menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Euphorbia griffithii fern cottage

Merlin

Merlin

Hallo,
ik heb dus een euphorbia fern cottage.
Is dit dezelfde plant als de 'fireglow'?

Nu komen de scheuten boven, sommige tot 50 cm van het hart van de plant.
Ik vroeg me af of ik die scheuten kan afsteken en zo vermeerderen?
Of moet de plant echt in twee door het midden? Dan wacht ik nog, hij staat er
nu drie jaar.

Groetjes
woensdag 14 maart 2018 - 22:57
Tuinprins

Tuinprins

Euphorbia griffithi is een wolfsmelk die uitlopers maakt. Je zou dit woekeren kunnen noemen, afhankelijk wat voor type tuinier je bent, maar een gewaarschuwde tuinier telt voor twee.

Als die uitlopers wortels hebben kun je ze van de moederplant halen en ergens anders planten of oppotten. Trek hierbij wel handschoenen aan want Euphorbia's hebben melkachtig sap (vandaar de Nederlandse naam wolfsMELK) dat flinke huidirritaties kan veroorzaken. Dit sap komt te voorschijn als een stengel van de plant breekt.

Of 'Fern Cottage' dezelfde cultivar is als 'Fireglow' zou ik niet weten.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 15 maart 2018 - 07:03
Merlin

Merlin

Bedankt tuinprins,
ik zal eens proberen. Ik dacht misschien dat iemand ervaring zou hebben.
Op de ene website lees je om het dan nu te doen, op een andere in de herfst...
Ze hebben het dan over splitsen, neem ik aan. Persoonlijk doe ik alles in de lente.
De planten hebben er volgens mij dan toch meer 'zin' in!

Groetjes,
donderdag 15 maart 2018 - 17:01
WiPe

WiPe

Scheuren gaat erg goed wanneer de plant in rust is. Die groeit vanzelf. Maakt niet uit of het herfst of voorjaar is. Het enige dat die naar mijn ervaring niet verdraagt is schaduw. Ik heb een paar grote kluiten in een perk met zevenblad gezet. Zoals ik hoopte kun die daar goed tegen concurreren. Het zevenblad begon daar zelfs af te sterven.
Let wel zeer goed op met dat melksap. Was onmiddellijk je handen voor je iets anders doet. Zelfs al ga je onmiddellijk in bad, dan nog moet je eerst je handen wassen.
vrijdag 16 maart 2018 - 00:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon