menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eryngium bourgatii 'Picos Amethyst'

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

Weet iemand waar ik Eryngium bourgatii 'Picos Amethyst' kan kopen?

Hier in de webshop wordt wel Eryngium bourgatii aangeboden, maar van de Eryngium bourgatii 'Picos Amethyst' vind ik verder op het web alleen maar beschrijvingen. Een aantal kwekerijen hebben de planten gehad, maar bieden die niet meer aan.
zondag 18 maart 2018 - 23:37
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

In Engeland vind ik hem op een paar plaatsen, rond de 10 pond per stuk + transport.
https://www.burncoose.co.uk/site/plants.cfm?pl_id=1746
https://www.crocus.co.uk/plants/_/eryngium-bourgatii-picos-amethyst/classid.2000005410/

Voor die prijs kan je al een mooi groepje planten van een andere cv, bij Spruyt of zo....
maandag 19 maart 2018 - 00:29
Tuinprins

Tuinprins

Eryngium bourgatii moet in de winter absoluut droog staan anders rot de plant weg. Ik heb die soort 2x geprobeerd, beide keren na de winter verdwenen.

Gegroet, de tuinprins
maandag 19 maart 2018 - 08:00
c j de k
maandag 19 maart 2018 - 16:15
leerling

Leerling

@Patrikc
Dat zijn inderdaad mooie prijzen, vooral als je toch wel een paar planten wil kopen.
Voor de eerste site moet je een offerte aanvragen om te zien wat levering naar buiten de UK zal kosten.
De tweede site levert niet buiten de UK.

Voor die prijs kan je al een mooi groepje planten van een andere cv, bij Spruyt of zo....

Wat bedoel je met "cv"? En wie/wat is "Spruyt"?

@C j de k
Die site had ik ook gevonden, maar daar verkopen ze hem niet meer. (Op de pagina waar je naar verwijst staat: "Let op! Plant Archief, informeren naar beschikbaarheid van deze plant heeft geen zin!")

@Tuinprins
Bedankt voor de tip, want ik wilde hem o.a. planten op een plaats waar de regengoot al wel eens durft overlopen. (10 minuten later merk je er niets meer van.)
't Is hier droge zandgrond, dus hopelijk komt dat verder wel goed.

Had je de 'gewone' Eryngium bourgatii geplant of de Eryngium bourgatii 'Picos Amethyst'?
Ik ben op zoek naar die laatste, omdat die veel intenser blauw zou zijn.
(Verder natuurlijk ook, omdat ik hem mooi vind en Eryngium een prima bijenplant is.)
maandag 19 maart 2018 - 22:22
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Leerling,

cv = cultivar, dat is de naam die een kweker toevoegt om het produkt van zijn kweek-en selectieproces te onderscheiden van andere, of van de ‘gewone’ soort zoals ze in het wild voorkomt. In dit geval is de cultivarnaam ‘Picos Amethyst’.

Spruyt is één van de meest bekende vasteplantenkwekers in België. Niet eens zo ver van bij jou.
Deswaef is nog een andere bekende.

Als je prima bijenplanten wil, dan plant je best de soort zonder meer, dus in dit geval Eryngium bourgatii. Punt, letterlijk. Dat is in het beste geval de natuurlijke vorm en die is ecologisch gezien de meest interessante. In de natuur is de wisselwerking tussen bestuivers en planten zo belangrijk dat een wilde plant altijd wel iets te bieden moet hebben, want geen bestuiving betekent uitsterven. In de zoektocht naar grotere bloemen of fellere kleuren of langere bloeiperiode of... is de natuurwaarde ondergeschikt en de kweker speelt toch zelf voor bestuiver, de natuurlijke bestuivers zijn niet meer nodig. Nogal vaak verliezen kweekvormen hun natuurlijk nut omdat daar helemaal niet op geselecteerd wordt, vanuit ecologisch standpunt zou je kunnen zeggen dat die kweekvormen gedegenereerde planten zijn die kunstmatig in leven worden gehouden omdat ze commercieel interessant zijn, omdat ze enkele eigenschappen hebben die de kweker interessant vindt, en die in de natuur wellicht niet zouden overleven omdat ze het ecosysteem niets te bieden hebben.
Preek gedaan . Niet schuldig voelen hè, ik heb ook distel-cv’s en dubbele bloemen in mijn tuin hoor.
maandag 19 maart 2018 - 23:17
Ken M

Ken M

Prachtige plant vind ik. Ik heb ze hier al vaker in het wild zien groeien.
Heb altijd al zaad willen verzamelen maar nooit tijd gehad op het juiste moment.
Dit jaar er eens werk van maken



Bloemen & Planten

dinsdag 20 maart 2018 - 02:45
Patrikc

Patrikc

Woon je in Zuid-West-Frankrijk Ken ?
dinsdag 20 maart 2018 - 13:01
Ken M

Ken M

N-Spanje Patrick.
Heb deze enkel tegengekomen in het hooggebergte en niet bepaald op droge gebieden, de foto is genomen boven de 1000m. In lagere gebieden vind je hier vooral de maritimum.
dinsdag 20 maart 2018 - 15:10
Patrikc

Patrikc

Ik ben niet zeker of zelfs de duurste cv in de tuin de schoonheid van deze exemplaren in het wild benadert.
dinsdag 20 maart 2018 - 15:33
Tuinprins

Tuinprins

Eryngium bourgatii 'Picos Amethyst' is gevonden door de Britse plantenman Ronald McKenzie (bekend van de sneeuwklokjes). Hij verzamelde zaad in het Picos de Europa gebergte in Noord Spanje. Uit zijn zaaisel heeft hij 2 planten geselecteeerd die hij de beste vond (naast 'Picos Amethyst' was dat 'Picos Blue').

Zo op het eerste gezicht is Eryngium bourgatii is een plant die veel mee heeft (mooie bloei, niet te hoog, ook uitgeboeid nog het aanzien waard)). De vraag rijst dan waarom we deze plant (en cultivars ervan) niet vaker zien in tuinen in de Lage Landen. Het antwoord is tamelijk simpel: Eryngium bourgatii houdt niet zo van onze natte winters. Veel winterse nattigheid leidt tot rot. In zijn natuurlijke habitat is het in de winter warmer als bij ons. Planten drogen dan sneller op (m.n. water dat zich op de kroon van de plant bevindt). Voorts is de grond in hun natuurlijke verspreidingsgebied zeer goed water doorlatend. Het water zakt snel weg zodat de wortels niet te nat komen te staan.

De cultivar die ik 2 keer heb geprobeerd was 'Oxford Blue'. Beide keren in de winter weggerot.


Gegroet, de tuinprins




dinsdag 20 maart 2018 - 21:01
leerling

Leerling

@Patrikc
'k Ben het grotendeels met je eens.
Er mag hier aardig wat in het wild groeien, maar op een paar plaatsen probeer ik toch ook graag wat andere planten uit.
Bedankt voor de verwijzing naar die kwekers. Spruyt is idd. niet ver weg. Op hun website ga ik op een vrije dag eens rustig grasduinen.
Heb daar alvast eens gekeken naar Eryngium bourgatii, maar op hun foto ziet die er wel heel roze uit.

@Ken M
Heel mooi.
Als je werkt maakt van die zaadjes, mag je er altijd wat deze kant uit sturen.

@Tuinprins
Natte voeten zijn hier geen probleem, maar tegen natte kronen valt weinig te doen. Of zou het helpen om ze, zoals bv. met dahlia's, 's winters binnen te halen?
woensdag 21 maart 2018 - 20:50
Ken M

Ken M

Moest het er van komen dit jaar laat ik je zeker iets weten.
Is eind augustus/september een goed moment voor het zaad te verzamelen. Of beter later in de herfst?
Geen idee hoelang deze bloeien. De foto is genomen in juni.

Ken

donderdag 22 maart 2018 - 12:51
Ken M

Ken M

@Leerling
Ik heb eens gehoord in het tuincentrum hier en zij zelf kweekten ze niet maar ze gingen informeren bij iemand in Barcelona die zou deze variant kweken.
Als ik nieuws heb laat ik je het weten.

Ken
donderdag 29 maart 2018 - 16:33
leerling

Leerling

@Ken M
Heel fijn. Bedankt, Ken!
donderdag 29 maart 2018 - 20:07
Ken M

Ken M

Geen geluk in diverse tuincentra. Had deze ook wel graag in de tuin geprobeert, het zal wachten zijn tot na de bloeiperiode dat ik wat zaad kan verzamelen.
Moest er plots iets opduiken laat ik je het wel weten.

Ken
dinsdag 24 april 2018 - 11:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon