menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Carex morrowii ‘Irish Green’

Ga naar meest recente reactie

mmgull

Mmgull

Kan deze grassoort in volle zon gedijen?

Niet te verwarren met Carex foliosissima ‘Irish Green’.

woensdag 5 oktober 2016 - 11:06
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Hij staat in de plantengids en het liefst half schaduw geven ze aan.
woensdag 5 oktober 2016 - 11:29
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

En hoe betrouwbaar is die gids? Ik lees op één plaats 'zon tot halfschaduw' en op een andere 'halfschaduw tot schaduw. Daarmee weet ik nog niet hoe zonbestendig deze plant is.

Ik waardeer vooral praktijkervaring, advies van iemand die deze plant in volle zon heeft/had staan.


vrijdag 14 oktober 2016 - 14:39
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Heb nog geen carex in de zon staan. Wel half schaduw. En ik heb een vochtige grond. Ook dat is belangrijk. Ik zou zeggen eerst proberen.

Bloemen & Planten

vrijdag 14 oktober 2016 - 15:26
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

En deze carex morrowii variegata doet het hier minder goed. Ben ook druk aan het uitproberen. Er komt tot nu toe nog geen reaktie van iemand die je plant in de zon heeft. Jammer.

Bloemen & Planten

vrijdag 14 oktober 2016 - 15:28
mmgull

Tekst aangepast

Mmgull

Die in de schaduw ziet er veel beter uit.

Maar we verwarren twee soorten. Die op foto zeg je is carex morrowii variegata maar ik vroeg naar Carex morrowii ‘Irish Green’

Ik heb zelf ook carex morrowii variegata staan en die doet het in (half)schaduw beter dan in volle zon. In de zon vergeelt die terwijl in schaduw mooi groen blijf. Nu moet ik zeggen dat de mijne in zon er niet zo armzalig uitziet als de jouwe
vrijdag 14 oktober 2016 - 15:49
Joukje Smeding

Joukje Smeding

En ik was zo stom om die laatste carex terug te knippen in het voorjaar. Maar dat hoeft helemaal niet bij carex. Hooguit wat lelijk bruine scheuten. Laat eens zien hoe ze in je tuin staan. Ben reuze nieuwsgierig.
vrijdag 14 oktober 2016 - 17:28
Carib

Carib

Joukje, jouw witbonte zegge is volgens mij geen morrowii maar een Carex ornithopoda Variegata. Die heeft veel smaller en meer overhangend blad. Persoonlijk vind ik die veel mooier dan de morrowii. Niet alle zegges willen vochtige plekken. Ik heb ooit een Carex comans gekocht, zo'n bruinige zegge. Hij zaait zich regelmatig uit en dan vooral op zonnige droge plekken.
vrijdag 14 oktober 2016 - 19:17
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Carib. Die carex heb ik in de plantengids zo staan. Had hem aangeschaft voor de schaduw en omdat ze in de wintermaanden ook nog aardig zijn. Die bruine zegge heb ik op de foto in Eljoh haar tuin zien staan. Past daar mooi maar ze heeft ook de ruimte. Ik zet die andere naam die jij me hebt gegeven in mijn plantenschrift en kijk volgend jaar nog eens welke het dan precies moet zijn. Had hem net zoals de andere grassen met een klein toefje laten staan. Dus die was even de weg kwijt (of ik) maar ze kunnen het gelukkig hebben. Trouwens die bovenste foto is carex oshimensis 'Everillo' zonder plantengids onthoud ik dit soort namen niet. Fijn dat je er iets meer vanaf weet.
zaterdag 15 oktober 2016 - 10:17
Carib

Carib

Die Everillo kende ik nog niet. Die is erg mooi en doet me sterk denken aan de Carex elata 'Bowles Golden' die ik wel in de tuin heb. Prachtig goudgeel in het voorjaar en bloeit ook mooi, maar is niet wintergroen.
zaterdag 15 oktober 2016 - 14:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon