menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bodembedekkers

Ga naar meest recente reactie

cvandervelpen

Cvandervelpen

Om onkruid te weren had ik in mijn tuin graag gewerkt met bodembedekkers waar niet teveel werk aan is. Kan iemand mij tips geven welke bodembedekkers hier het best geschikt voor zijn? Graag had ik ook een aantal verschillende gehad, die op diverse tijdstippen bloeien, die groen blijven in de winter en die winterhard zijn.

Ik heb in mijn tuin echter ook een hoop planten staan die in de winter afsterven en waar boven de grond niks meer van overblijft. Kunnen deze samengaan met een bodembedekker of zal ik deze ook moeten vervangen?

Mag je ook bodembedekkers langs bomen zetten? Zodat rond de boom alles mooi bedekt is en de boom toch genoeg voedingsstoffen en water krijgt?

Alvast bedankt voor de info.
donderdag 15 juni 2017 - 11:21
Basenfriet

Basenfriet

Ik heb net een tuintje aangelegd, en wou daar ook voor de zelfde redenen een bodembedekker hebben, en heb daar voor de maagdenpalm gekozen. Die heeft mooie bloemetjes, en blijft mooi groen in de winter.
En die kan mooi om een boom heen groeien.
donderdag 15 juni 2017 - 20:22
Roeli

Roeli

Je zou daarbij ook penningkruid kunnen nemen. Maar dat blijft helaas niet groen in de winter, maar bedekt wel snel een lege plek en bloeit met heel veel gele bloemetjes.
donderdag 15 juni 2017 - 21:25
Tuinprins

Tuinprins

Het belangrijkste bij het gebruik van bodembedekkers is niet de soort die je aanplant maar het feit dat je de eerste paar jaar al het onkruid goed verwijdert. Heel veel beplantingen met bodembedekkers schieten hun doel voorbij (het tegen gaan van onkruid) omdat er niet gewied wordt. En dan zie je het zoveelste perk waar bijv. kweekgras of gehoornde klaverzuring zich heeft gevestigd en de enige optie eigenlijk het rooien van het hele perk is. Dus het devies bij het planten van bodembedekkers is: blijven wieden tot de bodembedekkers een gesloten tapijt hebben gevormd. Ook daarna het zaakje niet op zijn beloop laten want onkruid ligt altijd op de loer.

Als je denkt dat je door de aanplant van bodembedekkers niet meer hoeft te wieden dan zul je snel bedrogen uitkomen. Het is echter wel een goed verkoopargument ...


Gegroet, de tuinprins
donderdag 15 juni 2017 - 21:37
Polplastron

Polplastron

Dat je niet hoeft te wieden met bodembedekkers is inderdaad nonsens.
Wel is het zo dat de meeste onkruiden pioniersplanten zijn die het best gedijen op braakliggende stukken grond. Als een stuk grond reeds volgegroeid is, zal dat type onkruid zich daar dan ook minder snel vestigen.

Verschillende tuingeraniums zijn winterhard, bloeien en zijn wintergroen; de keuze is enorm; G.macrorrhizum bijvoorbeeld of een van de cultivars of G."Biokovo", G."Cambridge", ...
Bepaalde varens voldoen ook zeer goed als ze niet in de hete middagzon staan, bijvoorbeeld Polypodium vulgare.

En mijn persoonlijke favorieten zijn op dit moment echt wel Prunella grandiflora en Stachys monnieri "Hummelo", gewoon al omdat ze groen blijven én een massa bijtjes aantrekken!

donderdag 15 juni 2017 - 22:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon