menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Myccorhiza onderzoek

Ga naar meest recente reactie

Brecht22

Brecht22

Dag iedereen.

Dit is de eerste keer dat ik op dit forum kom.

Ik zit in het zesde middelbaar en Ik heb voor een onderzoeklyccorhizza nodig.

Nu vraag ik mij af waar ik die kan vinden.

Stel ik vind in de natuur een plant met myccorhizas, kan ik deze dan gewoon van de wortels van de plant nemen?

Of zijn er betere manieren om eraan te komen?

Groeten
donderdag 26 oktober 2017 - 17:48
rivofa

Rivofa

Heel veel tuiniers hebben de geranium macrorhyzum in de tuin, dat is een winterharde tuingeranium, daar kan je heel makkelijk enkele wortelstokken van nemen.
donderdag 26 oktober 2017 - 20:40
Patrikc

Patrikc

Rivofa Heel veel tuiniers hebben de geranium macrorhyzum in de tuin, dat is een winterharde tuingeranium, daar kan je heel makkelijk enkele wortelstokken van nemen.


Mycorrhizae zijn symbiotische bodemschimmels, met Geranium macrorrhizum heeft het niets te maken.

In een deftig tuincentrum kan je mycorrhizae kopen, ze zitten ook in gezonde tuinbodems, ik heb ze nog nooit met het blote oog waargenomen.
donderdag 26 oktober 2017 - 22:34
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Is voor mij nieuw. Ik zal eens lezen wat dit voor goeds doet.
vrijdag 27 oktober 2017 - 00:15
rivofa

Rivofa

Sorry, verkeerd gelezen, dat dat het om macrorhyzum ging : planten met grote wortelstokken.
zaterdag 28 oktober 2017 - 09:11
Brecht22

Brecht22

Patrikc

Zou je misschien weten welke centra? Vind er namelijk niet direct :/
zaterdag 28 oktober 2017 - 12:52
Carib

Carib

Google even. Ze zijn volop via internet te koop van allerlei merken.
zaterdag 28 oktober 2017 - 15:05
hanninkj

Hanninkj

Ik heb dit vele jaren geleden gebruikt maar geen aanwijsbare resultaten.
Ik heb helaas de test niet goed uitgevoerd want ik had van een paar soorten een aantal wel moeten geven en anderen niet dan kun je vergelijken.
Ik heb dit spul er nog staan maar is waarschijnlijk niet meer actief.

Ton
zaterdag 28 oktober 2017 - 17:40
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Brecht22, je kan heel gemakkelijk mycorhizza vinden als je onder een eik of beuk in de strooisellaag gaat zoeken naar boomwortels. Op de uiteinden van de fijne wortels zie je dat die overgaan in extra fijne witte 'worteltjes'. Dat zijn geen wortels meer maar schimmeldraden van ectomycorhizza. Als je meer info nodig hebt stuur je maar een PM.

Dat spul dat ze in tuincentra verkopen als mycorhizzapreparaten is waardeloos.
zondag 29 oktober 2017 - 08:23
stouthuysen

Stouthuysen

Graag wil ik 'symbivit' (bodemschimmel) kopen.

waar is dat ergens te verkrijgen??

Bedankt
piet

dinsdag 21 augustus 2018 - 18:27
WiPe

WiPe

Waarom zou je dat kopen? Zorg dat de bodem in orde is, dan heb je dat niet nodig.
Dat spul bevat zeewierextract en humuszuren. Dat kun je goedkoper kopen zonder die mycorrhiza. De endomycorrhiza of vasculair arbusculaire myccorhiza die daar inzitten zijn generalisten die heel algemeen voorkomen en die met heel veel planten een associatie aangaan. Berkenzaden die in de dakgoot kiemen, die vinden zelfs daar endomycorrhiza.
Die zijn dus ook zonder meer volop aanwezig in ieder gezonde bodem.
Als je humuszuren en/of zeewierextract wil geven, kun je dat gerust doen, maar dan is het niet nodig om extra te betalen voor een portie gebakken lucht.
dinsdag 21 augustus 2018 - 23:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon