menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Clematis begeleiden

Ga naar meest recente reactie

Floris35

Tekst aangepast

Floris35

Hallo Allemaal,

Zoals bij sommige wellicht bekend,ben ik in het bezit van 4 clematis soorten.
Die zijn in december geplant in grote bloembakken en schieten nu allemaal vrolijk uit.
Clematis moet je begeleiden,nu heb ik met afstandhouders tussen tuinhek/schutting en gaas mogelijkheid gecreëerd om de clematissen te begeleiden.
Rest me wel de vraag hoe kan ik de takken het best begeleiden langs het gaas zonder de takken te "slopen"
Ik weet dat je planten klemmetjes hebt,van die kunst stof dingen die bv de stam van je orchidee langs de stok houden,maar ik geloof niet dat dat werkt voor de nu dunne iele takken die de clematissen vormen.
Kan ik deze bv met vuilniszak binders tegen t gaas aan brengen zodat de takken houvast kunnen krijgen ?
Of kan ik t best wat anders gebruiken ?
donderdag 16 maart 2017 - 17:52
hanninkj

Hanninkj

Gebruik plastic draad die bij tuincentra verkrijgbaar is. De takken van Clematissen kunnen echt wel tegen een stootje. Je kunt zelfs dikker touw gebruiken maar niet strak aanbinden!

Ton
donderdag 16 maart 2017 - 21:10
Floris35

Floris35

Bedankt voor de info.
Dan ga ik dit weekend is even op visite bij het tuincentrum
vrijdag 17 maart 2017 - 16:14
Floris35

Tekst aangepast

Floris35

De 1ste takjes zijn ondertussen met plastic draad langs het gaas gespannen,de clematis montana Rubens zit al vol met knoppen op het stukje wat langs het stokje richting het gaas is geplaatst,maar erg hard groeien doen ze nog geen van alle niet.
Ik had gezien de bloeitijden van de hier aanwezige clematissen eigenlijk verwacht dat nu ze beginnen te groeien,ze wel als een raket een hele bos takjes zouden creëren die met licht snelheid met de dag langer zouden worden.
Dat is echter niet het geval,is dat normaal voor nieuw gekochte en "net geplante" clematis ??
zondag 26 maart 2017 - 16:32
hanninkj

Hanninkj

Geduld is een schone zaak. Het belangrijkste is dat je knoppen hebt!
Laat de planten niet verdrogen nu het warmer wordt.

Ton
zondag 26 maart 2017 - 20:37
Floris35

Floris35

Terugsnoeien tot aan de 2e knoop/oog is voor dit jaar nog niet aan de orde dus als ik het goed begrijp ?
Water geven doe ik met warmer weer elke dag wel met de tuinsproeier,niet overdreven veel maar genoeg om uitdrogen te voorkomen.
Hierbij moet ik zeggen dat de boomschors als toplaag wel helpt om de planten niet te laten uitdrogen
maandag 27 maart 2017 - 16:41
hanninkj

Hanninkj

Bij de montana want die kun je best eerst laten bloeien. Alleen bij de grootbloemigen doe je dat.

Ton
maandag 27 maart 2017 - 21:07
Floris35

Floris35

Laat de plant groeien en als er een tweede knoop(knoop is plaats waar twee blaadjes tegenover elkaar staan) is dan terugknippen, dit kan al in maart zijn. Dan heb je al vrij snel weer nieuwe groei en dan herhaal je dit. Deze informatie kan ook belangrijk zijn voor anderen. Bij mijn lezingen merk ik meestal dat veel mensen geen benul hebben wanneer en hoe ze Clematissen moeten snoeien. Ik heb ook een site: http://hanninkton.nl

Ik heb dit stukje tekst even enkel gecopyeerd hier,zodat ik een handleiding verkrijg over hoe om te gaan met de clematis planten.
Zoals jezelf ook al zei,dit kan ook voor anderen een handleiding zijn.

Ik ga de grootbloemige hier (3 van de 4) wellicht komend weekend dan maar snoeien,want t begint nu echt groei stuipen te krijgen met zelfs nieuwe "takken" die door de oppervlakte van de potgrond komen
dinsdag 28 maart 2017 - 20:03
Floris35

Tekst aangepast

Floris35

Even controleren

Alle clematis soorten hebben nu wel de groei stuipen echt gekregen.
Is het dan (nog altijd) wijs om komend weekend ze allemaal al terug te snoeien,gezien dit de 1ste groei is sinds ik ze een paar maanden terug gekocht en geplant heb ?
Doe ik dat voor elke tak die ik tegenkom die uit de grond verschijnt ?
(met uitzondering van de montana natuurlijk)
Of is dat gezien de op gegeven warme dagen voor komend weekend niet slim ?
(verdroging of zo ? )
Alvast bedankt voor de info

Mocht een foto nodig zijn van de 3 clematissen,dan hoor ik het wel,dan maak ik die komend weekend even
vrijdag 7 april 2017 - 16:39
Floris35

Tekst aangepast

Floris35

Op de montana Rubens na,zijn alle 3 de andere clematissen gesnoeid tot aan de 2e knoop.
Is er nu de noodzaak om de planten te bemesten ?
Of zit er nog genoeg voedings stof in de paar maanden oude potgrond ?
Is er trouwens "speciale" mest stof die beter werkt voor clematis planten,of is elke "normale" mest stof die je in de winkel kan krijgen goed ?
Alvast bedankt voor de info

Hierbij nog een plaatje van de montana Rubens

Bloemen & Planten

zondag 9 april 2017 - 12:04
hanninkj

Hanninkj

Ik geef mijn planten in de pot bij elke gietbeurt meststof 15:11:29, opgelost in water.
Ca. 1 kg op 1000 liter en dit geeft 1,0 Ec.
Een Clematis heeft veel water en mest nodig anders doet hij het niet.
Potgrond van een paar maanden heeft bijna geen voeding meer als je dat zou meten.

Ton
maandag 10 april 2017 - 21:10
Floris35

Tekst aangepast

Floris35

Bedankt voor de tip Ton,
Heb je ook merken/voorbeelden van leveranciers die die mest stof zo met die verhoudingen verkopen ?
Net 2 tuincentra gebeld maar beide zeggen dit met die verhoudingen niet te hebben.
dinsdag 11 april 2017 - 15:56
hanninkj

Hanninkj

Het hoeft niet precies dezelfde te zijn maar wel in zo'n verhouding. Laatste getal het hoogste, eerste ongeveer de helft en middelste ongeveer 1/3. Ik heb professionele merken die je niet als liefhebber kunt kopen.

Ton
dinsdag 11 april 2017 - 19:01
Carib

Carib

Voor een montana is dat wel een heel kleine pot. En door de vorm zullen de wortels er als ze gegroeid zijn nooit meer uit gaan. Zitten er wel gaten onderin? Bovendien houdt een clematis van een koele voet en in de zon zal dit metaal gloeiendheet worden.
dinsdag 11 april 2017 - 21:53
Floris35

Floris35

Hoi Carib,

Het is een ouderwetse melkbus,van boven wat smal maar naar onder toe een stuk breder.
Er zitten gaten onderin,ik heb m al meer gebruikt als planten bak.
Hij zal niet snel warm worden,omdat deze eigenlijk de hele dag in de schaduw staat
Ofwel geen direct zonlicht op de melkbus.
woensdag 12 april 2017 - 16:29
Carib

Carib

Blijft naar mijn mening toch veel te klein voor een montana. Ik heb er ooit een gehad die een heel schuurtje bedekte binnen een paar jaar en vervolgens 10 meter hoog in een boom klom. Polsdikke takken in een paar jaar tijd. Je kunt je wel voorstellen wat voor een wortelgestel daar bij hoort.
woensdag 12 april 2017 - 19:41
hanninkj

Hanninkj

Bovendien houdt een clematis van een koele voet en in de zon zal dit metaal gloeiend heet worden. Hoezo? Mij Clematissen waarmee ik kruis en mijn kruisingen(ca. 1500) staan in een kas waar het zomers 40-50 graden wordt dus ook de voeten en er gebeurt niets want ze krijgen voldoende water en mest.
De montana kan echt wel een aantal jaren in deze melkbus staan want de montana heeft niet zo'n groot wortelgestel. Voor mijn kruisingswerk heb ik zo een montana jaren in een pot van 10 liter gehouden zonder problemen maar altijd wel fors teruggesnoeid.
woensdag 12 april 2017 - 21:05
Floris35

Floris35

Aangezien ik geen andere mest stof kon vinden,leek dit me de best verkrijgbare.
https://www.warentuin.nl/ecostyle-meststof-klimplanten-1-kg/
Hopelijk werkt dit.
De beschrijving zegt 2x per jaar 50 gr per plant te geven,is dat genoeg ? of zou ik die korreltjes op frequentere basis moeten gaan geven ?
zondag 16 april 2017 - 22:17
hanninkj

Hanninkj

Wat is de samenstelling? Op de site zie ik geen samenstelling, zit er veel stikstof of kali of fosfor in?Je gooit toch niet iets bij de planten waarvan je niet weet wat erin zit ofwel?

Ton
dinsdag 18 april 2017 - 17:11
Floris35

Floris35

Had beter dit linkje mee kunnen sturen:
http://www.ecostyle.nl/tuin/producten/klimplanten-az
Daar staat inde beschrijving wel de verhouding bij namelijk:

Meststof specifiek voor klimplanten.

Dosering
15 gram meststof = 1 eetlepel
Doseer bij aanplant 50 gram per plant
Voor volgroeide aanplant 100 gram per plant

Meststof
NPK 6-6-8
woensdag 19 april 2017 - 15:59
Floris35

Floris35

Zijn de getallen van deze mest stof te laag of is het puur de verhouding die telt ?
Want ik zie zowiezo amper mest stoffen met hoge/dubbele cijfers/getallen,wat zegt het trouwens over een mest stof als deze niet in de dubbele cijfers zit,is dat dan een indicatie dat er weinig van de gewenste stoffen in het product zit waardoor je de mest stof vaker moet toedienen ?
maandag 24 april 2017 - 17:22
Smurffie

Smurffie

Complimenten voor iedereen die het voor elkaar krijgt om een clematis te houden. Ik heb er 3 gehad en ze hebben het geen van allen gered... Al moet ik zeggen dat ik tegenwoordig veel meer aandacht besteedt aan m'n planten omdat ik het steeds leuker begin te vinden :P
Nu heb ik 3 wisterias en ze houden het aardig vol moet ik zeggen al moet ik de komende dagen nog zien of ze herstellen van de afgelopen nachtvorst. Zo niet..dan ga ik toch weer een poging wagen met een clematis

Succes ermee in ieder geval Floris35!
maandag 24 april 2017 - 21:51
Floris35

Floris35

Hoi Smurffie,

Zoals gezegd dit is mijn 1ste poging ermee en ondanks dat ik nog het e.e.a. heb uit te vinden zoals bv die verhoudingen van die mest stof,ze leven nog steeds en de montana is (ondanks op kleine schaal) toch gaan bloeien.
Das een erg mooi gezicht vind ik
Erg hard uitschieten qua takken doen ze nog steeds niet,dus heb geen idee of ik daar dit jaar bij de andere 3 soorten iets van bloemen zal zien.
We wachten t af,en als t mij lukt,dan moet ook jij dit kunnen laten slagen met clematis planten
dinsdag 25 april 2017 - 16:29
Jonathan1989

Jonathan1989

Ik heb ook 4 soorten clematis staan aan een houten beschutting met een stukje gaas ervoor.

Nu heb ik gemerkt dat je die zelf niet te veel moet begeleiden. Even een takje rond een stuk van de gaas draaien en nadien doet die zelf al het werk verder.

Zoals je kan zien op de foto knoopt de clematis zich zelf rond allerlei objecten zonder toedoen van de mens.

Bloemen & Planten

woensdag 26 april 2017 - 12:00
Smurffie

Smurffie

Het ziet er een beetje uit als een klimmende winde zoals die er omheen draait. Die groeit alleen een stuk sneller dus moet je voornamelijk terug leiden als je niet zoveel ruimte heb
Maar fijn dat ze geleidelijk aan wat hogere temperaturen aangeven! Zondag eens wat zomerbollen poten (hopelijk niet te laat) Ik heb zojuist de dode uitlopers van de wisteria's verwijderd, we houden hoop dat ze zich nog herstellen
donderdag 27 april 2017 - 16:27
Floris35

Floris35

ze wel en zeker nu er meer "stammen"uit
ik probeer ze uit te laten waaieren als het ware anders groeien ze allemaal rechtdoor naar boven.
Om dit te voorkomen dus die begeleiding,eenmaal de goede richting in gestuurd doe ik er ook weinig meer aan
donderdag 27 april 2017 - 18:56
Floris35

Floris35

Alle clematissen bloeien nu,de warsawa nike is echter een aparte,die heeft 2 kleuren bloemen.
1 stam met de "correcte" donker paarse en 1 met roze bloemen
Hoe dat kan weet ik niet en ook geen idee of dit wel dezelfde clematis is,ik heb maar 1 potje met takjes geplant afgelopen december in die bak en dit is t resultaat,wie me kan zeggen hoe t kan en wat nu,die mag t zeggen.

Ik heb echter een vervelend probleem,alle clematissen hebben goed last rondom de bloemen en op de stengels van luis
De mieren vinden t prachtig,maar ik wil er vanaf,hoe doe ik dat het beste ?
Water met zeepsop erin en dan erover spuiten/sprayen ??
Of help ik dan de planten om zeep ?

Alvast bedankt voor de info
zaterdag 1 juli 2017 - 09:56
Smurffie

Tekst aangepast

Smurffie

Volgens m'n schoonmoeder kan het heel prima met groene zeep. Oplossen in water en sprayen maar. Ik heb een struikroosje staan die ook luis heeft en ik ga het van de week proberen
zondag 2 juli 2017 - 11:59
Floris35

Floris35

Zo we zijn weer een "jaar" verder.
Hier staan de 4 clematissen nog steeds en hebben alweer uitlopers/knoppen op t oude hout.
Is het nu dan nog handig/verstandig om deze terug te snoeien tot pak m beet 30 cm boven de grond ??
Of is t beter ze allemaal 1st te laten gaan,en na de 1ste bloei alle 4 een terugwiek beurt te geven ?
De knoppen zitten enkel op de uiteinde's vanaf pak m beet 3kwart van de plant naar boven,beneden gebeurt er weinig.
Ook geen nieuwe scheuten uit de grond.
Zal in elk geval de planten van de week wat mest stof geven,om ze opweg te helpen/wat bij te voeren
Alle info is welkom,ik wil wederom proberen er een fraai/mooier bloemen corso van te maken tegen de schutting dit jaar.
zaterdag 10 maart 2018 - 18:43
hanninkj

Hanninkj

Wat wil je? Meteen bloemen of later een mooie plant?
Als je een mooie volle plant wilt dan moet je alle takken terugsnoeien, jonge takken op tweede oog en oudere takken derde oog. Als je bloemen wilt hebben dan hoef je niets te doen.

Ton
zondag 11 maart 2018 - 19:00
Floris35

Floris35

Dat is duidelijk,van de week dus maar de snoeischaar uit t vet halen.
Ik wil proberen de schutting bedekt te krijgen met een bloemen deken,dus dan is snoeien de optie om voor te gaan.
Ik neem aan dat zodra de 1ste bloei gedaan is,nog een keer snoeien de zaak wellicht verleid tot nog betere groei en bloei ?
maandag 12 maart 2018 - 12:36
hanninkj

Hanninkj

Beter is nog om de plant zeker twee keer terug te snoeien zonder te laten bloeien.

Ton
maandag 12 maart 2018 - 16:45
Floris35

Floris35

2x terug snoeien ?
2x helemaal laten opklimmen tot bovenaan het hek en dan weer terug knippen.
Zovaak en snel groeit die clematis toch niet in een voorjaar/zomer,en al red je dat wel,dan heb ik dit jaar dus geen enkele bloem op geen van de 4 soorten.
Ik neem aan dat je dit toch niet elk voorjaar zo rigoreus "moet" doen,of juist wel ?

dinsdag 13 maart 2018 - 11:47
hanninkj

Hanninkj

Als je een Clematis voldoende water en mest geeft dan heb je na 6-8 weken al weer bloei. De Clematissen die ik voor mijn kruisingen en de geselecteerden laat ik zeker 2x-3x bloeien in 1 jaar om te kijken of ze stabiel zijn.
Je moet het eerste jaar zo fors terugknippen om veel takken te krijgen. Het is aan de liefhebber of hij bloei wil hebben de eerste twee jaar of dat je de aanzet maakt voor een goed vertakte plant. Het is maar waar je van houdt.

Ton
dinsdag 13 maart 2018 - 18:24
Floris35

Tekst aangepast

Floris35

Ben blij met zulke duidelijke uitleg,dat scheelt veel voor iemand die iets nieuws wil laten slagen,dank je wel.
Is het verstandig om vlak voor de komende vorst nog de snoeischaar erin te zetten ?
Of kan de plant daar tegen met redelijk verse knipwonden ?

Ik heb trouwens denk ik een betere mest stof gevonden voor de planten,namelijk pokon gazon en tuinmest,dat heeft een N-P-K van 12-10-18.
Nu ben ik alleen benieuwd of dat die korrels ook een beetje willen oplossen in een gieter van 10 liter.
Als ik je berekening aanhoud dan kom ik uit op 10 gr korrels op 10 liter water,klopt dat ?
1x per week een gieter (met opgeloste mest stof)per plant is dat teveel,of juist te weinig ?
dinsdag 13 maart 2018 - 20:54
Floris35

Floris35

Niemand enig idee ?
woensdag 21 maart 2018 - 12:28
hanninkj

Hanninkj

Dit is geen echte wateroplosbare meststof. Gooi deze korrels erbij en niet proberen op te lossen want dan weet je niet wat je krijgt.

Ton
woensdag 21 maart 2018 - 19:49
renate67

Renate67

Bedankt over de duidelijke uitleg van snoeien voor een vollere clamatis,
Kan dat ook nog met een oudere clematis die steeds maar2 takken heeft?
vrijdag 23 maart 2018 - 03:20
Floris35

Floris35

Ik denk het haast van wel,dit veelvuldig terug knippen "dwingt" de plant om via nieuwe stengels/takken toch te groeien.
Maar net als ik zal je de plant dan wel goed moeten bijmesten,anders dan raakt de plant teveel kracht kwijt zonder gevoed te worden voor aanvulling.

Wil je het helemaal zeker weten wacht dan even af tot Ton terug heeft gereageerd,dat is de expert wat het deze planten aangaat.
Mocht het eventueel niet gaan kan je altijd nog besluiten,je huidige exemplaar bezoek te geven van een jonge plant die je dan wel snoeit zoals ik nu op aanraden heb gedaan

Regelmatig "bijvoeren"is echter wel van belang bij deze hongerige plant,dat heb ik al gemerkt.
zaterdag 24 maart 2018 - 17:48
hanninkj

Hanninkj

Met een oudere Clematis is dit soms moeilijk. Bij een montana-achtige soms niet mogelijk.
Als je het doet dan eerst 1 tak op het derde oog terugknippen en wanneer deze weer uitloopt dan de tweede tak. Wel voldoende water en mest geven!

Ton
zaterdag 24 maart 2018 - 18:51
Floris35

Floris35

Goed ,hier is de conclusie dat geen van de clematissen de laatste snoei beurt hebben overleefd.
De paar nieuwe knoppen die gevormd werden zijn dood geworden en er is geen groei of groen meer in te bekennen.
Ik twijfel op het moment dan ook sterk,of dat ik het nogmaals ga proberen met deze plant.
maandag 23 april 2018 - 15:23
hanninkj

Hanninkj

Het lijkt erop dat de knoppen door droogte zijn gestorven. Snoeien kan bijna nooit de reden zijn dat een plant doodgaat.

Ton
maandag 23 april 2018 - 21:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon