menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Rode lampepoetser

Ga naar meest recente reactie

adelaar

Adelaar

Heb verleden jaar in mei rode rode lampepoetser in pot gekocht, na de bloei tijdens de winter in garage gezet maar nu pas gesnoeid tot op het oude hout, moest dit helaas direct na de bloei al gedaan hebben..

Komt deze plant nog goed en wat kan hierbij helpen?

Adelaar.
dinsdag 28 februari 2017 - 19:19
lilyboskat5

Lilyboskat5

Ik heb mijn Lampenpoetser (Pennisetum), in volle grond, nu ook pas terug geknipt.
Vorig jaar heb ik het nog wel later gedaan, en hij is dit jaar heel mooi geworden met veel pluimen.

Hoezo moet dit na de bloei al?
Het is juist mooi en voor bescherming van de binnenkant van de pol dat je hem pas in het voorjaar terug knipt.

Dus ik denk dat het zeker goed komt, nu je het nu pas gedaan hebt.
dinsdag 28 februari 2017 - 19:28
Roeli

Roeli

Ik denk dat Adelaar de callistamon bedoelt.
Als het model nog mooi is, hoef je hem niet persé te snoeien.
dinsdag 28 februari 2017 - 20:06
lilyboskat5

Lilyboskat5

Je zult gelijk hebben, Roeli.
Ik vond het ook al raar.
Vandaar dat ik er voor de zekerheid ook maar Pennisetum bij gezet had.
dinsdag 28 februari 2017 - 20:32
WiPe

WiPe

Er bestaat ook een Pennisetum rubrum, rood lampepoetser. Matig winterhard in volle grond, ook als potplant te gebruiken en in de winter binnen zetten. Na de winter afknippen en terug buiten zetten.
Als je die afknipt voor je die koel overwintert, gaat die minder water verdampen en gaat de kluit dus minder snel uitdrogen. Maar verder is het geen probleem om dat nu pas te doen.
dinsdag 28 februari 2017 - 23:16
Roeli

Roeli

Dat had Lilyboskat ook al geschreven, WiPe.
Maar 2x is beter dan geen keer, hè.
woensdag 1 maart 2017 - 07:46
Tuinprins

Tuinprins

Maar WiPe had het over Pennisetum rubrum en niet over Pennisetum alopecuroides. En dat zijn twee totaal verschillende soorten!

De vragensteller heeft het over "terugsnoeien tot op het oude hout". Dat vind ik niet zo passen bij het lampenpoetsersgras.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 1 maart 2017 - 08:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon