menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloemenweide

Ga naar meest recente reactie

Gio_B

Gio_B

Wil hier en daar in de tuin zaadjes planten van 'bloemen weide' maar ik zie verschillende (insecten, bijen, vlinder, ...)

Nu is mijn vraag, kan ik deze door elkaar zaaien of toch beter apart?

Mvg Gio
zondag 19 maart 2017 - 18:40
Polplastron

Polplastron

In principe maakt het voor de meeste insecten niet zo uit welke mengeling je zaait.
Verschillende mengsels kan je gerust door elkaar mengen als je dat wil.
Als je echter heel veel bijen, hommels, vlinders e.d. wil, zaai je beter Phacelia: dat is een groenbemester die heel snel groeit en massa's bloemen maakt. Doordat je dan veel van hetzelfde hebt, zullen de meeste insecten sneller naar je tuin komen dan bij een gemengd zaaisel.

Groeten,

Pol
zondag 19 maart 2017 - 18:48
Gio_B

Gio_B

Bedankt voor de reactie pol!

Maar wil wat meer kleuren dan enkel paars en groen...
Tenzij er varianten zijn???
zondag 19 maart 2017 - 21:47
Polplastron

Polplastron

Nee, er zijn niet meteen veel varianten. Maar waarom zou je bijvoorbeeld niet een pak Phacelia kopen en zelf mengen met een twee- of drietal andere planten; het gaat er in elk geval, naar mijn ervaring en aanvoelen, wat rustiger en aangenamer uitzien dan die mengsels waar echt vanalles in zit.

Goede zaken om mee te zaaien zijn bijvoorbeeld Papaver rhoas (eenjarige, baksteenrode klaproosjes), Escholtzia (in wit, gelig of oranje verkrijgbaar), eventueel wat hogere zonnebloemen en ga zo maar door. In de zaadhandel vind je vast je meug.

Planten als dille kunnen ook mee structuur geven en zijn goede waardplanten voor bepaalde vlinders.

En waarom zou je bijvoorbeeld niet een aantal bol-of knolgewassen aanplanten voor het zaaien zoals bijvoorbeeld lage of net hoge, enkelbloemige dhalia's (voor kleur in de nazomer) of ...

Het is niet zo simpel om een passend advies op maat te geven; vele hangt af van wat jij leuk vindt, wat je precies wil bereiken en hoe de rest van de tuin eruitziet. Ook de bodemsoort en -vochtigheid tellen mee. Overigens zijn zowat alle eenjarigen grote zonliefhebbers dus op een beschaduwde plek is eender welk mengsel onbegonnen werk.

Groeten,

Pol
maandag 20 maart 2017 - 09:24
jdcoster

Jdcoster

Voor mijn bijenakkertje heb ik een mengsel gemaakt van zelf geoogste zaden. Daarin zitten o.a. Phacelia, blauwe lupine, Borago, ganzenbloem, zonnebloem, goudsbloem, papavers, korenbloem, Malva moschata, Iberis umbellata ... enz.
Dit is een foto van verleden jaar. Dit jaar heb ik ook weer vroeg gezaaid en staan de meeste soorten reeds boven om dan op zijn mooist te zijn in juni en juli. Op de foto is de Phacelia reeds uitgebloeid.
Hou er rekening mee dat al deze nectar- en pollen gevende planten een soort natuurlijke wildheid hebben, elkaar in bloei wel opvolgen maar ook verdringen, al eens omvallen ... .
Het zijn geen zaaimengsels voor in mooi afgelijnde perkjes, om tussen borderplanten te gebruiken of op te kleine perceeltjes te gebruiken.
Er zijn ook bijenmengsels te koop in de handel. Googel bijvoorbeeld eens op Tübinger- of Brandenburgermengsel. Die zijn speciaal daarvoor samengesteld geworden.

Bloemen & Planten

maandag 20 maart 2017 - 09:28
jdcoster

Jdcoster

In dat zelfde jaar, een maand eerder, de Phaceliabloei.
Van het jaar er voor waren er nog een paar vroege zaailingen overgebleven van reukerwten en papavers.

Bloemen & Planten

maandag 20 maart 2017 - 09:31
sugar

Sugar

Persoonlijk vind ik een bloemenweide leuker dan een bloemenakker. Dus vaste planten inzaaien en enkele jaren geduld uitoefenen, ieder jaar één keer maaien en alle maaisel verwijderen (na twee weken drogen), zodat de bodem verarmd en de grassen verzwakken.. Om de eerste jaren wat meer kleur te hebben kan je er ook enkele eenjarigen tussen strooien.
Zelf heb ik gekozen om alleen inheemse planten in mijn bloemenweide aan te planten.
maandag 20 maart 2017 - 19:33
Gio_B

Gio_B

Bloemenweide of bloemenakker...

Waar zit het verschil?
maandag 20 maart 2017 - 22:17
jdcoster

Jdcoster

Op een bloemenakker staan vooral eenjarige planten en die moeten ieder jaar opnieuw gezaaid worden. Denk aan de bloemrijke graanakkers van weleer.
In een bloemenweide komen naast grassen vooral meerjarige en vaste planten voor zoals klaversoorten, duizendblad, zuringsoorten, beemdkroon, teunisbloem, boerenwormkruid, margrieten, ...
maandag 20 maart 2017 - 22:46
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Door het verschil in soorten (akkeronkruiden vs weidebloemen) verschilt het beheer ook sterk. Bloemenakker vragen een jaarlijkse bodembewerkng. Bij bloemenweiden, moet je jaarlijks maaien en het maaisel afvoeren.
woensdag 22 maart 2017 - 14:44
Gio_B

Gio_B

Zijn er bloemen die je in schaduwrijke plaatsen kwijt kan?
vrijdag 24 maart 2017 - 13:21
jdcoster

Jdcoster

Weinig. Bij mij staan deze wel graag onder de bomen en struiken: boshyacinten, speenkruid, bosanemoontjes, sneeuwklokjes, gevlekte aaronskelken, gele dovenetel, smeerwortel.
vrijdag 24 maart 2017 - 16:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon