menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hemerocallis 'Stella de Oro' - Dag Lelie

Ga naar meest recente reactie

Eric Slock

Tekst aangepast

Eric Slock

Dit voorjaar heb ik 10 plantjes besteld . Het bleken heel gezonde planten te zijn. Echter er zijn slechts 4 exemplaren die af en toe een mooie gele bloem vertonen. De andere geven elk mooie groene bladeren doch zonder bloemknoppen. Kan iemand mij raad geven a.u.b.?

Met dank

Eric Slock
donderdag 20 juli 2017 - 11:24
deHaan

DeHaan

Volgend jaar zullen ze wel beter bloeien
donderdag 20 juli 2017 - 12:23
Carib

Carib

Ik weet dat dit een veelgeprezen cultivar is, maar in de paar jaren dat ik hem in mijn tuin heb gehad heeft hij niet of nauwelijks gebloeid. Andere cultivars bloeiden daarna op dezelfde plek prima. Ik heb er ook geen verklaring voor.
donderdag 20 juli 2017 - 15:36
svoffel

Svoffel

Ik heb er ook 6 gekocht, verschillende kleuren, ook bij mij zijn er enkele die bloemen, de andere niet. Volgend jaar meer geluk,
donderdag 20 juli 2017 - 19:36
Jeanine S

Jeanine S

Volgend jaar zullen ze inderdaad veel beter bloeien.
Ze moeten zich nog wat aanpassen.
Ik heb dat ook voorgehad.
Stuur je een foto van nu !

Bloemen & Planten

vrijdag 21 juli 2017 - 16:17
Carib

Carib

Dit is geen Stella d'oro. En een wachtjaar verklaart ook niet waarom deze cultivar het na jaren nog niet deed en alle andere rassen wel heel rijk bloeien.
vrijdag 21 juli 2017 - 19:12
Jeanine S

Jeanine S

Kijk hier misschien eens :

http://www.modesteherwig.eu/downloads/days%20daglelie%202011.pdf
zaterdag 22 juli 2017 - 07:48
Tuinprins

Tuinprins

Typisch Modeste Herwig: alles is 'prachtig' en zelden een kritische noot!


Het is bekend dat Hemerocallis Stella d'Oro (zou eigenlijk 'Stella de Oro' moeten zijn) slecht bloeit. Hiervoor zijn verschillende redenen aangedragen. De belangrijkste is de volgende:

De oorspronkelijke Stella d'Oro was een uitstekende daglelie die een goede herbloei gaf (in de VS althans). Omdat de vraag groter was dan het aanbod is een aantal Amerikaanse kwekers die toen gaan vermeerderen door zaad en de weefselkweek. Het resultaat was dat er planten werden verkocht als Stella d'Oro maar die het qua eigenschappen niet waren. Inferieure Stella d'Oro's zijn zo in de handel terecht gekomen en ook weer door vermeerderingsbedrijven gebruikt voor het maken van nieuwe planten.
(Op het eerste gezicht mag het raar klinken dat planten uit de weefselkweek van eigenschappen veranderen. Het komt echter voor dat planten 'onvoorspelbaar' reageren op het toedienen van hormonen en daardoor van karakter veranderen (bij weefselkweek worden hormonen toegediend om wortelvorming en groei te stimuleren)).

Ik heb wel eens gehoord dat Stella d'Oro alleen goed bloeit het eerste jaar nadat ze gedeeld is. Dit zou kunnen verklaren waarom deze daglelie in het eerste jaar van/na aankoop wel bloeit en later niet meer (de verhalen op internet hierover zijn legio). Eigenlijk zou je Stella d'Oro ieder jaar direct na de bloei moeten delen in de hoop dat de planten dan elk jaar bloeien. Bij het herplanten moet je alleen de nieuwe groei aan de buitenkant gebruiken en niet de 'oude' delen in het midden van de plant.

De reden waarom deze cultivar populair blift is dat de plant lager blijft dan veel andere daglelie's. Laag blijvende tuinplanten zijn veel gevraagd en als het plaatje of het praatje 'bewijst' dat de plant rijk bloeit dan is een ruime vraag bijna gegarandeerd.

Hemerocallis Stella d'Oro heeft geen Award of Garden Merit van de Royal Horticultural Society en voor mij betekent dit dat de plant in de trials niet goed presteerde. Deze trials duren een aantal jaren dus zijn redelijk betrouwbaar.

Daglelies die de Award of Garden Merit van de RHS hebben zijn:

Hemerocallis 'All American Chief' 2012 H6
Hemerocallis 'Always Afternoon' 2012 H6
Hemerocallis 'Arctic Snow' 2012 H6
Hemerocallis 'Asterisk' 2012 H6
Hemerocallis 'August Frost' 2012 H6
Hemerocallis 'Beauty to Behold' 2012 H6
Hemerocallis 'Burning Daylight' 1993 H7
Hemerocallis 'Cat Dancer' 2012 H6
Hemerocallis 'Cayenne' 2012 H6
Hemerocallis 'Cherry Eyed Pumpkin' 2012 H6
Hemerocallis citrina 2012 H6
Hemerocallis 'Condilla' (d) 2012 H6
Hemerocallis 'Curly Cinnamon Windmill' 2012 H6
Hemerocallis 'Custard Candy' 2012 H6
Hemerocallis 'Eggplant Escapade' 2012 H6
Hemerocallis 'Elegant Candy' 2012 H6
Hemerocallis 'Fooled Me' 2012 H6
Hemerocallis 'Grey Witch' 2012 H6
Hemerocallis 'Holly Dancer' 2012 H6
Hemerocallis 'Jamaican Me Crazy' 2012 H6
Hemerocallis 'Jellyfish Jealousy' 2012 H6
Hemerocallis 'Julie Newmar' 2012 H6
Hemerocallis 'Karen's Curls' 2012 H6
Hemerocallis 'Killer' 2012 H6
Hemerocallis 'Lady Neva' 2012 H6
Hemerocallis 'Lime Frost' 2012 H6
Hemerocallis 'Mahogany Magic' 2012 H6
Hemerocallis 'Mary's Gold' 2012 H6
Hemerocallis 'Moonlit Masquerade' 2012 H6
Hemerocallis 'North Wind Dancer' 2012 H6
Hemerocallis 'Old Tangiers' 2012 H6
Hemerocallis 'Performance Anxiety' 2012 H6
Hemerocallis 'Pink Damask' 1993 H7
Hemerocallis 'Primal Scream' 2012 H6
Hemerocallis 'Radiant Moonbeam' 2012 H6
Hemerocallis 'Red Precious' 1993 H7
Hemerocallis 'Ruby Spider' 2012 H6
Hemerocallis 'Running Late' 2012 H6
Hemerocallis 'Russian Rhapsody' 2012 H6
Hemerocallis 'Selma Longlegs' 2012 H6
Hemerocallis 'Serena Sunburst' 2012 H6
Hemerocallis 'Sir Modred' 2012 H6
Hemerocallis 'Spider Man' 2012 H6
Hemerocallis 'Stafford' 2012 H7
Hemerocallis 'Strawberry Candy' 2012 H6
Hemerocallis 'Tuxedo Junction'


Gegroet, de tuinprins
zondag 23 juli 2017 - 11:52
Carib

Carib

Dank voor deze goede toelichting. Ik heb een paar hemerocallissen van deze lijst en die bloeien inderdaad ieder jaar overvloedig. Interessant verschijnsel dat bepaalde planten steeds maar weer genoemd worden als goede presteerders terwijl allang bekend is dat ze dat niet (meer) zijn. Zo was er een aantal jaren geleden een kleinblijvende agapanthus die heel rijk zou bloeien en overal werd aangeprezen. Naam is me ontschoten. Ook die bloeide alleen het eerste jaar rijk. Daarna bloeide hij nooit meer. Ook daar was een fysiologische reden voor, maar ook die plant werd steeds overal aangeprezen. Inmiddels zie je hem nooit meer. Net zo'n mysterie als de eeuwige tuinmythes.





zondag 23 juli 2017 - 13:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon