden der dan nog goed in kunnen ? En zou der graag nog iets in willen da bloeit in de zomer en herst.
woensdag 21 maart 2018 - 12:30
Polplastron

Polplastron

Ik denk bijvoorbeeld aan Tulipa biflora: deze wordt niet al te hoog en bloeit in april met geurende bloemen. Tulipa hageri of Tulipa linifolia zouden ook kunnen als je van wat fellere kleuren houdt.

Tulipa aucheriana en Tulipa cretica zijn wat zachter van kleur en ook zeer de moeite waard.

Tulipa clusiana en haar variëteiten worden wel wat hoger, maar zouden eigenlijk ook wel showstelers kunnen zijn in zo'n bak. Ze groeien nogal grasachtig omhoog en vormen bloemen op dunne, maar redelijk stevige stengels. Het voordeel van deze tulpen is dat ze geen te groot, storend blad hebben na de bloei. Het fijne blad valt minder op en sterft al snel af. Moest ik jou bak mogen aanplanten, dan zou ik dan ook gaan voor T. clusiana "Cynthia" of T.clusiana "Tubergen's Gem"

Tulipa humilis var. pulchella 'Alba Caerulea Oculata' vind ik persoonlijk ook prachtig, maar heeft het in mijn tuin maar heel even goed gedaan terwijl de overige tulpen die ik hierboven noem echt wel sterk zijn en jaarlijks goed presteren.

Groeten,
Pol
donderdag 22 maart 2018 - 14:06
Eryngium

Eryngium

Bedankt voor het advies Pol! Dit zal me zeker helpen met het zoeken voor mooi bloemen voor der in te zetten.
donderdag 22 maart 2018 - 22:05
renate67

Renate67

Ik heb hier elk jaar terug in de tuin tulipa turkestanica, met meerdere frele tulpjes op 1 vertakt takje. Hier de best overblijvende botanische tulpje
vrijdag 23 maart 2018 - 03:29
Polplastron

Polplastron

Ik heb hier elk jaar terug in de tuin tulipa turkestanica, met meerdere frele tulpjes op 1 vertakt takje. Hier de best overblijvende botanische tulpje


T.turkestanica is inderdaad heel sterk! Op goed doorlatende grond en met een goede warme (lees maar gerust "hete") plek in de zomer komen heel veel botanische tulpjes goed terug hoor!
vrijdag 23 maart 2018 - 11:59
Eryngium

Eryngium

Wanneer liggen deze tulpen dan in de winkel en vind je die in elke winkel terug ?
vrijdag 23 maart 2018 - 12:38
Polplastron

Polplastron

Tulpen koop je in het najaar; nu zijn er geen bollen van tulpen te koop. Hier en daar zal er wel een handelaar zijn die tulpen in pot aanbiedt, maar meestal zijn dat geen botanische tulpjes.

T.turkestanica, T.biflora en T. clusiana (-cultivars) zijn wel nog eens in het "gewone" tuincentrum te vinden. De overige tulpen kan je vinden op tuinmarkten of bijvoorbeeld bij volgende online shops:

https://nijssentuin.nl/
http://www.vantubergen.nl/
https://www.fluwel.nl/bijzondere-bollen

Vooral de eerste heeft vaak nogal "speciallekes", maar het zijn alle drie betrouwbare verkopers waar ik al goede ervaringen mee gehad heb.

Groeten,
Pol
zondag 25 maart 2018 - 15:22
Eryngium

Eryngium

Oke bedankt Pol.
Groetjes Thomas
zondag 25 maart 2018 - 21:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon