menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat is dit ?

Ga naar meest recente reactie

Basenfriet

Basenfriet

Beste mensen, heeft iemand enig idee wat dit is ?
Ik heb een maand geleden een tuintje aangelegd, en heb potgrond gebruikt van intratuin.
En na een week begon dit spul te groeien, met bossen tegelijkertijd.

Bloemen & Planten

dinsdag 13 juni 2017 - 20:21
Tuinprins

Tuinprins

Dit is Europese hanenpoot, een eenjarig gras. (N.B. hanenpoot wordt soms ook gebruikt als benaming voor zevenblad maar dat is een totaal ander onkruid)

Zie:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_hanenpoot


Het lijkt mij sterk dat de zaden van dit gras in de potgrond van Intratuin zaten. Meer waarschijnlijk is dat de zaden al in grond zaten en nu door de tuinwerkzaamheden aan de oppervlakte zijn gekomen en zijn ontkiemd. Dit onkruid is relatief gemakkelijk te verwijderen (handmatig wieden of schoffelen). Zorg dat dit onkruid niet in het zaad schiet want dan blijf je bezig ...


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 13 juni 2017 - 21:25
zuurtje

Zuurtje

Tuin aangelegd met potgrond ?, geen bemeste tuinaarde of id. ? Dan zouden dit plantenresten kunnen zijn, die nooit afgestorven zijn...............
Ineke
dinsdag 13 juni 2017 - 21:27
Tuinprins

Tuinprins

Europese hanenpoot is samen met melde / ganzenvoet hier in midden Brabant (NL) het onkruid wat als eerste verschijnt als de grond is bewerkt.

Bemeste tuinaarde is doorgaans rotzooi wat je niet moet gebruiken. Het is niet voor niets zo goedkoop! Beter geef je een paar euro meer uit voor goede potgrond. Toch lijkt mij het sterk dat hier de zaden van de Europese hanenpoot in hebben gezeten. Iedere grond heeft een verborgen zaadbank en zodra de grond wordt verstoord en zaden naar de oppervlakte komen ontkiemen deze. Een bekend en opvallend voorbeeld hiervan is wel de klaproos waarvan de zaden zeer lang kiemkrachtig blijven.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 juni 2017 - 05:59
zuurtje

Tekst aangepast

Zuurtje

Ja de rode klaproos,hele velden langs de snelwegen en bouwland, van mij mogen ze in mijn tuin waaien haha..............
Ineke
woensdag 14 juni 2017 - 11:39
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En wat dacht je van vogelzaad. Hangt dat soms boven deze nieuwe aarde?
woensdag 14 juni 2017 - 12:01
Basenfriet

Basenfriet

Bedankt voor de antwoorden.
Ik ga me er volop op stortten, en alles met de hand eruit trekken.

@ tuinprins .. Lijkt mij ook sterk dat het in de potgrond zat, maar er is een beetje potgrond op me tegels gevallen, en dat heb ik na de aanleg niet verwijdert, en daar groeien ze ook.

@Joukhe Smeding .. Nee er hangt geen vogelzaad boven. Dacht altijd dat daar ander soort plantjes uitgroeide
donderdag 15 juni 2017 - 19:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon