menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten met diepe wortels als natuurlijke olieplatformen

Ga naar meest recente reactie

Greenchitect

Tekst aangepast

Greenchitect

Nee, ik spreek niet over de normale groenbemesting waar je de planten uiteindelijk omspit. Ik zoek een bepaalde soort plant die ik in mijn tuin kan zetten tussen andere planten, bloembollen, kruiden enz die als enig doel heeft mineralen op te pompen van 30 cm tot 1 meter uit de grond. Oceaan olieplatformen als het ware. Ze pompen de grondstoffen op die anders onbereikbaar zijn. Dit mag natuurlijk geen invasie, overwoekerende plant zijn. Een plant die diep worteld en zo geen concurrentie vormt voor mijn andere planten i.v.m. grondstoffen. (ik kan ze dus dicht bij andere planten zetten). Liefst geen groenten, ze vragen zelf teveel grondstoffen uit de nabije omgeving.

Weet iemand zulke planten? Natuurlijk heb ik geprobeerd dit op te zoeken, helaas met weinig resultaat.

Alvast bedankt!
vrijdag 6 januari 2017 - 02:05
sugar

Sugar

Die plant bestaat, maar die wil je echt niet in je tuin (Heermoes)
vrijdag 6 januari 2017 - 09:06
pplakke

Pplakke

om tussen kruiden enz. te planten zal dit moeilijk te vinden zijn.
omdat je dan een plant zoekt die dan ook nog eens zeer laag blijft.
als het onder bv. fruitbomen was kon je klaver zaaien.
die haalt stikstof uit de lucht.
zaterdag 7 januari 2017 - 11:43
Greenchitect

Greenchitect

@Plakke, Ter verduidelijking, de kruiden komen in aparte verhoogde bakken. Dus de gewenste plant hoeft niet laag bij de grond te zijn. Enkel de wortels moeten diep en niet breed gaan ^^
zaterdag 14 januari 2017 - 10:56
WiPe

WiPe

Greenchitect, ik denk dat het een goed idee is om degelijke info over het wortelgestel van planten te zoeken. Zelfs bomen, waarvan gezegd wordt dat die diep wortelen, gaan vooral in de bovenste 10 cm fijne wortels vormen om mineralen, water en zuurstof op te nemen. Zelfs grote bomen hebben nauwelijks wortels die dieper dan een meter de grond in gaan.
maandag 16 januari 2017 - 22:33
Jennavdc

Jennavdc

Smeerwortel haalt mineralen uit de grond met zijn diepe wortels.
Ook goed in de moestuin !
vrijdag 17 april 2020 - 18:07
Jennavdc

Jennavdc

Deze vindt je gewoon in kanten van bermen, daar heb ik er een aantal uitgedaan. Mooie bloemetjes ook nog , dus top ! Alles in 1 plantje ^^
vrijdag 17 april 2020 - 18:09
WiPe

WiPe

Zelfs smeerwortel heeft veel kleine en fijne wortels in de bovenste paar cm.
Planten hebben lucht, water en mineralen nodig;
Lucht vind je veel meer in de bovenste cm. Wanneer het regent zijn altijd eerst de bovenste cm nat. En organiscch materiaal wordt doorgaas ook het meest langs boven aangevuld, wanneer plantenresten afsterven. Het feitf at planten ook in de diepte op zoek gaan, betekent zeker niet, dat ze de middelen die in de toplaag zitten zomaar gaan negeren. Ze pakken wat ze kunnen, daar waar ze het makkelijkste aan kunnen.
zaterdag 18 april 2020 - 09:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon