menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Woekerende passiebloem

Ga naar meest recente reactie

inalm37

Inalm37

Passiebloem groeit vol en hoog in een grote conifeer. Mijn vraag is kan ik de passiebloem zijn gang laten gaan of zal dit ten koste van de conifeer gaan ? Er zitten geen vruchten in.

Bloemen & Planten

zaterdag 30 september 2017 - 17:48
svoffel

Svoffel

Kan je geen raad geven, heb geen idee, maar het is wel prachtig zoals ze in de conifeer klimt. Zelf zou ik enkel afsnoeien als het teveel begint te worden.

Veel kijk plezier zul je er in elk geval aan hebben
zaterdag 30 september 2017 - 18:37
rivofa

Rivofa

Ik knip mijn passiebloemen elk jaar flink terug, ze groeien ongeveer 6 meter per jaar .
zaterdag 30 september 2017 - 20:18
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Heb ik vorige week ook teruggeknipt. Tot kniehoogte. Ieder jaar als een zonnescherm voor mijn raam. Maar er komen op de gekste plekken weer stekjes omhoog. Die trek ik steeds weg.
zondag 1 oktober 2017 - 00:03
Roeli

Roeli

Ik moet hem nog terug knippen, maar hij bloeit nog steeds en dan vind ik het altijd zo jammer.
zondag 1 oktober 2017 - 07:43
mia_heyl7

Mia_heyl7

Onze passieflora's hebben zelfs geen bloem gegeve , dit jaar
zondag 1 oktober 2017 - 07:53
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Ja Roeli er zaten nog drie mooi bloemen in maar nu heb ik weer licht in mijn huis. En mijn hulp klom even op de trap. Om de rest weg te halen. en toen kreeg ik ook nog heldere ramen wat ze met veel plezier voor me heeft gedaan.
zondag 1 oktober 2017 - 11:06
Tuinprins

Tuinprins

Als een plant hard groeit noemen we dat geen woekeren. In het vak wil 'woekeren' zeggen dat de plant niet polvormend is maar worteluitlopers maakt die op enige afstand van de oorspronkelijke plant weer boven de grond komen. Dat is bij bovenstaande passiflora dus niet het geval.

Die conifeer die je daar hebt staan is zo'n saaie plant dat het mij om het even zou zijn of die last heeft van de passiflora.


Gegroet, de tuinprins
zondag 1 oktober 2017 - 11:28
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Tuinprins. Deze dus wel. Komt wel 5 meter verder weer op. Vandaar woekerend.
zondag 1 oktober 2017 - 12:46
satomi

Satomi

Zijn het geen zaailingen, Joukje?
zondag 1 oktober 2017 - 16:50
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Nee Satomi. Hij heeft behoorlijke uitlopers lang het huis. Heb eens een "kabel" doorgeknipt en nu vond ik op de plek waar mijn kippenhok komt dunne taaie slierten ondergronds en steeds nieuwe groene topje bovengronds. Zal dit stuk nog eens grondig doorspitten. Anders heeft de buurvrouw hem straks ook.
zondag 1 oktober 2017 - 19:05
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Nog even een foto. Hij begon bij de regenpijp en kruipt langs het huis en komt zelfs in mijn bijkeuken omhoog.

Bloemen & Planten

maandag 2 oktober 2017 - 14:40
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En 5 meter verder bij de bijkeuken. Misschien wat aanstippen met roudup als dit nog in de handel is.
maandag 2 oktober 2017 - 14:45
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Voor de mensen die nog twijfelen. Nog even een foto.

Bloemen & Planten

maandag 2 oktober 2017 - 14:46
Tuinprins

Tuinprins

Ja, dit is echt woekeren

Ik heb nog wat op internet gespeurd en ben meer gevallen tegengekomen van woekerende Passiflora caerulea's .

Weer wat geleerd!


Gegroet, de tuinprins
maandag 2 oktober 2017 - 20:55
Joukje Smeding
maandag 2 oktober 2017 - 22:43
inalm37

Inalm37

Dank voor reacties. Weet nog niet wat te doen, want het is wel een mooie woekeraar in een saaie boom. Inderdaad worden het flinke kabels.
woensdag 4 oktober 2017 - 08:42
Roeli

Roeli

Deze passiebloem staat en minstens 10 jaar en ik heb nog nooit een stek , of wat dan ook gevonden. Deze foto heb ik net gemaakt en je ziet dat er nog steeds bloemen en een grote hoeveelheid knoppen in zitten. Wel knip ik altijd alle uitlopers af die echt voor het raam gaan hangen
Alles voor de ramen en de hoogte wordt er straks afgeknipt, maar ik vind het nog steeds jammer. Ik hoop dat de knoppen nog uitkomen.

Bloemen & Planten

woensdag 4 oktober 2017 - 13:52
mia_heyl7

Mia_heyl7

ik zou al bij zijn, als der onze zou bloemen gegeven hebben, morgen bijknippen
woensdag 4 oktober 2017 - 17:18
Roeli

Roeli

Bij knippen kan niet, Mia.
Als je knipt gaat er altijd wat af.
woensdag 4 oktober 2017 - 19:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon