menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimroos Lady of the lake staat er :D Hoe beschermen tegen de winter?

Ga naar meest recente reactie

Greenchitect

Greenchitect

Ondertussen dankzij het forum dus mijn klimroos gehaald die perfect voldeed aan mijn requirements ^^
Ik heb hem nu gepland maar overmorgen begint de vrieskou, dan gaat het snachts en overdag vriezen.
Ik heb een hoop grond over het oculatie punt gedaan, hooi errond en een hek errond. Maar ik vroeg me af of ik ook doeken (of andere lucht doorlatend materiaal) kan gebruiken over het hek zodat ik geen sneeuw op mijn klimplant krijg? Of mag dit? Wat kan ik nog meer doen om mijn klimplant de winter door te krijgen?

Alvast bedankt!

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 12 januari 2017 - 20:53
Marei

Marei

De beste isolatie die je maar kunt wensen is SNEEUW!
donderdag 12 januari 2017 - 21:13
minouke

Minouke

Sneeuw is isolerend dus dat kan geen kwaad.
Als je roos ook buiten stond op de kwekerij/tuincentrum heeft die geen extra bescherming nodig alleen als ze uit de serre kwam.
Best is om de roos zo te planten dat de oculatieknop tenminste 5cm onder de grondopp. zit.
vrijdag 13 januari 2017 - 06:26
Polplastron

Polplastron

Waarom zou je deze roos zo willen beschermen? De meeste rozen die je hier in de Benelux kan kopen zijn perfect winterhard.

Je occulatiepunt kan je overigens best een beetje onder de grond planten (tenzij je erg dichte kleigrond hebt, dan zou dat naar het schijnt minder interessant zijn).

Ik vrees dat je met al je goedbedoelde voorzorgsmaatregelen meer kwaad dan goed doet en heel wat schimmels mee in de hand werkt.
vrijdag 13 januari 2017 - 08:48
Greenchitect

Greenchitect

@ Polplastron, dit is niet zomaar een roos. Veel van de eigenschappen zijn niet eens heel erg bekent in de praktijk omdat de roos pas gekweekt is sinds 2014. Liever iets teveel bescherming dan te weinig (tenminste tot ik de eigenschappen beter leer kennen)

Schimmels komen pas als er niet genoeg wind is. Hooi geeft nog altijd genoeg lucht circulatie (afgezien van het feit dat heel erg veel mensen op deze manier planten beschermen of nog extremer zelfs.)

Zoals het ernaar uitziet, heb ik alles gedaan wat ik kon doen, nu maar afwachten ^^ Zo spannend!

vrijdag 13 januari 2017 - 09:39
Patrikc

Patrikc

Greenchitect,

die Lady of the Lake is dan misschien maar pas op de markt, bij David Austin zijn ze die roos al minstens een tiental jaren aan het onderzoeken, en je mag er zeker van zijn, winterhard zal ze wel zijn. Tenminste als je ze plant zoals het hoort en zoals hierboven reeds is uitgelegd.

Ik sluit me dus absoluut aan bij Pol zijn laatste opmerking.

En deze is toch mooi:
Denk dan maar dat bittere winters
En dikke lagen sneeuw
Nog nooit hebben verhindert
Dat de roos hen overleeft.
(Ann Christy)
vrijdag 13 januari 2017 - 14:33
Greenchitect

Greenchitect

@Patrikc, dank je wel voor de reactie, ik ben al iets meer gerust. Maar zelfs op de site van David Austin staat niets vermeld over de winterhardheid.

"winterhard zal ze wel zijn", is een aanname, natuurlijk hoop ik dit ook.
Ik kan wel aannemen dat een rambler winterhard is maar ja dit verschilt toch weer per soort.

Maargoed, de komende dagen gaat het veel regenen met sneeuw en vrieskou. Ik hoop op het beste.
vrijdag 13 januari 2017 - 21:59
Polplastron

Polplastron

Schimmels komen pas als er niet genoeg wind is. Hooi geeft nog altijd genoeg lucht circulatie (afgezien van het feit dat heel erg veel mensen op deze manier planten beschermen of nog extremer zelfs.)


Laat na de winter eens weten hoe het gelopen is.
vrijdag 13 januari 2017 - 22:20
Greenchitect

Greenchitect

Zal ik zeker doen! ^^
zaterdag 14 januari 2017 - 10:11
sugar

Sugar

Winterbescherming is bij mij voor alle planten sowieso iets tijdelijks. Alleen de Artisjok wordt hier al jaren heel de winter door afgedekt (met succes, die plant staat er nu 5 jaar). Ook de nog jonge Edgeworthia krijgt een semi-permanente bescherming

Bij alle andere vorstgevoelige planten grijp ik in in functie van de weerberichten. Vandaag zullen een hele boel planten dus een winterdek van hooi of een bescherming met vliesdoek krijgen, maar volgend week-end haal ik die terug weg als de ergste koude verdwenen is.
zondag 15 januari 2017 - 10:35
sjackheijbo16

Sjackheijbo16

ik doe het zelfde als sugar hooi vliesdoek en fijn gehakte bladeren en als het mogelijk is haal ik het er weer zo snel mogelijk eraf ;alleen bij de bananenboom in volle grond laat ik het er zo lang mogelijk rond zitten
maandag 16 januari 2017 - 10:56
Greenchitect

Greenchitect

Het vriest nu bijna altijd, behalve vandaag 4 uur en more 5 uurtjes niet. Is dit voldoende tijd om water te geven voordat het weer gaat vriezen? Want ik weet dat je niet mag water geven als het vriest.
donderdag 19 januari 2017 - 12:15
sugar

Sugar

Waarom zou je die planten nu water geven. Er is de voorbije weken veel neerslag gevallen, de grond is doornat en bij deze koude verdampen planten sowieso amper water.
Vaak is koude niet de oorzaak van gebrek aan winterhardheid, wel de nattigheid. Die planten nu nog extra water geven vergroot de kans dat de planten de winter niet overleven
donderdag 19 januari 2017 - 21:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon