menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Passiflora

Ga naar meest recente reactie

Candide

Candide

Wat is er met mijn passiflora gebeurd???
Was zo blij dat hij van klein plantje ineens zo groeide en bloeide. ????
Hij staat helemaal uitgedroogd en had nog vele bloemen die moesten open komen. Raar toch?

Bloemen & Planten

woensdag 20 september 2017 - 18:12
Tuinprins

Tuinprins

Is verwelkingsziekte / verticillium. Passiflora is hier gevoelig voor. Tegen verwelkingsziekte is helaas iets te doen.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 20 september 2017 - 20:20
Candide

Candide

Da's minder ????
Komt de plant nog goed volgend jaar of niet? ????
Alvast bedankt voor reactie ????

Bloemen & Planten

donderdag 21 september 2017 - 10:04
rivofa

Rivofa

Als het de verwelkingsziekte is niet maar met een beetje geluk heeft hij zich uitgezaaid in de bak of erbuiten.
donderdag 21 september 2017 - 11:08
Candide

Candide

Ha ok ????
De grond waar hij inzat is geen probleem mee of moet ik de grond vervangen?
Heb de ganse plant al weggenomen ????
donderdag 21 september 2017 - 18:57
rivofa

Rivofa

Normaal zaait hij zich in de tuin uit, niet alleen in de bak waarin hij staat. Als het echt de verwelkingsziekte was dan zou ik toch die bak leeg maken en goed ontsmetten voor je er iets anders in zet. Bij mij staat hij in volle grond en groeit hij meer dan 6 meter per jaar. Ik snoei hem in de lente terug, hij ziet er dood uit dan maar hij is het niet, eens hij in de lente begint te groeien is hij niet meer te houden. Ik heb het hier wel over de passiflora caerulea, de meest winterharde passiebloem.

Bloemen & Planten

vrijdag 22 september 2017 - 22:43
Tuinprins

Tuinprins

Ik vind zo'n bak niet geschikt voor een klimplant met een flinke groeikracht. Bovendien vermindert het de winterhardheid van de Passiflora want bij flinke vorst bevriezen ALLE wortels, iets wat je in de volle grond zelden hebt. Passiflora caerulea is in de volle grond net aan winterhard (ook een beetje afhankelijk van waar je woont en de standplaats) maar is het in een bak zeker niet.

Verwelkingsziekte wordt veroorzaakt door een schimmel (op microscopisch niveau dus niet met het blote oog waar te nemen) die in de grond blijft zitten. De grond in de bak moet je verwijderen (niet in de tuin gebruiken!) en de bak goed ontsmetten. Zeker niet opnieuw een Passiflora in die bak zetten.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 23 september 2017 - 06:43
Candide

Candide

Super om al die uitleg te krijgen. Het was men 1ste keer dat ik passiflora plantte en was al snel een succes maar na 4maand was het gedaan.
Die bak is eigenlijk gewoon planken rond de volle grond en beetje opgevuld.
Weet nog niet wat ik er mee doe maar laat hem nu voor wat hij was nu de winter eraan komt.
Bedankt nogmaals voor de uitleg.
Groeten uit stekene.
zaterdag 23 september 2017 - 10:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon