menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koninginnekruid

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Koninginnekruid is een echte topper voor bijen en vlinders, maar heeft iemand ervaring met deze plant. Vooral de hoge versies 1,5 _ 2 m
Zaait deze zich uit, verbreedt hij veel aan de wortels of heeft hij wortelstokken die uitlopen?
Woekert hij op enige manier?
Ik hoor het graag!
Groetjes
vrijdag 20 oktober 2017 - 23:44
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Hij zaait soms uit. Maar dat is wel uitzonderlijk. Nu moet ik ieder jaar een stuk afzagen. Met de schep een klein beginnetje maken en een oude zaag doet daarna prima zijn werk. Heb er drie staan. Soms sla ik een jaartje over. Het is behoorlijk zwaar werk en tot nu toe heb ik steeds weer liefhebbers die wel een stuk willen. Hij begint pas half mei uit de grond te komen en je ziet hem dan omhoog vliegen, maar wil wel graag vocht. Op zandgrond was het altijd hommeles als het te warm werd. In de wintermaanden laat ik de schermen staan omdat ze zo mooi zijn als er sneeuw opkomt. Ze staan als een huis en zonder steun.
zaterdag 21 oktober 2017 - 00:20
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Nog even twee foto's

Bloemen & Planten

zaterdag 21 oktober 2017 - 00:26
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En in de zomer.
zaterdag 21 oktober 2017 - 00:26
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Dat ging even mis nog eens.

Bloemen & Planten

zaterdag 21 oktober 2017 - 00:27
Roeli

Roeli

Die van Joukje is prachtig, maar ik heb de wilde soort.
Wordt niet zo hoog en is heel makkelijk te verwijderen. ( gewoon uittrekken )
En is een el dorado voor vlinders.

Bloemen & Planten

zaterdag 21 oktober 2017 - 05:53
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Roeli ik denk dat die wilde ook meer vlinders aantrekt. Goed om dit met al die vlindertjes te laten zien.
zaterdag 21 oktober 2017 - 09:31
groengroentje

Groengroentje

Wow Roeli ... ik ben al jaloers. Zie al die vlinders!
Trekt de cultivar echt minder aan Joukje? Mss moet ik dan toch eens denken aan de wilde versie?? Zet hem namelijk echt voor de vlinders.
Ben hier een echt bijen en vlinderparadijs aan het kweken. Dat is toch de bedoeling.
Mijn tuin heeft nu 80% vlinder en bijenplanten.
Heb ook een paar kolen gezet en venkel als waardeplanten... en hopelijk heb ik hier binnen een paar jaar als alles aangelegd is een vlinderparadijs.
zaterdag 21 oktober 2017 - 11:13
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En heb je al verbena bonariiensis staan. Die doet het ook goed samen met de wilde koninginnekruid. Kan wel zaaien. En bloeit iets later. Maar nooit ziekte e.d. en wel vlinders.
zaterdag 21 oktober 2017 - 11:30
groengroentje

Groengroentje

Nee. Heb ik ooit gezet, maar is maar matig winterhard en kwam het jaar nadien ook niet meer uit.
@Joukje: Zitten er bij jou veel minder vlinders op het koninginnekruid i.v.m. die van Roeli
@ Roeli: Zaait de jouwe veel uit? Wat trek je per jaar aan extra plantjes uit?
zaterdag 21 oktober 2017 - 13:54
Roeli

Roeli

Ja, hij zaait zich wel uit, maar je herkent de plantjes heel snel .
Neemt , als je hem zijn gang laat gaan, ook steeds meer plaats in.
Maar waar je ze niet wilt hebben trek je ze gewoon uit.
zaterdag 21 oktober 2017 - 14:30
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Er komen hier ook best veel vlinders op. De riezenschirm is een nog mooier vaste plant. En hij vormt een kluit en niet uitlopers. En de verbena hastata is vaster. De bonariiensis zaait en komt pas half mei (de nieuwelingen.) Dus niet schoffelen.

Bloemen & Planten

zaterdag 21 oktober 2017 - 16:22
sugar

Sugar

Mijn ervaring is dat vlinders een lichte voorkeur hebben voor Eupatorium maculatum (de uitheemse) boven de inheemse (Eupatorium maculatum). Ik heb van beide soorten "enkele" pollen naast mekaar staan.
De inheemse trekt wel veel meer zweefvliegen en solitaire bijen aan..

De inheemse zaait zich uit, maar dat valt behoorlijk mee. Hij heeft ook geen last van slakkenvraat (waar de uitheemse heel veel last van heeft). Zaailingen van de inheemse verwijderen gaat erg makkelijk.
zondag 22 oktober 2017 - 21:03
sugar

Sugar

De inheemse is dus E. cannabinum
maandag 23 oktober 2017 - 07:11
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Sugar. Mooi, dan weten we het zeker. En zullen deze als vlinderplant stimuleren. Nog even een vraag bloeit deze ook iets eerder?
maandag 23 oktober 2017 - 10:33
sugar

Sugar

Zo goed als gelijkertijd, dit jaar bloeide E. maculatum wat later door de slakkenvraat
maandag 23 oktober 2017 - 18:21
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Sugar. Bedankt voor de informatie. De koninginnekruid die ik heb heeft geen last van slakken, terwijl die er genoeg zijn.
maandag 23 oktober 2017 - 18:51
Roeli

Roeli

De wilde ook niet
dinsdag 24 oktober 2017 - 06:57
groengroentje

Groengroentje

Had er een gekocht en gepland... Maar vrees dat hij kapot gegeten is door de slakken ????
@ Roeli: de wilde versie van jou lijkt een lage versie, terwijl ik in de winkels enkel een hoge versie vindt. Heeft die ook een Latijnse naam. Waar heb je die gevonden?
woensdag 16 mei 2018 - 23:22
Roeli

Roeli

Heel eerlijk....gewoon gepikt in het Lauwersmeergebied. Maar dat is al een jaar of 20 geleden. Wat jonge loten uitgetrokken en thuis in de grond gezet. En ieder jaar komt hij weer boven.
donderdag 17 mei 2018 - 07:25
groengroentje

Groengroentje

Dan moet ik ook eens op zoektocht gaan of ik een plantje een nieuwe thuis kan geven waar hij uitbundig mag bloeien ????
donderdag 17 mei 2018 - 09:32
Polplastron

Polplastron

De "wilde" vorm is geen wilde vorm: het is gewoon het inheemse (en in zowat heel Europa voorkomende) Eupatorium cannabinum.

De hogere versie is gewoon een andere soort of een cultivar van een andere soort: meestal Eupatorium purpureum (een wilde soort uit Noord-Amerika) of Eupatorium rugosum (eveneens een wilde soort uit Noord-Amerika). Overigens zijn beide laatste soorten Eupatorium volgens een groot deel van de botanici niet in te delen bij Eupatorium, maar bij andere geslachten.

Van zowel E.purpureum als van E.rugosum zijn er als ik me niet vergis een aantal mooie cultivars in de handel.

Dat inheemse planten meer insecten zouden aantrekken wordt tegenwoordig nog wel in twijfel getrokken omdat er eigenlijk geen of onvoldoende onderzoek naar gedaan is dat dit zou bewijzen. Je zou dus, in principe, met E. purpureum of E.rugosum evenveel resultaat kunnen hebben als met E.cannabinum.

Groeten,
Pol
donderdag 17 mei 2018 - 11:56
Dunya

Dunya

Koninginnekruid wordt ook gebruikt als thee voor de gezondheid.
vrijdag 18 mei 2018 - 08:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon