menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sedum toppen

Ga naar meest recente reactie

abutilon

Tekst aangepast

Abutilon

Om te vermijden dat sedum te hoog wordt en in de herfst uit elkaar valt ,vernam ik dat de plant mag getopt worden.
Mijn vraag:wanneer doet men dat best en klopt het dat dit zelfs tweemaal mag gebeuren?Zelf heb ik drie perken,één met oudere en twee met planten van vorige lente.Hoe zou ik ze op gelijke hoogte kunnen krijgen?De oudere tweemaal en de jongere éénmaal toppen?Zie foto.


[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 29 april 2007 - 01:35
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

vooral met de hoge Sedums , best kort knippen vôôr 21 juni

maar het zijn vooral oudere struiken die open vallen, die moet je op tijd splitsen
zondag 29 april 2007 - 01:58
Esem

Esem

En ik zie ook twee verschillende sedum's.
Op de voorgrond sedum spectabile en op de achtergrond sedum herftfreud.
Dus moeilijk om deze op de zelfde hoogte te krijgen,omdat beide planten verschillen in hoogte
Gr Esem,
zondag 29 april 2007 - 05:23
abutilon

Abutilon

Hallo Esem,


Het zijn echter dezelfde sedum's.Deze op de achtergrond zijn oudere planten ,bloeiden eerst en verkleurden ook vroeger.Op de voorgrond zijn het jonge planten van vorige lente die ook later bloeiden en ook later hetzelfde verkleurden als deze op de achtergrond.
Momenteel zijn de planten in de drie perken op gelijke hoogte doch deze op de achtergrond hebben meer vertakkingen en zijn kleiner van blad.
Kan ik door éénmaal of twee keer toppen eenzelfde hoogte bereiken?En welke zou dan best twee keer getopt worden?
Mgv
Abutilon
zondag 29 april 2007 - 05:45
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

ik snap toch ook niet dat het dezelfde zijn, op hetzelfde moment genomen en zo verschillend van blad en bloemkleur
zou ook gedacht hebben dat het verschillende soorten zijn

maar ik denk dat je ze ooit maar gelijk zult kunnen krijgen door te scheuren in +- gelijke delen

maar je kunt natuurlijk alleen de kortste toppen (bloemknop uit) en de hoogste helemaal af doen tot op de grond, vermoed ik toch
zondag 29 april 2007 - 06:07
abutilon

Abutilon

Nigella,

En toch zijn het alle sedum matrona.De oudere struiken bloeiden vroeger dan de pas geplante voorste twee perken.Na verkleuring waren de voorste identiek aan de achterste.Het feit dat het achterste perk meer zon krijgt kon ook meespelen.
Uw raad om te scheuren zal ik zeker opvolgen alsook de wijze van toppen.
Groetjes
Abutilon
zondag 29 april 2007 - 15:55
Nigella

Nigella

Nigella,

En toch zijn het alle sedum matrona.Het feit dat het achterste perk meer zon krijgt kon ook meespelen.


aha Matrona een van mijn lievelingssedums, die kleurnuance : heerlijk !!!!!
maar inderdaad de zon en de leeftijd zullen samen een rol spelen, benieuwd hoe het dit jaar wordt
zondag 29 april 2007 - 18:16
abutilon

Abutilon

Nigella,

Inderdaad een prachtige sedum,vind ik ook.
Hoe het dit jaar wordt zal ik je zeker laten weten tegen de herfst.
Met vriendelijke groeten.
maandag 30 april 2007 - 02:17
Nigella

Nigella

Abutilon

ik heb nog eens geantwoord via mail op dit forum op uw vraag ivm wijzigen
nu kreeg ik daarop "niet via forum" en ik geef nooit zo maar mijn mail door, werk altijd via het forum een reactie onder je eigenlijke naam maar met Spam. Hoop maar dat ik geen virus binnen heb
maandag 30 april 2007 - 05:29
abutilon

Abutilon

Nigella,


Wees gerust,ik werk steeds virus-vrij .Vaak worden berichten als Spam doorgegeven en zijn het helemaal niet.
Groetjes
maandag 30 april 2007 - 20:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon