menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kerria japonica verdwenen

Ga naar meest recente reactie

leerling

Leerling

We hadden die plant op twee plaatsen in de tuin. Normaal staat die nu in bloem. Maar hij lijkt helemaal verdwenen. Heel vreemd. In onze vorige tuin was dat eerder een woekeraar.

Iemand een gelijkaardige ervaring? Of een idee wat er aan de hand kan zijn?
donderdag 18 mei 2017 - 01:45
Tuinprins

Tuinprins

Waarschijnlijk een aantasting door de schimmel Phomopsis japonica.

Vorig jaar waren er verschillende meldingen dat bladeren en takken van
Kerria japonica bruin werden. Een kennis van mij had dat ook bij zijn Kerria
struik en vroeg om raad. Ik ken Kerria als een oerdegelijke struik die zelden
last heeft van ziektes. Ik ben gaan kijken maar kon het zo niet thuis brengen
(dacht aanvankelijk in de richting van verwelkingsziekte) en dan biedt het internet
uitkomst. Ik kwam uit bij een aantasting door Phomopsis japonica.

Phomopsis japonica komt in de VS regelmatig voor bij Kerria en wordt ook wel
'Kerria Twig Blight' (Kerria taksterfte) genoemd. Het is een kankerachtige
ziekte die begint met bruine plekken op de takken die zich onder bepaalde
omstandigheden snel kunnen uitbreiden.

Begin van de aantasting:

http://www.forestryimages.org/browse/detail.cfm?imgnum=5383152


Uitbreiding van de aantasting:

http://hyg.ipm.illinois.edu/article.php?id=669

(tweede foto)


Grootschalige aantasting van de struik waarbij het blad bruin wordt en
afsterft:

http://www.gardenersworld.com/forum/plants/kerria-japonica-pleniflora-blight---treatment-query/986730.html

(foto 4+5+6)


Aan een aantasting door Phomopsis japonica is door de particuliere
tuinbezitter niets te doen. Er is geen middel beschikbaar dat een aangetaste
struik kan genezen. De enige optie is om de struik te rooien en er geen nieuwe
Kerria struik voor terug te planten.


Gegroet, de tuinprins

donderdag 18 mei 2017 - 07:00
Dunya

Dunya

Ik heb een haag kerria en dit jaar is die bijna helemaal verdwenen. Ik heb alleen nog houterige takken maar er komen wel weer scheuten uit de grond.
Heel raar want die heeft 15 jaar aan een stuk prachtige bloemen gegeven.
donderdag 18 mei 2017 - 08:40
Tuinprins

Tuinprins

Het schijnt dat als de ziekte de plant heeft getroffen ook de nieuwe scheuten weer last zullen krijgen van bruine plekken op takken en bladeren.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 18 mei 2017 - 19:27
leerling

Leerling

Bedankt voor het opzoek werk en de links, Tuinprins.
Als ik de artikels lees en de foto's bekijk, vrees ik dat je gelijk hebt.

Vreemd dat er net vorig jaar zoveel meldingen waren. Heb je wat gevonden over de reden waarom er plots zoveel problemen zijn?
Wordt die schimmel meegevoerd door de lucht?

Een roos die op een 7 meter van een van de Kerrias staat heeft gelijkaardige symptomen. Phomopsis is blijkbaar een genus met vele ondersoorten.
Dit weekend ga ik de tuin wat grondiger inspecteren. En ook eens een blik werpen op de Junipers een eindje verder in de straat. Die zouden ook op het menu staan van Phomopsis schimmels.

Waar had je gelezen dat je best geen andere Kerria terug plant?
Volgens de link van de University of Illinois die je meegaf, overwintert de schimmel niet in de grond. Zo gek veel kouder dan hier wordt het in Illinois niet.
Zou het voldoende kunnen zijn om alle aangetaste delen te verwijderen en eventueel de planten vlak voor de winter helemaal terug te snoeien? De roos gaat dat waarschijnlijk niet overleven, maar misschien heeft Dunya met zijn Kerria meer geluk.
Langs de andere kant, als die schimmel inderdaad meegevoerd wordt door de lucht is de kans op herbesmetting groot.

Ik vind dit, eerlijk gezegd, beangstigend. In de omgeving van het werk staat behoorlijk wat buxus. Ik zie daar geen enkele gezonde plant meer. Ik ben geen expert (en nog minder een liefhebber van buxus), maar ook hier lijkt een schimmelinfectie de oorzaak. Moeten we ons beginnen zorgen maken?
vrijdag 19 mei 2017 - 00:30
Tuinprins

Tuinprins

Mijn vermoeden is dat de schimmel inderdaad door de lucht wordt meegevoerd omdat de meldingen van aangetaste planten uit diverse delen van de Lage Landen kwamen. Vergelijk het met essentaksterfte, de schimmel die dat veroorzaakt wordt ook door de lucht meegevoerd. En dit is slecht nieuws want bestrijding van deze schimmel is dan lastig.

Wat de exacte bron is van de besmetting is, is in deze gevallen lastig te achterhalen. Je kunt speculeren dat een reiziger uit de VS of Azië deze schimmel op de een of andere manier bij zich had en zo hier terecht is gekomen maar dat is niet te bewijzen.

De toename van het aantal schimmelziektes zie ik als een logisch gevolg van de globalisering. Dit is al sinds de Middeleeuwen aan de gang en is ook niet te stoppen (wat sommige politici ook mogen beweren).

Ik kan zo 1-2-3 niet meer terugvinden waar ik heb gelezen dat de nieuwe scheuten van een aangetaste Kerria op termijn ook ziek zullen worden. In zijn algemeenheid is het zo dat heel veel schimmelziektes in de plant blijven zitten (denk maar eens aan Cylindrocladium bij Buxus) en dat er voor de consument vaak geen middelen beschikbaar zijn om deze schimmelziektes effectief te bestrijden.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 19 mei 2017 - 06:50
Dunya

Dunya

Ik heb het ook eens nader bekeken en er zijn inderdaad van die bruine vlekken waar te nemen.
De nieuwe scheuten zien er gezond uit. Afwachten dus.
vrijdag 19 mei 2017 - 08:34
LadieM

LadieM

Nu ik deze reacties lees op het afsterven van de kerria japonica, vrees ik dat dit in onze tuin ook gebeurd is. Hadden een heel stuk laten verwilderen met de kerria japonica en dit was ieder voorjaar de blikvanger in onze tuin. Na de winter viel me al op dat een stuk dor was en nadien werd het allengs maar erger. Heb nu alles afgedaan maar zie bij ons niet veel nieuwe scheuten. Dit vind ik zo erg. Na zovéél jaren ineens weg.
donderdag 10 augustus 2017 - 17:24
leerling

Leerling

Hier komen op 1 plaats weer een 3-tal scheuten tevoorschijn. 't Zijn nog kleintjes, maar ze zien er gezond uit.
donderdag 10 augustus 2017 - 21:27
Dunya

Dunya

Ik had zo'n mooie hoge haag die in de lente volledig in bloei stond en die is helemaal verdord.
vrijdag 11 augustus 2017 - 08:47
Dinado

Dinado

Ik had hier in mijn tuin ook een enorme kerria haag. Vorig jaar alles dood. Heb m laten staan, hopend op gezonde uitlopers, maar ben bang dat het niks meer wordt. Zo vreselijk jammer!!
Wie weet een goed alternatief? De haag stond aan de straatkant, gaf beschutting, nu niks meer. Ik zoek een snelle groeier, liefst ook zo leuk bloeiend als de kerria, mag ook lekker wild zijn, als het maar flink groeit
Alle tips zijn welkom!!!!
zondag 11 maart 2018 - 11:10
Marja van de Pol

Marja van de Pol

Vreemd die schimmelziekte. Ik heb het probleem met de wegvallende Kerria ook; vorige voorjaar 2017 bloeide hij al minder en ik zag veel dode takken. In 2018 was ie helemaal weg er waren bijna allemaal dode takken. Ik dacht eerst dat het door het snoeien of de vorst kwam. Er stonden voorjaar 2018 nog een paar zielige takjes inderdaad met bruine vlekken er op. Ik heb nu een nieuwe Kerria plant gezet, maar binnen 2 weken zie ik ook daar weer bruine takken komen.
Moet je alle wortels eerst weghalen? Wat kan er daarna op deze plaats het beste groeien?
De Kerria was een onderdeel van een gemenge haag.
zaterdag 2 juni 2018 - 18:41
leerling

Leerling

Als Tuinprins gelijk heeft (en ik heb hier het tegendeel nog niet gezien) en het om een schimmel gaat die door de lucht meegevoerd wordt, dan heeft herplanten geen zin.
Een paar huizen verderop in de straat is ondertussen ook de Juniper gesneuveld.

Het enige wat je kan doen is nagaan welke planten gevoelig zijn voor Phomopsis japonica en die niet aanplanten.
zaterdag 2 juni 2018 - 23:48
Tuinprins

Tuinprins

Bij mijn weten tast de schimmel Phomopsis japonica alleen Kerria japonica planten aan.

Er bestaan nog diverse andere vormen van Phomopsis. Zo tast Phomopsis juniperovora Juniperus aan en Phomopsis kalmiae alleen Kalmia aan.

De enige plant die je niet moet planten is dus Kerria. Ik zou de meeste wortels van de afgestorven Kerria verwijderen, dat kan nooit kwaad.


Gegroet, de tuinprins
zondag 3 juni 2018 - 08:18
Dinado

Dinado

Ik zie nu overal toch weer nieuwe groene scheuten met gaaf groen blad. Heb stille hoop dat de kerria weer terugkomt. Zou leuk zijn! (Ik had alle wortels laten zitten. Alleen alle dode hout boven de grond weggehaald. Dat kon ik zo oppakken.) Ik hou jullie op de hoogte!
zondag 3 juni 2018 - 16:12
leerling

Leerling

Hier op een van de twee plaatsen terug een paar takjes die er ongeschonden uitzien, maar zeker nog geen uitbundige hergroei.
Ik ben in elk geval niet van plan om er andere te kopen. Als de kweker de schimmel kan onderdrukken met producten die niet beschikbaar zijn voor een particulier zegt dat meestal veel over de toxiciteit van die producten. En over de levensvatbaarheid van de planten als die het daarna zonder de producten moeten doen.

Miesschien heeft het beetje vorst dat we hebben gekregen wat geholpen.

De kalmia (vier jaar geleden aangeplant) ziet er momenteel prachtig uit. Ik wanhoopte een beetje, omdat die de vorige jaren maar aan één kant bloem kreeg, maar dit jaar staat heel de struik vol bloempjes.
Het is een herinnering aan mijn vader, dus ik hoop dat die het goed blijft doen.
maandag 4 juni 2018 - 00:24
LadieM

LadieM

Heb vorig jaar ook de takken allemaal afgeknipt en vernietigt.
Wel, ik zie nu overal verse scheuten en ze zien er tot nu toe mooi uit. Dus maar hopen dat er toch nog iets moois van komt...
maandag 4 juni 2018 - 19:47
Dunya

Dunya

Ik denk het niet LadieM. De ziekte zit er in en ze gaan weer bruine vlekken vertonen als ze wat groter worden.
dinsdag 5 juni 2018 - 08:42
Roeli

Roeli

Gewoon afwachten. Weggooien kan altijd nog.
dinsdag 5 juni 2018 - 10:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon