menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Geraniums overhouden.

Ga naar meest recente reactie

corrielat

Corrielat

Nu ik de tuin aan het voorbereiden ben voor de komende koude periode, vraag ik me af of ik mijn potten met geraniums, (hang/staande) over kan houden voor volgend jaar? Ik heb dit nog nooit gedaan, omdat het misschien toch niet zou lukken.
Nu heb ik een vraagje, heeft iemand dat ooit gedaan? Zoja.......hoe deed je dat.
Alvast bedankt voor een goed advies.
vrijdag 14 oktober 2016 - 11:30
LT
vrijdag 14 oktober 2016 - 11:43
Adrienne

Adrienne

Ik zet ze gewoon gans de winter in de bij keuken, dan staan ze fris maar ... het vriest er niet he.
Minimum aan water geven. En zijn ze helemaal uitgebloeid dan knip ik ze af tot op een 5 tal cm.
Wanneer ze in het voorjaar piepkleine groene blaadjes krijgen ( rond maart) dan haal ik ze uit de potten, geef verse grond en zet ze terug voor een nieuw seizoen. Ik heb ook al scheutjes genomen, zo deed mijn Oma het altijd. gewoon in water zetten en als ze mooie worteltjes hebben uitplanten in potjes.
vrijdag 14 oktober 2016 - 11:51
Dunya

Tekst aangepast

Dunya

Ik zet de bloembakken gewoon binnen en volgende lente komen ze weer buiten.
vrijdag 14 oktober 2016 - 14:10
corrielat

Corrielat

Bedankt voor jullie goede tips, ik ga jullie adviezen opvolgen en hoop volgend jaar mooie sterke planten te krijgen, ik ben alleen bang dat mijn schuur niet vorstvrij genoeg is, maar het is altijd de moeite waard om te proberen.
vrijdag 14 oktober 2016 - 17:17
corrielat

Corrielat

Nog een vraagje.
Omdat het in mijn schuur niet vorstvrij is, is mijn vraag...mag ik de planten inpakken in dikke noppenfolie? Of staan ze dan niet licht genoeg?
zaterdag 15 oktober 2016 - 12:12
Adrienne

Adrienne

Als het echt vriest een folie er over brengen, maar in pakken zou ik niet doen Corrielat. Succes !!!
zaterdag 15 oktober 2016 - 13:52
corrielat

Corrielat

Bedankt voor je advies Adrienne, in het voorjaar laat ik horen wat er van geworden is.
zaterdag 15 oktober 2016 - 18:53
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

Vraag : zijn het GERANIUMS ? of PELARGONIUMS ? De twee worden nogal eens door mekaar gehaald....

Vele GERANIUMS zijjn nogal koudebestendig wat niet het geval is mel PELARGONIUMS .....hebjhem?
zaterdag 15 oktober 2016 - 21:16
corrielat

Corrielat

Lieve schat, ik weet wat het verschil is, ik weet alleen dat de hanggeraniums ook in Oostenrijk aan de balkons hangen, en de andere zijn degene die bij mij moeder midden op tafel stonden als er bezoek kwam, snappie?
zaterdag 15 oktober 2016 - 21:23
Paronoto

Tekst aangepast

Paronoto

"hanggeraniums ook in Oostenrijk aan de balkons hangen...."

Daarvoor moet je niet persé naar Oostenrijk reizen ...ze zijn hier ook te zien en niet alleen op balkons ze kunnen ook op "tafels staan op het terras " terwijl Pelargoniums tout court NIET winterhard zijn en daarom naar binnen moeten.

Kijk ook maar eens in de site GROEN vandaag.....
zaterdag 15 oktober 2016 - 21:53
krissie

Krissie

@ Corrielat ,
De planten die in Oostenrijk aan de balkons hangen zijn geen geraniums maar pelargoniums
als ook de staande die massaal in bloembakken geplant worden in het voorjaar .
Jaaaaaaren werden die geraniums genoemd en nog steeds uit gewoonte of door onwetendheid
blijven we daar geraniums tegen zeggen .
Geraniums zijn wintervaste doorlevende planten .
zaterdag 15 oktober 2016 - 22:09
Roeli

Roeli

Als jullie de eerste vraag/antwoorden bekijken, is het toch wel duidelijk dat Corrielat de pelargonium bedoelt. Even goed lezen,
Wel eens hangGERANIUMS gezien in bakken ?
Volgens mij spreekt het vanzelf dat er pelargoniums worden bedoeld..
Sorry, ik hoop niet dat dit verkeerd overkomt.
Roeli
zondag 16 oktober 2016 - 11:15
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Hoi Roeli,
Ik wist inderdaad niet dat de de planten die ik geranium noem, pelargonium worden genoemd, zeer verwarrend.
Maar ja, nu ben ik eruit, ik weet toen ik ze kocht ze gewoon geranium werden genoemd.
Maar gelukkig ben je nooit te oud om nog iets bij te leren he, maar toch blijf ik ze geranium noemen, dat ander woord vind ik te moeilijk onthouden.
zondag 16 oktober 2016 - 14:44
Polplastron

Tekst aangepast

Polplastron

Hoi Roeli, Ik wist inderdaad niet dat de de planten die ik geranium noem, pelargonium worden genoemd, zeer verwarrend.


Toch is ook dit niet geheel juist: Geranium heet in het Nederlands ooievaarsbek en Pelargonium heet in het Nederlands geranium.

Een geranium is dus eigenlijk nooit een Geranium, maar een ooievaarsbek.
En een Pelargonium kan nooit een pelargonium zijn gezien dit geen Nederlandse naam is, maar zal dus altijd een geranium zijn!

Botanische namen beginnen namelijk altijd met een hoofdletter vandaar Geranium en Pelargonium. Nederlandse namen beginnen in principe niet met een hoofdletter (al zijn er botanici die dat liever wel doen en is hierover het laatste woord nog niet gezegd) vandaar ooievaarsbek en geranium. De botanische naam Pelargonium mag je dus niet zomaar in het Nederlands omzetten naar pelargonium. Een pelargonium bestaat dus per definitie niet want is nergens terug te vinden in een Nederlands woordenboek of in een woordenlijst.

En als je het nu nog snapt ... heb je het niet helemaal begrepen denk ik. Punt is, dat iedereen hier denk ik wel begrepen had dat je het niet over Geranium had, maar over geraniums!
zondag 16 oktober 2016 - 16:46
Roeli

Roeli

Pol, alsjeblieft, maak er nu helemaal een potje van.
Straks begrijpt niemand er meer hoe zo'n plant heet..
Sinds mensenheugenis worden die planten geraniums genoemd.
Goed of niet goed, dat doet er niet toe.
Iemand die bewust tuiniert weet , als je het over een pelargonium hebt, welke plant je bedoelt. En wat een ooievaarsbek is.
Maar het grootste deel van de mensheid noemt de plant een geranium.
En ooievaarsbek ? Is dus helemaal niet bekend.
En ach, als het kind maar een naam heeft , toch ?
En ja, ik weet wel beter, maar ik heb het toch ook altijd over geraniums.
Stom hè.



zondag 16 oktober 2016 - 17:02
Dunya

Dunya

Wij Vlamingen houden het simpel. Het zijn allemaal geraniums.
Ik ga mijn kennissen eens vragen wat een ooievaarsbek is.
maandag 17 oktober 2016 - 08:17
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Pol, alsjeblieft, maak er nu helemaal een potje van.


Nochtans is de uitleg van Pol duidelijk, begrijpbaar en correct.

Als we nu eens over vorstgevoelige geraniums zouden spreken als we het over Pelargoniums hebben, om traditie, koppigheid, duidelijkheid en wetenschappelijke correctheid te verzoenen...

En winterharde Geraniums in het andere geval.
maandag 17 oktober 2016 - 09:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon