menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Reuzenbalsemien (Impatiens glandulifera)

Ga naar meest recente reactie

Joey1994

Joey1994

Iemand die hier toevallig een stekje of zaadjes heeft?
zou heel dankbaar zijn!

Alvast bedankt!




Joey

zondag 7 mei 2017 - 19:31
sugar

Sugar

En waarom zou je daar zaden of stekjes van willen hebben?
Om nog ergens anders in 't land de natuur verder te verkloten door een invasieve exoot uit te planten? De plant staat op de zwarte lijst en wordt niet meer verkocht, net daarom.
zondag 7 mei 2017 - 22:41
Carib

Carib

Ik vind binnen vijf minuten op internet zowel zaadleveranciers als kwekers die hem verkopen. Doe je best. Maar sugar heeft gelijk. Je doet de natuur er geen plezier mee als je hem laat ontsnappen.
zondag 7 mei 2017 - 23:25
Joey1994

Joey1994

Heb zaadjes besteld! bedankt
maandag 8 mei 2017 - 12:52
sugar

Sugar

Jij gaat dus een plant uitzaaien waar onze overheid al jaren veel geld aan uitgeeft om hem te bestrijden.
maandag 8 mei 2017 - 20:26
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@Joey

Toen ik de eerste keer die bloemenweelde langs de Nete zag, vond ik die ook charmant. De bloemen hebben wat weg van een orchidee en bijen zijn er dol op. Enige nadeel vond ik dat ze stinken naar vaatdoeken die dringend een wasbeurt nodig hebben.

Een werkvakantie bij The National Trust in Wales heeft me wijzer gemaakt.
Ondertussen wonen we zelf op wandelafstand van de Nete en zien we jaar na jaar hoe Impatiens glandulifera niet alleen de oevers maar ook hoe langer hoe meer het hinterland koloniseert.

Misschien vraag je je af waarom dat een probleem is. Bijen zijn er dol op. Bijen hebben het moeilijk. Extra bijenvoer is dus toch meer dan welkom?

Impatiens glandulifera katapulteert zijn zaden tot 7 meter ver weg. Dat is voorlopig vooral langs waterlopen een probleem. De zaden belanden in het water, worden meegevoerd door de stroming en komen een eind verder weer aan land. Het zijn eenjarige planten, die andere planten overwoekeren. Vanaf de late herfst/winter sterft ze af. Er zijn geen plantenwortels meer om het zand van de oevers bij elkaar te houden, wat leidt tot erosie en soms tot overstromingen.

Ik hoor je denken 'maar ik woon niet in de buurt van waterwegen'. Maar de zaden blijven ook gemakkelijk plakken aan schoenen, kleren, autobanden...
En zoals al aangehaald: bijen zijn dol op de bloemen. De bloemen produceren dan ook veel meer nectar dan onze inheemse bloemen. Onze bloemen worden daarom minder of niet bezocht, worden dus minder of niet bevrucht, waardoor die op sommige plaatsen gewoon verdwijnen.

Ook voor de bijen is dit uiteindelijk geen goede zaak. Impatiens glandulifera staat van juli tot september in bloei. Bijen hebben lang daarvoor en liefst ook nog even daarna voedsel nodig. Als Impatiens glandulifera teveel andere nectarplanten onderdrukt heeft, redden de bijen het ook niet.

Vandaar dus dat er veel belasting geld gaat naar de bestrijding van die plant. En dat is niet alleen in België zo.

Hopelijk begrijp je hiermee de reacties van Sugar and Carib. Hopelijk gaan de zaadjes die je besteld hebt alsnog de restafvalzak in.

Als je ons laten weten wat voor planten je zoekt in welk deel van je tuin, dan helpen we je graag verder met het zoeken naar andere mogelijkheden.
dinsdag 9 mei 2017 - 01:54
BOSVROUW

BOSVROUW

Heb ze al 25 jaar in mn grote (bos)tuin! Er is er nog nooit eentje ontsnapt! Zaailingen rooien voor de bloei waar ze niet mogen komen is wel wat werk, maar als ze wat groter zijn, niet moeilijk! Ik hou ze wel degelijk voor de ( wilde) bijen! Woon in een MAIS omgeving. Door de imkers de groene woestijn, genoemd. Dus alle hulp voor de bijtjes is welkom!
De lagere soort vind je hier wel overal, maar weet niet of dit een exoot is!
zondag 14 mei 2017 - 10:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon