menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Tegeltuinen

Ga naar meest recente reactie

SaraL.

SaraL.

Ik wil graag weten waarom mensen hun tuin vol leggen met tegels

Bloemen & Planten

vrijdag 17 maart 2017 - 16:52
Roeli

Roeli

Dat moet je niet aan een tuinliefhebber vragen maar aan een stratenmaker.
vrijdag 17 maart 2017 - 16:59
c j de k

C j de k

En zelfs dat kunnen ze nog niet netjes houden
vrijdag 17 maart 2017 - 17:06
PeterBo

Tekst aangepast

PeterBo

Misschien te weinig parkeergelegenheid in de straat.
vrijdag 17 maart 2017 - 17:12
LT

LT

Konden waarschijnlijk geen etagewoning krijgen....
vrijdag 17 maart 2017 - 17:36
Polplastron

Polplastron

Redenen kunnen zijn: parkeergelegenheid en de misvatting dat een tuin vol bestrating minder onderhoud vraagt. Met chemische middelen ben je er misschien snel klaar mee, maar ook dan moet je vegen en als je geen chemicaliën (meer) gebruikt of mag gebruiken zit je met een heleboel werk!
vrijdag 17 maart 2017 - 18:02
pplakke

Pplakke

op deze manier valt het tuin verlies nog mee vind ik.
omdat je recht op de parkeer vakken rijd zonder extra weg er naar toe.
ik schat dat die oprit max. 50 vierkante meter is .
en in je voortuin ga je toch niet zitten .


bij halfopen of open huizen met garage los in de tuin.
daar valt het misschien niet zo hard op.
maar daar kunnen de verharde oppervlakte enorm zijn.
via http://www.geopunt.be/kaart kan je luchtfoto's bekijken.
en via de functie tools vierkante meters meten.

mijn buurman heeft een garage in de tuin .
als je die verharding meet oprit zelfs zonder terras en tuinpaadjes van garage naar huis.
kom ik al op 350 m2. en inderdaad daar is niet zoveel werk aan.
een keer spuit hij dat niet te vroeg op het jaar en verder is daar geen onderhoud aan.
moest het gif verboden worden dan zou dit een ramp worden.
maar zo als recent bekend is het nogmaals niet kankerverwekkend bevonden .


zaterdag 18 maart 2017 - 05:25
Tuinprins

Tuinprins

Feit is dat veel mensen totaal niets om tuinieren geven en werken in de tuin als een soort corvee beschouwen. Vooral onkruid wieden staat hoog op het lijstje van 'verschrikkelijke tuinkarweitjes' . Dus plaveit men de tuin maar met stenen zodat ze het (foutieve) idee hebben dat ze niet hoeven te wieden. Het rare vind ik wel dat mannen (ja, het zijn vaak mannen!) het vaak niet als corvee beschouwen om de stenen met een hoge druk reiniger schoon te spuiten ...

Parkeergelegenheid kan natuurlijk een rol spelen om de tuin te bestraten maar ik zie in NL al jaren de verstening oprukken, ook op plekken men de auto prima voor of bij het huis kan parkeren. Gelukkig zijn er nog steeds mensen die hun tuin groen willen houden. Op bovenstaande foto hebben de buren nog steeds levende planten in de tuin en dat ziet er toch een stuk attractiever uit dan die dode stenen.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 18 maart 2017 - 06:58
Polplastron

Polplastron

Ik zag vorig jaar op BBC Gardeners World een mooie uitzending over voortuinen. In een bepaalde straat waren de buren samen overeengekomen om de voortuinen mooi te maken en elkaar te helpen en te inspireren. De straat werd er fantastisch mooi door en het gevoel van samenhorigheid was groot.

Zelf heb ik ook twee parkeerplaatsen vooraan, maar met voldoende ruimte voor beplanting waarbij ik ook hier weer werk met rozen en geurende planten. Ik geniet eigenlijk enkel van dit stuk tuin als ik thuiskom van mijn werk en als ik er natuurlijk in aan het werken ben, maar het doet me toch altijd deugd als mensen me op zo'n momenten aanspreken om te vertellen dat ze het zo mooi vinden. Ik hoop dat mijn voortuin mee de wereld een beetje mooier mag maken al is het maar door voorbijgangers vijf seconden lang een glimlach op de lippen te toveren.

Het zou mooi zijn als gemeenten een soort "wedstrijd" zouden doen voor de mooiste voortuin; dit zou mensen misschien aanmoedigen om hun best te doen. Ik zie in Vlaanderen weinig mooie voortuinen waarschijnlijk omdat er gewoon te weinig inspiratie en motivatie is. Een oproep dus aan onze gemeentebesturen! (Of misschien moeten we wat tuinclubs oprichten en dit zelf ter hand nemen?)

Grts,
Pol
zondag 19 maart 2017 - 11:36
krissie

Krissie

@ Pol ,
het organiseren van zo een wedstrijd doet onze gemeente al zeker een 20 jaar .
Je kan meedoen in een bepaalde categorie .
Er wordt een onderscheid gemaakt in ......

Kleine voortuin ( van een rijhuis )
Grotere tuin van een open bebouwing ( tuin te zien van op de straatkant )
Gevelversiering ( gesloten bebouwing zonder voortuin zoals in de dorpskern )
Ook voor de winkeliers en handelszaken is er een aparte categorie .
In elke categorie krijgen de eerste 3 een waardevolle prijs , onder de andere deelnemers
worden er namen getrokken voor een troostprijs .
Begin Mei krijgt iedere deelnemer ( die op voorhand is ingeschreven ) een 10 liter zak potgrond en een set van 10 perkplantjes .

De leden van een fotoclub van de gemeente gaan bij elke deelnemer foto's nemen waar dan de winnaars uit elke categorie uit worden gekozen .
Bij de prijsuitreiking krijgt elke deelnemer een deelname certificaat met de foto erop van hetgene waar hij zich heeft voor ingeschreven .
zondag 19 maart 2017 - 16:18
Smurffie

Smurffie

Dit is inderdaad erg saai...maar wat je tegenwoordig veel ziet (hier op de veluwe in ieder geval) zijn strakke tuinen met grijze stenen, rechte borders (al dan niet verhoogd) met blauwe grassen, lavendel en Annabellen. Planten die het hier goed doen en relatief makkelijk in onderhoud zijn. Verzorgde tuin, maar zo fantasieloos.

Dit jaar willen wij ook de voortuin gaan aanpakken en ik moet nog een plan bedenken, maar ik hoop dat er toch wel iets anders uit komt dan bovenstaande taferelen Al moet ik zeggen dat het niet meevalt om iets te ontwerpen. En in hoeverre moet ik rekening houden met de rest van het straatbeeld? Een beetje mediteraanse look valt waarschijnlijk al uit de toon
zondag 19 maart 2017 - 17:19
sugar

Sugar

Die tuinen met stenen, dat noemen we "kattebak-tuinen". Volgens mij een ramp om te onderhouden en spuuglelijk.
Bloementuinen worden steeds zeldzamer. Tijdens de tuindagen was er een tuinarchitecte op bezoek die aangaf dat mensen alleen maar verharding, grassen en Hydrangea in hun tuin willen
zondag 19 maart 2017 - 18:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon