menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe border

Ga naar meest recente reactie

Janvanstraten

Janvanstraten

Wil deze planten uit mijn border verwijderen op 1 na en wil weer wat nieuws. Nu had ik zo gedacht om meerdere skimmia's hier voor in de plaats te zetten, maar er zijn verschillende soorten en mannelijke en vrouwelijke planten dus HELP! Mogen niet te hoog worden 60-70 cm, staan achter een schutting dus half schaduw. Of heeft U een ander idee of moet ik andere planten tussen de skimmia's plaatsen ? Graag advies.

Bloemen & Planten

vrijdag 15 september 2017 - 15:59
satomi

Satomi

Misschien dat je dan het best kan kiezen voor Skimmia japonica ssp. reevesiana. Die heeft geen bestuiver nodig. Skimmia groeit het best in zanderige grond, leemgrond of licht zavelgrond die neutraal of zuur is.
vrijdag 15 september 2017 - 16:37
c j de k

C j de k

Eventueel aan te vullen met een Pieris japonica Variegata en wat klei Rhododendrons b.v.
Princess Anne , Blue Silver en Ginny Gee.
En vooraan wat Dianthus deltoides soorten en dat idd in een lichtzure grond.
Succes
vrijdag 15 september 2017 - 19:51
Tuinprins

Tuinprins

Als die Skimmia's 's middags in de zon komen te staan dan zou ik ze niet planten. Skimmia's houden niet van felle zon. Het blad wordt dan gelig en dat ziet er niet mooi uit. Verder: Skimmia's zijn mooi in knop en bloei maar als ze uitgebloeid zijn, zijn het saaie planten. In de zomer ziet je border er een stuk saaier uit dan nu het geval is.

Als je toch persé een Skimmia wilt: zet er een (of een paar) in een pot op het terras voor de winter (bij flinke vorst beschermen). Als ze uitgebloeid zijn dan geef je de planten cadeau aan iemand. Binnenkort worden Skimmia's weer massaal aangeboden voor een habbekrats dus je bankrekening zal er niet al te veel onder lijden!


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 16 september 2017 - 08:34
Roeli

Roeli

Ben jij niet in de war met de pieris, Tuinprins ?
Na de bloei heeft de skimmia toch prachtige rode bessen !
De mijne tenminste wel. Het zijn dus allebeide vrouwtjes.
Een mannetje heb ik ook staan voor de broodnodige bevruchting, maar die staat elders.
Ik heb 1 voor het huis in de schaduw en 1 achter het huis in de volle zon ( als die schijnt )
En ze doen het alle twee prima. Alle twee vol rode bessen.
Wel hopen dat de merels er af blijven Maar die pikken ze meestal pas aan het eind van de winter.
zaterdag 16 september 2017 - 10:12
Tuinprins

Tuinprins

De meest verkochte Skimmia in NL (en waarschijnlijk ook in Vlaanderen) is al jaren Skimmia japonica Rubella. Deze Skimmia wordt voornamelijk in de herfst en winter verkocht vanwege de donkerrode bloemknoppen die mooi afsteken tegen het donkergroene blad. Deze Skimmia zet geen bessen aan omdat het een mannelijke plant is.

Als je googelt op 'Skimmia' en 'gele bladeren' krijg je talloze treffers.

Zie ook:

https://appeltern.nl/nl/veelgestelde_vragen/over_tuinieren/skimmia_met_geel_blad

Zoals in bovenstaande link wordt gezegd, is het belangrijk om de Skimmia's in het voorjaar (april/mei) wat mest te geven omdat Skimmia's hongerige planten zijn. Gebruik hiervoor bij voorkeur een langzaam werkende meststof die ook sporenelementen bevat.


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 16 september 2017 - 18:40
svoffel

Svoffel

Ik heb de mijne ook weer in een pot gezet, want zoals hierboven geschreven, eenmaal de rode knoppen en de bloemen (die heerlijk ruiken) weg, is het niks bijzonder.

In de winter op het terras, in de lente zo dicht mogelijk bij mijn stoel om te genieten van de geur en dan, in de tuin, schaduw.

zondag 17 september 2017 - 16:57
satomi

Satomi

Naast Skimmia zijn er natuurlijk nog veel meer mogelijkheden maar dan moeten we wel eerst weten wat de ligging van je tuin is ten opzichte van de zon, wat de grondsoort en zuurgraad van de grond is en de maten van de ruimte die beplant moet worden.
maandag 18 september 2017 - 11:47
Janvanstraten

Janvanstraten

Heb vandaag een ph meter gekocht zuurgraad blijkt neutraal 7.Heb ook drie skimmia's Rubella en drie skimmia's Jap. Fragant cloud gekocht,ga ze om en om planten en daar tussen winterviolen.Stuur een foto zodra ze zijn geplant. gr Jan
zaterdag 14 oktober 2017 - 12:20
Janvanstraten

Janvanstraten

Had nog een foto beloofd wel genomen om 18.30 uur dus beetje donker en met de vallende valse acasia blaadjes die twee grote bomen naast mijn huis staan. gr Jan

Bloemen & Planten

maandag 16 oktober 2017 - 18:38
satomi

Satomi

Jij bent al klaar voor de winter, Jan.
woensdag 18 oktober 2017 - 13:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon