menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verplaatsen wijnruit en herfstanemonen

Ga naar meest recente reactie

Henk33

Henk33

Hallo,

De buurman moet zijn schutting gaan vervangen en ik heb daar wijnruit en herfstanemonen voor staan.
Kan ik die nu uitgraven en tijdelijk ergens anders neerleggen met grond over de wortels?
Ik wil ze later dan weer op dezelfde plek terugplanten. Zullen ze volgend jaar dan weer bloeien of krijgen ze hier toch een tik van?

Groeten
Henk
zaterdag 26 november 2016 - 13:33
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Nu kan je de planten nog goed verplanten. Je kan ze dan in het voorjaar weer op de juiste plaats herplanten.
Volgend jaar zullen ze weer bloeien.

-----Kan ik die nu uitgraven en tijdelijk ergens anders neerleggen met grond over de wortels?-----
dat zou ik niet doen, plant ze ergens in de grond.
zaterdag 26 november 2016 - 13:50
deHaan

DeHaan

--Kan ik die nu uitgraven en tijdelijk ergens anders neerleggen met grond over de wortels?--

Dit zou ik doen.
zaterdag 26 november 2016 - 17:00
Roeli

Roeli

tsja, en ik zou ze in een pot zetten en dan met pot en al ingraven.
Zijn ze in het voorjaar eenvoudiger op te graven, met minder kans om de wortels te beschadigen.
zaterdag 26 november 2016 - 17:04
Henk33

Henk33

Bedankt voor de antwoorden.
Er komen nu enkele dagen met nachtvorst tot donderdag. Tegen het einde van de week ga ik ze uitgraven. Ik begrijp aan de antwoorden dat ik ze dan in het voorjaar weer op de juiste plaats kan zetten en niet als de werkzaamheden aan de schutting klaar zijn in december/januari?
Voorjaar is dat dan na de ijsheiligen of kan dat ook in maart?

Groeten
Henk
zondag 27 november 2016 - 09:29
Carib

Carib

Herfstanemonen verdragen verplanten niet zo goed. Het eerste jaar na verplanten staan ze bijna altijd er stukken minder bij. Tijdelijk oppotten heb ik ook gedaan en het resultaat was niet denderend. Als ze toch op dezelfde plaats terug kunnen keren zou ik iets over de plant heen leggen, een pallet of zo, zodat de delen in de grond niet vertrapt worden. Het bovengrondse deel sterft toch af. En natuurlijk de buurman vragen zo veel mogelijk op zijn eigen grond te werken, zoals het hoort.
zondag 27 november 2016 - 10:24
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Misschien hangt het af van de grond of de soort anemoon want ik heb al vaak herfstanemonen verplant en zonder problemen.
Hier is het leemgrond.
zondag 27 november 2016 - 11:19
deHaan

DeHaan

Zodra de schutting er staat kan je alles weer terugzetten.
Een pallet erover leggen is ook een goed idee
zondag 27 november 2016 - 18:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon