menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladafval in de border?

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Gewoon enkele kort vraagjes, om te weten of het kwaad kan Vandaag een goeie laag van afgevallen bladeren in de border gelegd. Nu een beetje om toe te dekken tegen het weer, in het voorjaar als mulch. Kan dit kwaad nu? Of zullen de onderliggende planten verstikken? Natuurlijk is de kans ook wel groot dat alles gewoon wegwaait... Zullen de bladeren in het voorjaar mooi weg verteren, of duurt dit te lang waardoor alles toch verwijderd moet worden?

Groetjes
Roeliee
dinsdag 29 november 2016 - 22:11
Boerke

Boerke

Dit doe ik ieder jaar. En nog geen hinder van ondervonden. Wegrotten? Waarom niet ? En wat overblijft heeft voor mij ook zijn charmes.In de winter zal je ook zien hoe de vogeltjes er in spelen en zoeken naar eten.
woensdag 30 november 2016 - 11:03
Polplastron

Polplastron

Ik "haksel" het meeste blad vooraf even met de grasmaaier en dat werkt heel fijn; zo kunnen de planten die er onder zitten in het voorjaar toch vlot opschieten en krijgt het hele zaakje rustig de tijd om te verteren.

Bij zeer vorstgevoelige planten gebruik ik een bladerdek wel als afdekking, maar enkel als het met grote bladeren kan, zodat ik deze in het voorjaar snel en makkelijk weer weg kan halen en op de compost kan gooien.

Grts,
Pol
woensdag 30 november 2016 - 11:27
Wannus

Wannus

Ik haksel ook bladeren met mijn hakselaar , in deze behandeling zijn ze zeer
fijn versnippert . Na de winter heb ik dan bladcompost , die ik vervolgens dan
oppervlakkig met een spitvork wat inwerk in de bovenlaag . Verder een beetje
gedroogde koemest korrels in de borders en op het gazon en anders koop
ik die aangeprezen meststoffen niet !!
woensdag 30 november 2016 - 18:02
Roeliee

Roeliee

Bedankt allen voor de tips! Er eerst eens overrijden met de grasmachine moet ik misschien ook maar eens doen! Goeie tip! Zal het inderdaad beter kunnen verteren en krijgen de plantjes meer kans door te groeien! Had ik zelf nooit opgekomen! Bedankt!
donderdag 1 december 2016 - 20:33
WiPe

WiPe

De grasmaaier is bovendien de ideaal om blad op te ruimen op het gazon.
donderdag 1 december 2016 - 21:13
Polplastron

Polplastron

De grasmaaier is bovendien de ideaal om blad op te ruimen op het gazon.

Inderdaad; een trucje van de "luie" tuinier!
donderdag 1 december 2016 - 21:55
Dunya

Dunya

En ik maar mijn rug breken op die bladeren!
vrijdag 2 december 2016 - 08:25
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Inderdaad; een trucje van de "luie" tuinier!

'Luierikken' zijn gewoon efficiënter zodat ze tijd overhouden om in hun zetel te genieten van de gedane arbeid
vrijdag 2 december 2016 - 11:01
Boerke

Boerke

Ik geniet het meest als ik in de tuin bezig ben. Als ik in de zetel wil genieten,met of zonder een drankje, dan val ik in slaap. En word ik wakker dan is mijn drankje ook weg en ik denk niet door de vogels of andere beestjes. De dader komt zelf zeggen dat het toch erg is moest het drankje warm worden.
vrijdag 2 december 2016 - 15:56
Dunya

Dunya

Zou ze durven boerke?
vrijdag 2 december 2016 - 20:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon