menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Echinacea

Ga naar meest recente reactie

Guidoo

Guidoo

Echinacea purpurea Virgin na enkele jaren zonder problemen, vorig jaar enkele planten beduidend kleiner gebleven en amper bloemen. Ik zag vorig jaar alleen schuimbeestjes, die ik zoveel mogelijk van de planten verwijderde. Deze schuimbeestjes zaten op alle planten, niet alleen op de 'achtergebleven' planten. Resultaat nu is wel dat die achtergebleven planten kapot zijn, zie foto.
Iemand een idee welk beestje tuk is op mijn echinacea's? Ik zie op dit moment alleen miljoenpoot. De planten die nog ok zijn, ook daar zie ik dat kern los zit in de grond en vergelijkbaar is met wat op foto te zien is. Alleen zijn daar rondom wel scheuten van nieuwe.

Bloemen & Planten

vrijdag 14 april 2017 - 14:01
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Heeft weinig met beestjes te maken maar meer met de zwakke constitutie van de nieuwe cultivars (zoals 'Virgin') van Echinacea. Beschouw deze nieuwe cultivars als dure eenjarigen en als ze het meer dan 1 jaar goed doen dan is dat mooi meegenomen.

In Duitsland heeft men een paar jaar geleden een 'Staudensichtung' van Echinacea cultivars gehouden. Als ik me het goed herinner dan kreeg geen enkele cultivar 3 sterren, de meeste het predikaat 'entbehrlich'.

Echinea's zijn van oorsprong prairieplanten. Dit soort planten wil in de winter graag wat droger staan. Een deel van de prairie is in de winter met sneeuw bedekt, de planten daaronder staan dus droog. In het voorjaar smelt de sneeuw en de Echinacea beginnen te ontluiken. In de Lage Landen kan het in de winter soms behoorlijk nat zijn en daar houden Echinacea's niet van.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 15 april 2017 - 06:44
Dunya

Dunya

Je maakt me bang. Ik heb er over 2 jaar ook geplant. Gelukkig staan ze op een redelijke droge plaats. Een beetje op een hoogte.
Ik was van plan er nog in de borders te zaaien maar ik zal het maar laten zeker.
zaterdag 15 april 2017 - 09:00
Heike

Heike

Mysterie van mijn 'verdwenen' echinacea's is nu dus opgelost, fijn zo'n heldere uitleg, tuinprins!
zaterdag 15 april 2017 - 12:55
Carib

Tekst aangepast

Carib

Gezaaide echinacea's zijn veel sterker en betrouwbaarder dan de inderdaad niet altijd even langlevende cultivars. Staan hier al jaren betrouwbaar terugkerend op kleigrond. Bovendien zorgen zaairassen zelf weer voor nageslacht door zich licht uit te zaaien, tenminste Pink Parasols en Magnus doen dat hier wel. De kleine Powwow, ook gezaaid, doet dat vreemd genoeg niet. Er is ook een wit zaairas, maar de naam schiet me even niet te binnen. Ook die is langlevend. Overigens staat hier ook een aantal cultivars al jaren in de borders, maar er wil er wel eens eentje wegvallen. En regelmatig verjongen doet ze ook goed.
zaterdag 15 april 2017 - 14:26
Guidoo

Guidoo

Dank voor reacties. Zou jammer zijn mocht ik naar alternatieven moeten zoeken want mooie bloemen de hele zomer en stukje herfst.
zaterdag 15 april 2017 - 20:15
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb een groepje van gezaaide Echinacea's al jaren op een apart plekje staan (dus niet in de border) en die doen het prima. Staan wat hoger en op iets minder vruchtbare grond dan de borders. Ik knip de stengels ook pas in maart terug. De zaden zijn voedsel voor vogels zoals vinken etc.

@ Carib: dat witte zaairas zou 'White Lustre' kunnen zijn.

Bloemen & Planten

zondag 16 april 2017 - 07:17
Dunya

Dunya

Mooie partij Tuinprins. Ik heb er nog niet zoveel omdat ik het eens wilde proberen twee jaar geleden. Ze zouden het namelijk niet goed doen in zware kleigrond. Ik zie er ook geen in de omliggende tuinen. In ieder geval ze komen al uit.
zondag 16 april 2017 - 08:27
connie29

Connie29

Als beginnende tuinder heb ik een vraag over het zaaien en uitplanten van euchinacea's.
Ik heb in het najaar de zaden bij de buurman van de planten gehaald.6 weken geleden in bak met potgrond in mijn kweekkas uitgezaaid. Ze zijn goed opgekomen en nu zeker 8 cm hoog.
Wanneer mag ik ze naar buiten uitplanten. Krijg ik dit jaar dan al bloemen of pas in het tweede jaar?

Bloemen & Planten

dinsdag 18 april 2017 - 10:37
Polplastron

Polplastron

Gezien ze volledig winterhard zijn, had je ze ook gewoon buiten kunnen zaaien.
Deze zijn echter in een kas opgekweekt, dus die moet je wel rustig laten afharden alvorens ze buiten te zetten.
Ik weet niet of ze dit jaar nog bloeien, maar ik vermoed eerder dat het pas volgend jaar gaat zijn. Ik beschouw de zaailingen die ik hier her en der vind eerder als "onkruid" gezien ze meestal op plaatsen staan waar ze niet gewenst zijn.

Groeten,
Pol
dinsdag 18 april 2017 - 10:39
connie29

Connie29

Dank je wel Pol voor je reactie, ik zal ze uitplanten wanneer het beetje warmer is en eerst afharden. Ben benieuwd of ik toch nog bloemen krijg dit jaar! Zijn zo'n mooie bloemen.
Wij hebben hier zandgrond,
Groetjes Connie
dinsdag 18 april 2017 - 10:44
Roeli

Roeli

Ben ik nu de enige die die bloemen niet mooi vind ?
Ik vind ze altijd zo treurig met die afhangende bloemblaadjes.
Sorry, liefhebbers van echinacea's.
dinsdag 18 april 2017 - 11:45
Patrikc

Patrikc

Nee hoor Roeli, je bent niet alleen .

Maar over smaken en kleuren...
dinsdag 18 april 2017 - 11:57
satomi

Satomi

Haal de bloemblaadjes eraf en je houdt een leuke snij'bloem' over
dinsdag 18 april 2017 - 14:41
krissie

Krissie

@ Connie29
Ben je zeker dat dit Echinacea is ?

dinsdag 18 april 2017 - 15:06
Carib

Carib

@Roeli, er zijn genoeg echinacearassen zonder afhangende bloemblaadjes. Er zijn tegenwoordig een aantal erg gevulde rassen met een bol pluimhoofd en daaronder hangende blaadjes. Die vind ik ook een beetje treurig.
@Connie 29: ik vraag me hetzelfde af als Krissie. In de bak zitten zo te zien verschillende zaden door elkaar want niet al het blad is hetzelfde, maar het merendeel van de zaailingen ziet er niet uit als echinacea's. Heel erg veel rassen hebben namelijk een rode gloed en rode stengels bij het uitlopen in het voorjaar. Deze niet en ook het blad is veel ronder dan je zou verwachten bij echinacea's. Die zijn vaak behoorlijk puntig met een veel uitgesprokener bladnerf.
dinsdag 18 april 2017 - 16:39
Carib

Tekst aangepast

Carib

[afbeelding verwijderd niet-https]
Op deze foto van internet zie je wel duidelijke zaailingen van echinacea.
dinsdag 18 april 2017 - 16:43
connie29

Connie29

Ik weet inderdaad niet zeker of het euchinacea is, ik heb zaden van de bloemen van de buurman gepakt, ik dacht dat het euchinacea's waren. Het waren wel twee verschillende soorten zaden. De ene waren pluizig, zoals bij paardebloemen. De andere donker van kleur. Dan wacht ik gewoon af.
dinsdag 18 april 2017 - 19:55
Polplastron

Polplastron

Haha! Ik had niet echt naar de foto gekeken. Die zaailingen op de foto zijn in elk geval GEEN Echinacea! Sorry dat ik dat niet eerder gezien had!
dinsdag 18 april 2017 - 21:00
Dunya

Dunya

Wat zal er nu uitkomen? Rarara
woensdag 19 april 2017 - 08:43
Roeli

Roeli

Dat wordt een grote verrassing
woensdag 19 april 2017 - 10:24
krissie

Krissie

Conny29
Laat uw plantjes eens zien aan de buurman waar je het zaad van hebt ,
die zou het toch moeten herkennen aan het blad .
En er steekt een geschreven kaartje in de bak , wat staat daar dan op ?
woensdag 19 april 2017 - 10:37
Patrikc

Patrikc

Margriet ?
woensdag 19 april 2017 - 11:56
connie29

Connie29

Zijn dit de zaden van de euchinacea's?

Bloemen & Planten

woensdag 19 april 2017 - 19:06
connie29

Connie29

Deze heb ik ook nog verzameld van vorig jaar

Bloemen & Planten

woensdag 19 april 2017 - 19:07
connie29

Connie29

Voor de echte kenners een betere foto van het blad, welke bloem is dit?

Bloemen & Planten

woensdag 19 april 2017 - 19:09
Carib

Carib

Zowel de zaailingen als de bovenste zaden met zaadpluizen lijken op Callistephus chinensis, zomeraster. Echinaceazaden hebben geen pluizen. De onderste zaadbak lijkt voornamelijk kaf, maar ook dat lijkt niet op echinacea.
woensdag 19 april 2017 - 20:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon